terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Goede Vrijdag gesloten

Kies een startdatum voor Basiscursus systeemtherapie (60 uur)

Prijs € 1750,- incl. BTW
Duur 10 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.

In het gebouw zit, van maandag t/m vrijdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).



Locatie Volksuniversiteit Utrecht, Nieuwegracht 41 3512 LE Utrecht
Lesdata
21-06-2024
05-07-2024
06-09-2024
20-09-2024
04-10-2024
18-10-2024
25-10-2024
15-11-2024
29-11-2024
13-12-2024
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (46)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (15)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (25)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (61)
Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (61)
Accreditatie NVRG (erkend draaiboek)

Docent(en)
Robert van Hennik
Robert van Hennik Hoofddocent Systeemtherapie Jeugdzorgacademie
Véronique Limpens
Véronique Limpens
Jeroen Wierstra
Jeroen Wierstra
Prijs € 1850,- incl. BTW
Duur 10 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, van maandag t/m vrijdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
04-09-2024
18-09-2024
02-10-2024
16-10-2024
07-11-2024
13-11-2024
27-11-2024
11-12-2024
18-12-2024
08-01-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (46)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (15)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (25)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (61)
Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (61)
Accreditatie NVRG (erkend draaiboek)

Docent(en)
Robert van Hennik
Robert van Hennik Hoofddocent Systeemtherapie Jeugdzorgacademie
Prijs € 1850,- incl. BTW
Duur 10 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
13-01-2025
27-01-2025
10-02-2025
10-03-2025
24-03-2025
07-04-2025
19-05-2025
02-06-2025
16-06-2025
30-06-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (46)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (15)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (25)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (61)
Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (61)
Accreditatie NVRG (erkend draaiboek)

Docent(en)
Robert van Hennik
Robert van Hennik Hoofddocent Systeemtherapie Jeugdzorgacademie
Prijs € 1850,- incl. BTW
Duur 10 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
17-01-2025
31-01-2025
14-02-2025
07-03-2025
14-03-2025
28-03-2025
11-04-2025
25-04-2025
09-05-2025
16-05-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (46)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (15)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (25)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (61)
Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (61)
Accreditatie NVRG (erkend draaiboek)

Docent(en)
Incompany aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.


Inhoud

Deze basiscursus Systeemtherapie bestaat uit 10 lesdagen waarin de cursist theorie, vaardigheden leert, ervaring opdoet en daarop reflecteren kan. De cursus kan onderdeel zijn van het volledige traject tot systeemtherapeut, maar kan ook los gegeven worden voor nascholing psychologen, orthopedagogen, hbo-ers met master. Gedurende de basiscursus leert de deelnemer over systeemtheorie en toepassingen ervan in het werken met netwerken, families, gezinnen, partnerrelaties en individuen. We gaan uit van een systeem, als eenheid van verschillen, dat zinvol overleven wil in omringende systemen.

Het streven is dat de cursist na het volgen van de basiscursus:

  • Kennis heeft van belangrijke systemische concepten en begrippen
  • Kennis heeft van belangrijke perspectieven in de systemische gezins- en relatietherapie
  • Geoefend heeft met systemische gespreksvaardigheden
  • In staat is gezinsonderzoek te doen en overeenstemming te vinden m.b.t. hypothesen of een gezamenlijk verhaal.
  • In staat is enkele systemische interventies/werkwijzen toe te passen in gesprek met netwerken, families, gezinnen, partnerrelaties
  • Besef heeft over hoe ‘de persoon van de therapeut’ onderdeel is van het therapeutisch proces
  • Kan reflecteren op eigen handelen op basis van verkregen feedback over de samenwerking en ontwikkelingen in therapie.

Het programma bestaat uit de volgende 10 lesdagen/ thema’s:

  • Systeemtheorie: Gehelen van verschillende interacterende delen, ontwikkelingsprocessen van zelforganisatie en co-evolutie
  • Het eerste gesprek, invoegen, meervoudige partijdigheid en meerstemmigheid
  • Verticale patronen; cultuur, maatschappij en familiegeschiedenis
  • Horizontale patronen; gezinsontwikkeling, communicatie en naarmate-cirkels
  • De structurele benadering. Invoegen, enactments en herstructureren
  • Affectieve klimaat; hechting, verbondenheid versus differentiatie
  • Verhaal en betekenisgeving; maatschappelijke, culturele, sociale discoursen, dunne en rijke verhalen
  • Systeemonderzoek: Gezinsonderzoek, netwerkanalyse en rapportage
  • Systemische interventies/ vragen: Inhoud, Proces, Generatief, Meta-communicatie
  • De persoon van de therapeut

Leerdoelen

  • Deelnemers kunnen reflecteren op normale gezinsprocessen
  • Deelnemers kunnen reflecteren op de rol van gender, cultuur en sociale klasse. Zij zijn bewust van hun eigen (voor) oordelen.
  • Deelnemers beheersen de basisideeën uit de systeemtherapie: van individu naar systeem, van lineair naar circulair, van eenheid naar diversiteit, van causaliteit naar perspectiefdenken.
  • Deelnemers zijn in staat de verschillende perspectieven in de systeemtherapie te onderscheiden en juist toe te passen op casuïstiek.
  • Deelnemers beheersen non-specifieke therapeutische vaardigheden zoals contact maken, de samenwerking aangaan, nieuwsgierigheid, reflexiviteit, communiceren (verbaal/non-verbaal).
  • Deelnemers beheersen de nodige vaardigheden om systeemgericht te werken, zoals circulaire hypothesen formuleren en toetsen, circulair vragen stellen, gezinstaxatie, onderscheid inhoud- betrekking.
  • Deelnemers hebben kennis over en beheersen vaardigheden passend bij het communicatief perspectief.
  • Deelnemers hebben kennis over en beheersen vaardigheden passend bij het structureel perspectief.
  • Deelnemers hebben kennis het contextuele denken, het gezinsfasenmodel, de levenscyclus van een gezin en beheersen de vaardigheden om met gezinnen vanuit dit perspectief te werken, zoals het maken van een genogram etc.
  • De deelnemers hebben kennis en vaardigheden voor het toepassen van het ervaringsgericht perspectief. Zoals het gebruik van de taal van beelden, symbolen en metaforen, mythen, non- verbale interventies.


Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

De lessen zijn als volgt opgebouwd. Wij starten elke les met een rondje over ontwikkelingen na aanvang van de cursus. Cursisten bereiden in groepjes de lesdagen over de perspectieven voor en presenteren dat. Er volgt theoretische uitleg, meestal geïllustreerd aan de hand van filmfragmenten. Na de pauze is er een ervaringsgerichte oefening en rollenspel. Bij afsluiting reflecteren de cursisten op de dag en nemen zij zich voor iets te observeren of uitproberen in de eigen praktijk

Studiebelasting  

Ongeveer 4 uur per studiedag.

Toetsing 

Breng een schriftelijke casusbeschrijving in passend bij een van de thema’s van de bijeenkomsten. Daarnaast maken de cursisten de laatste bijeenkomst een schriftelijke eindtoets waarbij de geleerde begrippen getoetst worden.

Zelf aan te schaffen literatuur

  • Rober, P. (2017) Samen in gezinstherapie. Over afstemming en dialoog in de gezinstherapeutische praktijk. Kalmthout. Pelkmans Pro
  • Van Lawick, J., Savenije, A. (2014). Handboek Systeemtherapie. Utrecht: De Tijdstroom.

Toelatingseisen

Gedragswetenschappers (psycholoog, orthopedagoog)

Reviews

JM
Johanneke Mauritz
5
Ik heb ontzettend veel geleerd van deze cursus. Op een fijne en toegankelijke manier. De inhoud heeft me weer energie en hoop gegeven voor mijn vak!

4
Ik vond de cursus inhoudelijk erg goed. De theorie ( het geleerde) werd gekoppeld aan praktijk wat heel fijn was.
ST
Stella Timmerman
5
Ik vond het een fantastische cursus waarin ik heel veel heb geleerd qua theorie maar bovenal meer vertrouwen heb gekregen in mijn rol als gezinstherapeut.
AR
Annekyra Rots
5
De inhoud van de cursus voldeed aan mijn verwachtingen. De verschillende en afwisselende oefenvormen vond ik erg prettig, daarnaast was er sprake van veiligheid in de groep, mede dankzij de trainer.
MP
Mariska Poelman
4
Kundige docent en een fijne afwissling tussen theorie en praktijk

5
Hele fijne en toepasbare informatie en literatuur. Goede docent, heel inspirerend.
MD
Myrthe van Druten
5
De theorie wordt door Robert uitgelegd op een manier waardoor het levendig wordt en praktijkgericht. De oefeningen zijn heel verhelderend, waardoor je ook echt het gevoel krijgt dat je snapt wat de cliënten ervaren. Door het te doen blijft het ook echt in je ervaring hangen en niet alleen een voorbeeld op papier. Zijn video's zijn verhelderend en goed gekozen/verzameld. Ik ben blij dat ik bij Robert ook de verdieping mag gaan doen. PS. Corrie Laernoes was er -bijna- altijd bij een had fijne aanvullingen en een goede ondersteuning! Wat een bulk aan ervaring hebben deze twee mensen. Een goud team.

5
Robert heeft heel veel kennis en weet dit op een inspirerende manier over te brengen waardoor ik veel van de cursus geleerd heb.

4
Ik heb genoten van de lessen
AB
Astrid van den Berghe
5
Het maakt je brein weer wakker, de automatische piloot is er niet meer. Ik ben mijn werkzaamheden gaan herwaarderen.
CJ
Charlotte de Jong-Schenk
5
De inhoud van de cursus is erg interessant. Veel verschillende aspecten en stromingen van systeemtherapie worden aangehaald, samen met het ontstaan en verloop, wat het een echte basiscursus maakt. Tijdens de lesdagen was er veel ruimte voor open vragen, discussie of gezamenlijk "filosoferen". Daarnaast was de inhoud afwisselend: theorie, oefeningen etc. Het bevatte concrete tools die je kunt gebruiken in het dagelijks werk. Fijne, veilige en open sfeer tijdens de lesdagen!
GH
Gerlisa van den Heuvel
4
Heel interessant, veel geleerd.