terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Goede Vrijdag gesloten

Kies een startdatum voor Opleiding tot systeemtherapeut (TTC 212 uur)

Prijs € 6950,- incl. BTW
Duur 34 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

Koffie, thee en lekkers

Locatie Volksuniversiteit Utrecht, Nieuwegracht 41 3512 LE Utrecht
Lesdata
13-09-2023
11-10-2023
12-10-2023
08-11-2023
22-11-2023
06-12-2023
20-12-2023
10-01-2024
24-01-2024
07-02-2024
08-02-2024
28-02-2024
13-03-2024
27-03-2024
28-03-2024
10-04-2024
24-04-2024
08-05-2024
22-05-2024
05-06-2024
12-06-2024
13-06-2024
11-09-2024
25-09-2024
09-10-2024
06-11-2024
20-11-2024
04-12-2024
15-01-2025
29-01-2025
12-02-2025
05-03-2025
19-03-2025
02-04-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (158)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (46)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Overige taken (8)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (85)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (212)
Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (212)
Accreditatie NVRG (erkend draaiboek)

Op aanvraag: NVVP, Vaktherapie, Verpleegkundig specialist


Docent(en)
Robert van Hennik
Robert van Hennik Hoofddocent Systeemtherapie Jeugdzorgacademie
Petra Deij
Petra Deij Docent van de volledige opleiding Systeemtherapie
Incompany aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.


Inhoud

Voor deze cursus slaan Petra Deij en Robert van Hennik de handen ineen. De cursus omslaat als geheel de gehele route van de door de NVRG vereiste 212 uur: 120 uur Basis- en Verdieping, 12 uur Wetenschap, 40 uur Specialisatie 'reflexief combineren van perspectieven' en 40 uur Specialisatie 'narratieve perspectief'.  

In systeemtherapie is er aandacht voor vastgelopen processen, zowel interpersoonlijk als intrapsychisch. Er wordt gekeken naar hoe we in dialoog relaties leggen, emoties co-reguleren en betekenissen uitonderhandelen, zodat er ruimte komt om te bewegen, om samen verder te gaan. Als systeemtherapeut geef je verschillende deelnemers in het systeem plek met ruimte voor zowel verschillen en samenhang met betrekking tot belevingen, behoeften, emoties, intenties, waarden, overtuigingen en gedrag. Je hebt als systeemtherapeut met ieder systeemlid een eigen werkrelatie en met ook het systeem als geheel.

Basiscursus (eerste 10 dagen)

Dit is het deel waarin de cursist theorie en vaardigheden leert, ervaring opdoet en daarop reflecteren kan. Gedurende de basiscursus leert de deelnemer over systeemtheorie en toepassingen ervan in het werken met netwerken, families, gezinnen, partnerrelaties en individuen. We gaan uit van een systeem, als eenheid van verschillen, dat zinvol overleven wil in omringende systemen.

Het streven is dat de cursist na het volgen van de basiscursus:

  • Kennis heeft van belangrijke systemische concepten en begrippen
  • Kennis heeft van belangrijke perspectieven in de systemische gezins- en relatietherapie
  • Geoefend heeft met systemische gespreksvaardigheden
  • In staat is gezinsonderzoek te doen en overeenstemming te vinden m.b.t. hypothesen of een gezamenlijk verhaal.
  • In staat is enkele systemische interventies/werkwijzen toe te passen in gesprek met netwerken, families, gezinnen, partnerrelaties
  • Besef heeft over hoe ‘de persoon van de therapeut’ onderdeel is van het therapeutisch proces
  • Kan reflecteren op eigen handelen op basis van verkregen feedback over de samenwerking en ontwikkelingen in therapie.

Het programma bestaat uit de volgende 10 lesdagen/ thema’s:

  • Systeemtheorie: Gehelen van verschillende interacterende delen, ontwikkelingsprocessen van zelforganisatie en co-evolutie
  • Het eerste gesprek, invoegen, meervoudige partijdigheid en meerstemmigheid
  • Verticale patronen; cultuur, maatschappij en familiegeschiedenis
  • Horizontale patronen; gezinsontwikkeling, communicatie en naarmate-cirkels
  • De structurele benadering. Invoegen, enactments en herstructureren
  • Affectieve klimaat; hechting, verbondenheid versus differentiatie
  • Verhaal en betekenisgeving; maatschappelijke, culturele, sociale discoursen, dunne en rijke verhalen
  • Systeemonderzoek: Gezinsonderzoek, netwerkanalyse en rapportage
  • Systemische interventies/ vragen: Inhoud, Proces, Generatief, Meta-communicatie
  • De persoon van de therapeut

Verdiepingscursus (12 dagen, inclusief 2 dagen wetenschappelijk deel)

In de basiscursus kwamen in eerste instantie de basisbegrippen en bouwstenen van de systeemtherapie aan bod. Tijdens de verdieping komen ook meer recente stromingen uit de systeemtherapie aan bod, zoals de collaboratieve taalbenadering, de narratieve richting, werken met reflecting teams en de dialogische benadering. Deze passen binnen de zogenaamde ˜postmoderne stromingen’ of perspectieven die zich hebben laten inspireren door het sociaal constructionisme. Ook het hechtingsperspectief komt aan bod.

Thema's die hierbij aan bod komen:

  • Het Postmoderne paradigma, sociaal constructionisme en de kunst van de dialoog
  • De op samenwerken en taal georiënteerde benadering
  • Het narratieve paradigma
  • Meerstemmigheid, reflectieteam en de open dialoog
  • Integratie van postmoderne perspectieven, non-verbale diversiteit in cultuur en gender
  • Gehechtheidsperspectief en systeemtherapie
  • Verlies, rouw en overgangsrituelen
  • Partnerschap, partner &relatietherapie en van partnerschap naar ouderschap
  • Partnerrelatie - specifieke thema's
  • Echtscheiding en nieuw samengestelde gezinnen

Specialisaties (2 x 6 dagen)

Narratief perspectief.

In deze cursus narratieve therapie is aandacht voor (1) theoretische concepten van het postmoderne denken (2) situering van de narratieve therapie in ontwikkelingen binnen de psychotherapie, systeemtherapie (3) consequenties voor de positie, attitude van de therapeut (4) kennismaking met diverse interventies (‘maps’ ) die er in de narratieve therapie ontwikkeld zijn (5) integratie en toepassingen van narratieve therapie in de praktijk van de cursisten.

Reflect/xief combineren van perspectieven.

Reflecteren is een belangrijk element in leren en kijken naar ‘de werkelijkheid’. Hoewel we de hele dag door reflecteren op dagelijkse gebeurtenissen, is reflecteren in en over de professionele praktijk van een andere orde; het vraagt tijd, beschouwende vaardigheden en het innemen van verschillende posities. Het experiëntiële, gehechtheids- en het dialogische/collaboratieve perspectief vullen elkaar mooi aan en zijn goed naast elkaar te gebruiken in de systeemtheoretisch georiënteerde praktijk, ondanks verschillen in theoretische herkomst en filosofisch perspectief. Het is de bedoeling van deze cursus dat deelnemers zich verdiepen in de verschillen, en zelf én gezamenlijk op zoek gaan naar de verbindende elementen en integratiemogelijkheden die past bij hun eigen praktijk en de persoon die zij zijn. Daarnaast is er veel aandacht voor het leren reflect/xeren als belangrijk onderdeel voor zowel het eigen (continu) leren als voor gebruik in de praktijk.

Nadruk cursus:

Vanzelfsprekend behandelen we alle theorieën en modellen die van belang zijn om als systeemtherapeut goed aan de slag te kunnen. Je wordt breed opgeleid met een nadruk op het narratieve perspectief, het gehechtheidsperspectief, met aandacht voor de kracht en waarde van emoties en dit alles onder de paraplu van de systeemtheorie.  

Deelname aan deze cursus is desgewenst een belangrijke stap in de opleiding tot NVRG erkend systeemtherapeut. Mocht je dit traject tot systeemtherapeut volledig af willen leggen, dan is naast/na deze cursus ook supervisie en leertherapie nodig.

Supervisie en leertherapie:

Voor een erkenning bij de NVRG als relatie-en gezinstherapeut dient men ook 75 uren (drie blokken van 25 uren) supervisie en leertherapie te volgen ( niet inbegrepen in de prijs). Voor het vinden van een supervisor heeft de NVRG een lijst met supervisoren: www.nvrg.nl

Leerdoelen

  • Deelnemers kunnen reflecteren op normale gezinsprocessen
  • Deelnemers kunnen reflecteren op de rol van gender, cultuur en sociale klasse. Zij zijn bewust van hun eigen (voor) oordelen.
  • Deelnemers beheersen de basisideeën uit de systeemtherapie: van individu naar systeem, van lineair naar circulair, van eenheid naar diversiteit, van causaliteit naar perspectiefdenken.
  • Deelnemers zijn in staat de verschillende perspectieven in de systeemtherapie te onderscheiden en juist toe te passen op casuïstiek.
  • Deelnemers beheersen non-specifieke therapeutische vaardigheden zoals contact maken, de samenwerking aangaan, nieuwsgierigheid, reflexiviteit, communiceren (verbaal/non-verbaal).
  • Deelnemers beheersen de nodige vaardigheden om systeemgericht te werken, zoals circulaire hypothesen formuleren en toetsen, circulair vragen stellen, gezinstaxatie, onderscheid inhoud- betrekking.
  • Deelnemers hebben kennis over en beheersen vaardigheden passend bij het communicatief perspectief.
  • Deelnemers hebben kennis over en beheersen vaardigheden passend bij het structureel perspectief.
  • Deelnemers hebben kennis het contextuele denken, het gezinsfasenmodel, de levenscyclus van een gezin en beheersen de vaardigheden om met gezinnen vanuit dit perspectief te werken, zoals het maken van een genogram etc.
  • De deelnemers hebben kennis en vaardigheden voor het toepassen van het ervaringsgericht perspectief. Zoals het gebruik van de taal van beelden, symbolen en metaforen, mythen, non- verbale interventies.
  • Kennis van bronnen die inspireerden tot het hervormen van de systeemtherapie.
  • Kunnen vragen naar een bredere context van betekenis, discoursen.
  • Oefenen met het toepassen van deconstructie en differentie zoals bij linquagram
  • Het ‘zelf’ kunnen opvatten als een sociaal construct.
  • Hoe maakt men circulair vragen eigen zonder spontaniteit te verliezen
  • Reflectie op wat het circulair interview bij ieder oproept wanneer je op die specifieke wijze wordt geïnterviewd.
  • Wat roept dit paradigma op bij de persoon van de therapeut
  • Verlegging van klemtoon van expert in o.m. technieken naar expertise in dialoog 
  • Leren spelen met taal
  • Leren kijken vanuit verscheidene perspectieven
  • Inoefenen van postmoderne therapeutische houding
  • Stilstaan bij de eigen ethische positie en hoe zowel de ethiek van de cliënt als van onszelf de therapeutische relatie kan beïnvloeden

Leerdoelen Narratieve therapie:

  • theoretische concepten van het postmoderne denken 
  • situering van de narratieve therapie in ontwikkelingen binnen de psychotherapie, systeemtherapie 
  • consequenties voor de positie, attitude van de therapeut 
  • kennismaking met diverse interventies (‘maps’ ) die er in de narratieve therapie ontwikkeld zijn 
  • integratie en toepassingen van narratieve therapie in de praktijk van de cursisten.

Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Deze volledige opleiding systeemtherapie is opgebouwd naar analogie met een systeemtherapeutisch proces, met een begin, midden en eindfase en met veel aandacht voor het proces en de persoon van de therapeut. In de opleiding wordt dus een integratie nagestreefd van een coherente theoretische visie, de daaraan verbonden methoden en technieken , de praktijk van de deelnemers en de persoon van de therapeut.

Studiebelasting

De cursus omslaat als geheel de gehele route van de door de NVRG vereiste 212 uur: 120 uur Basis, 12 uur Wetenschap en 2x40 uur Specialisatie en vindt plaats vanaf dag 23 op 11 september 2024.
Per lesdag zal je gemiddeld 3 a 4 uur kwijt zijn aan voorbereiding.

Toetsing

Schriftelijke casusbeschrijving, schriftelijke eindtoets, tekstanalyse, juiste interpretatie van wetenschappelijke teksten en reflexie opdrachten.

Zelf aanschaffen:

  • Rober, P. (2017) Samen in gezinstherapie. Over afstemming en dialoog in de gezinstherapeutische praktijk. Kalmthout. Pelkmans Pro
  • Van Lawick, J., Savenije, A. (2014). Handboek Systeemtherapie. Utrecht: De Tijdstroom.
  • Wegen Naar Herverbinding (Interactie Academie (2015) 

De literatuur voor de specialisaties volgt nog.

Toelatingseisen (conform de NVRG):

Minimaal een afgeronde bachelor- en masteropleiding op hbo- of universitair niveau in de sociale en/of gedragswetenschappen of in de geneeskunde. Uit je opleiding blijkt een therapeutische oriëntatie door het volgen van de volgende onderdelen:

ontwikkelingspsychologie, psychopathologie, gespreksvaardigheden.

Je bent werkzaam binnen de zorg- en welzijnssector, minimaal 2 dagdelen per week werken met gezinssystemen.

Voor aanvullende opleidingsvoorwaarden van de NVRG: zie www.nvrg.nl

Toelatingsprocedure:

Je kunt je aanmelden door een C.V. en korte motivatiemail te mailen, waarin je toelicht waarom je deze opleiding wilt doen. Dit kan naar info@dejeugdzorgacademie.nl .  Hierna volgt een afstemmingsgesprek waarna je je kan inschrijven via het inschrijfformulier op deze website. Bij aanmelding vermeld je je vooropleiding en stel je je diploma’s en certificaten, die aantonen dat je voldoet aan de eisen van de NVRG, ter beschikking. Mocht je specifiek uitzondering hebben gekregen van de NVRG, dan stuur je dit schrijven ook mee. Laat het ook weten als er nog een aanvraag loopt.

Voor verdere vragen kan je ook contact opnemen met borre@dejeugdzorgacademie.nl

Reviews

RG
Ramona de Groot
4
Ik ben tevreden over de inhoud van de opleiding en de docenten. Het programma is zorgvuldig samengesteld en daarbij is er aandacht voor de veelzijdigheid van systeemtherapie, o.a. door het betrekken van gastdocenten.