Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie adolescenten (50 punten)
De Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie sluit aan op de
Basiscursus Cognitieve gedragstherapie en is speciaal ontwikkeld voor
psychologen en orthopedagogen die werkzaam zijn met pubers en adolescenten.
Deze cursus kan alleen gevolgd worden wanneer de Basiscursus is afgerond. De
kennis en vaardigheden die zijn opgedaan in de basiscursus worden verdiept en
uitgebreid.
Doelstelling
Na afronding van de Vervolgcursus kunnen de cursisten
zelfstandig onder supervisie cognitieve gedragstherapieën uitvoeren.
Inhoud
In de Vervolgcursus leren de cursisten om effectieve cognitieve
gedragstherapeutische interventies toe te passen bij diverse stoornissen en
complexe problematiek. De nadruk ligt op de behandeling van pubers en
adolescenten.
De cursus start met het opfrissen en herhalen van het
gedragstherapeutische proces en de belangrijkste cognitieve technieken, waarbij
de specifieke toepassing voor deze leeftijdsgroep uitgebreid wordt toegelicht. Het
gedragstherapeutische proces zal als een rode draad door de cursus lopen. De
onderwerpen die aan bod komen zijn: de behandeling van negatief zelfbeeld en faalangst,
de behandeling van eetstoornissen en andere vormen van zelfbeschadigend gedrag ,
de behandeling van complexe gedragsstoornissen, verslaving, agressief en
delinquent gedrag bij jongeren. Naast de cognitief gedragstherapeutische
technieken zal ook aandacht besteed worden aan speltechnieken en creatieve
interventies.
De cursusonderdelen zijn praktijkgericht, er wordt veel
gewerkt met rollenspelen en oefeningen. De cursisten leren om zowel de
technieken (vaardigheden) te kunnen toepassen alsook een goede therapeutische
attitude, interactie en relatie te kunnen hanteren. Er wordt van de cursisten
verwacht dat zij opdrachten kunnen uitvoeren in hun klinische praktijk en
daarover kunnen rapporteren (casuïstiek inbreng) tijdens de
cursusbijeenkomsten. Ook wordt van de cursisten verwacht dat zij beschikken
over opname materiaal (Videocamera of Ipad) om behandelingen te kunnen opnemen
en daarvan geselecteerde fragmenten te kunnen gebruiken voor het onderwijs.
De cursisten maken kennis met actuele protocollen, maar
leren vooral kritisch en creatief met protocollen om te gaan, zodat de cliënt
met zijn systeem en eigen cultuur centraal staat en uitgangpunt is voor de
keuzen die worden gemaakt in het gedragstherapeutisch proces.
Werkwijze
De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten
voor door:
-Het
bestuderen van de literatuur
-Het
maken van huiswerkopdrachten
-Een
opname te maken van een behandeling
De cursusbijeenkomsten omvatten:
-Het
voor- en nabespreken van de huiswerkopdrachten
-Iedere
bijeenkomst zal door één van de cursisten een casus worden gepresenteerd.
In deze casus dient het gedragstherapeutische proces duidelijk beschreven
en beargumenteerd te worden. Tevens wordt daarbij een beeldfragment
vertoond van een cognitief gedragstherapeutische interventie die is toegepast. De cursist bereidt enkele vragen voor die aanzet geven tot een
plenaire discussie.
-Uitleg
van de theorie door de docent, veelal
visueel ondersteund (video / DVD)
Veel
praktische oefeningen met betrekking tot de verschillende onderdelen van het
gedragstherapeutische proces. Hierbij wordt gebruik gemaakt van demonstraties
en rollenspelen. Er wordt geoefend aan de hand van concreet
praktijkmateriaal van de cursisten.
Docenten:
Erik Jongman, GZ psycholoog, psychotherapeut, supervisor en trainer VGCT
Charlotte Nuhoff- den Hollander is GZ-psycholoog, psychotherapeut en supervisor bij de VGCT. Daarnaast is zij zelfstandig gevestigd in Haarlem, zie de website: http://vankindtotouder.nl/