Inhoud
Kinderen die blootgesteld zijn aan huiselijk geweld of andere traumatische ervaringen in het gezin lopen een groot risico op het ontwikkelen van traumaklachten. Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat deze problematiek niet ‘vanzelf’ overgaat en dat ontwikkelingsproblematiek bij het kind het gevolg zijn (De Young en anderen, 2011). De gevolgen van de traumatisering zijn meestal ernstig en vergaand doordat het de organisatie van de in ontwikkeling zijnde hersenen negatief beïnvloedt.
Gezien het belang van het vroegtijdig onderkennen van (gezinsgerelateerde) traumaproblematiek leren professionals in deze cursus hoe zij signalen van traumaproblematiek in het gezin kunnen waarnemen. Daarnaast leren zij meer over de effecten van complex trauma op het dagelijks leven (o.a. emotieregulatie en gedrag) en de relaties die het kind aangaat met belangrijke volwassenen (gehechtheid). De meeste aandacht zal echter uitgaan naar de effecten van complex trauma op het brein (de neuropsychologie).
Vervolgens staat in deze cursus het vormgeven aan het hulpaanbod centraal: hoe voorkom je dat de hulpverlening gefragmenteerd wordt ingezet op diverse levensgebieden? Hoe zet je een samenhangend en instelling overstijgend hulpaanbod neer voor multi-stress gezinnen waar zowel stressoren als trauma- als gehechtheids- als opvoedproblematiek speelt? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen thuis veiliger zijn en zich ook van binnen steeds veiliger gaan voelen?
Cursisten krijgen heel praktische handvatten zodat ze direct met het geleerde aan de slag kunnen in de eigen praktijksituatie (jeugdbescherming, jeugdhulpaanbieder, de Raad). Denk hierbij aan: signaleringsinstrumenten, diagnostische middelen; hulpmiddelen voor het geven van psycho-educatie en een kader voor het vormgeven van een (onderwijs) zorgarrangement voor gezinnen met complexe traumaproblematiek, protocol voor stabiliseren etc. In de cursus zullen we ook gebruik maken van de training: ‘zorgen voor getraumatiseerde kinderen, een training voor opvoeders’. Deze training is ontwikkeld voor (pleeg) ouders met als doel het herstel van het gevoel van veiligheid bij het kind. De training is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten die op een overzichtelijke en concrete manier zijn verwerkt in casusbeschrijvingen en oefeningen. Deze training is ontwikkeld door de National Child Traumatic Stress Network (NCTSN) met behulp van meer dan dertig experts en vertaald en bewerkt voor de Nederlandse situatie door Leony Coppens en Carina van Kregten, werkzaam bij Zonnehuizen.
Werkwijze, studiebelasting en toetsing
Werkwijze
Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docent, als kennis toepassing met behulp van beeldmateriaal, doe-en toepas oefeningen en het inbrengen van casuïstiek.
Studiebelasting
Ongeveer 5 uur per studiedag.
Toetsing
Deelnemers maken in groepjes een schriftelijke casusbeschrijving aan de hand van een format en de hulpmiddelen.