Creatief communiceren met kinderen en jongeren (30 punten)

Omschrijving

Veel communicatie met kinderen en jongeren verloopt volgens volwassen plannen en protocollen. Kinderen vertellen wat volwassenen willen horen, maar horen volwassenen zo wat kinderen te vertellen hebben? Communiceren en werken vanuit een volwassen perspectief is niet de beste manier om de wereld door de ogen van kinderen en jongeren zelf te ontdekken. Dat laatste is een belangrijk doel van de vierdaagse training ‘Creatief communiceren met kinderen en jongeren’. Informatie over de leefwereld van kinderen en jongeren kan in allerlei problematische en niet problematische situaties van groot belang zijn.

Het kan bijvoorbeeld gaan over de gezins- en woonsituatie, de schoolsituatie, vrijetijdsbesteding, toekomstidealen, kledingvoorkeuren, muziekstijlen, social media, vriendschap en relaties; kortom over alles wat in het leven van kinderen door henzelf als belangrijk wordt aangegeven. In de training wordt geleerd hoe we er achter kunnen komen wat jongeren en kinderen beweegt.

Er wordt gewerkt met een gespreks-abc (prepublikatie) waarin meer dan honderd aandachtspunten aan de orde komen. Voorbeelden: aanraken, complimenteren, depersonaliseren, etnografisch vragen, fantasie, humor, kleding, liegen, metacommunicatie, nonverbaliteit, oogcontact, privacy, provocatief vragen, regie, sociale wenselijkheid, stemgebruik, stiltes, verlegenheid, waarom-vragen en zit-houding.

NB Deze cursus gaat niet over 'therapeutische gespreksvoering'.

Doelen

-Cursisten creatieve communicatievaardigheden met kinderen en jongeren aanleren
-Cursisten leren reflectief te worden op de eigen stijl van communiceren
-Cursisten kennis van en gevoeligheid voor de leefwereld van kinderen en jongeren bijbrengen

Werkwijze

Tijdens de contacturen: 
-Mondelinge kennisoverdracht door docent
-Kennisoverdracht door discussie met docent
-Onderlinge kennisoverdracht tussen cursisten
-Kennisoverdracht door praktische gespreksoefeningen onderling, met docent en met de trainingsacteur (Meghna Kumar)

Thuis en op werkvloer
-Kennisoverdracht door bestudering van boeken en readers
-Kennisoverdracht door de uitvoering van twee praktijkopdrachten
-Kennisoverdracht via e-mail dan wel skypecontact (correctie opdrachten)

Docent
Karel J. Mulderij heeft na een onderwijzersopleiding theoretische pedagogiek en stadsstudies gestudeerd. Verbonden aan de Universiteit Utrecht heeft hij statistiek, kwalitatieve methodologie en leefwereldanalyse gedoceerd. Hij is gespecialiseerd in het onderzoeken, beschrijven en analyseren van de kinderlijke belevingswereld. Samen met Hans Bleeker heeft hij hierover veelvuldig gepubliceerd, onder andere: "Pedagogiek op je knieën", aspecten van kwalitatief pedagogisch onderzoek (proefschrift), "Kinderen wonen ook", suggesties ter verbetering van een kindvergeten woonomgeving en "Wat heb jij aan je benen?" De leefwereld van het lichamelijk gehandicapte kind.

Programma

Dag 1. Communicatie in het algemeen
-Kennismaking
-Introductie
-Gespreks- en interviewtechnieken
-Oefenen met een trainingsacteur

Dag 2. Communicatie met peuters en kleuters
-Houding
-Interviewtechnieken
-Nonverbale sensitiviteit
-Oefenen met een trainingsacteur

Dag 3. Communicatie met schoolkinderen
-Gesprekstechnieken 
-Leefwereld en life-events
-Vraagtechnieken
-Oefenen met een trainingsacteur

Dag 4. Communiceren met pubers en jongvolwassenen
-Gesprekstechnieken
-Leefwereld
-Oefenen met een trainingsacteur
-Evaluatie

Zie hier een evaluatie

Cursus vol
Nog beschikbaar

Helaas, deze cursus zit vol. U kunt zich inschrijven op de reservelijst.

Inschrijving op reservelijst
Startdatum
01/12/2017
Data
01-12-2017
20-12-2017
Accreditatiepunten

Worden aangevraagd bij het SKJ

Locatie

Dag 1 1 december Locatie: Participatie Punt, Graan voor Visch 14301, Hoofddorp

Dag 2 20 december Locatie: Participatie Punt, Graan voor Visch 14301, Hoofddorp

Tijd

Vanaf 12.30 uur

Catering

Koffie en thee

Literatuur

Via de Jeugdzorgacademie

Helaas, deze cursus zit vol. U kunt zich inschrijven op de reservelijst.

Inschrijving op reservelijst
Startdatum
27/11/2017
Data
27-11-2017
18-12-2017
Accreditatiepunten

Worden aangevraagd bij het SKJ

Locatie

Dag 1 27 november Locatie: De nieuwe Silo, Graan voor Visch 14302, Hoofddorp

Dag 2 18 december Locatie: Participatie Punt, Graan voor Visch 14301, Hoofddorp

Tijd

Vanaf 12.30 uur

Catering

Koffie en thee

Literatuur

Via de Jeugdzorgacademie

Helaas, deze cursus zit vol. U kunt zich inschrijven op de reservelijst.

Inschrijving op reservelijst
Startdatum
06/06/2018
Data
06-06-2018
20-06-2018
04-07-2018
12-09-2018
Accreditatiepunten

30 overige punten NIP K&J/NVO

6 extra literatuur

Herregistratie 30 punten

Locatie

De Pionier.

Grebbeberglaan 15

3527 VX Utrecht

De locatie ligt 10 minuten lopen van de Jaarbeurs en 20 minuten vanaf Utrecht CS.

Gratis parkeren op het terrein zelf of in de (woon)wijk.

Tijd

12:00 - 20:00 uur

Catering

Koffie, thee

Let op, in de kantine kan geen avondeten gekocht worden. Deze moet zelf meegenomen worden.

Kosten
€ 750,-
Literatuur

Wordt digitaal door de JA geleverd.

Specificaties

Niveau van de cursus: post MSc

Doelgroep: kind en jeugd psycholoog/ orthopedagoog

Vooropleidingseisen: master psychologie of orthopedagogiek.

Studiebelasting: lezen gemiddeld 80 pagina's literatuur per training. Totale studiebelasting 8 uur per trainingsdag.

Eindtoets: schriftelijke rapportage en een essay

Zit alles vol? Ontvang als eerste de nieuwe inschrijfdata.

Aanmelden voor nieuwe data

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.


Geregistreerd bij het CRKBO

Al onze cursussen zijn geaccrediteerd door het NIP/NVO/SKJ en/of andere beroepsverenigingen als de VGCT en de NVRG. 

https://www.crkbo.nl/
http://www.psynip.nl/
http://www.nvo.nl/