terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Kies een startdatum voor Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: Behandelinterventies Jeugd en adolescenten

Prijs € 1495,- incl. BTW
Duur 7 dagen
Lestijden 09:00 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
10-09-2024
24-09-2024
08-10-2024
22-10-2024
05-11-2024
19-11-2024
03-12-2024
Reservedagen
17-12-2024
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (40)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (10)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (50)
Accreditatie VGCT (50)

Docent(en)
Incompany aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.

Inhoud

In deze vervolgcursus leren de cursisten om effectieve cognitieve gedragstherapeutische interventies toe te passen bij diverse stoornissen en complexe problematiek. De nadruk ligt op de behandeling van pubers en adolescenten. 

De cursus start met het opfrissen en herhalen van het gedragstherapeutische proces en de belangrijkste cognitieve technieken, waarbij de specifieke toepassing voor deze leeftijdsgroep uitgebreid wordt toegelicht. Het gedragstherapeutische proces zal als een rode draad door de cursus lopen. De onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Ontwikkelingsfase gerelateerde problematiek
  • De behandeling van negatief zelfbeeld en faalangst
  • Genderproblematiek
  • De behandeling van emotieregulatieproblemen en zelfbeschadigend gedrag
  • De behandeling van complexe gedragsstoornissen, verslaving, agressief en delinquent gedrag bij jongeren
  • Socratische dialoog, motivatie-strategieën en creatieve interventies

 De cursusonderdelen zijn praktijkgericht, er wordt veel gewerkt met rollenspelen en oefeningen. De cursisten leren om zowel de technieken (vaardigheden) te kunnen toepassen alsook een goede therapeutische attitude, interactie en relatie te kunnen hanteren. Er wordt van de cursisten verwacht dat zij opdrachten kunnen uitvoeren in hun klinische praktijk en daarover kunnen rapporteren (casuïstiek inbreng) tijdens de cursusbijeenkomsten. Ook wordt van de cursisten verwacht dat zij beschikken over opname materiaal (Videocamera of Ipad) om behandelingen te kunnen opnemen en daarvan geselecteerde fragmenten te kunnen gebruiken voor het onderwijs. 

De cursisten maken kennis met actuele protocollen, maar leren vooral kritisch en creatief met protocollen om te gaan, zodat de cliënt met zijn systeem en eigen cultuur centraal staat en uitgangspunt is voor de keuzen die worden gemaakt in het gedragstherapeutisch proces.


Leerdoelen

Na afronding van de vervolgcursus kunnen de cursisten zelfstandig onder supervisie cognitieve gedragstherapieën uitvoeren. 


Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten voor door:

  • Het bestuderen van de literatuur
  • Het maken van huiswerkopdrachten beschreven per live-bijeenkomst
  • Het doorlopen van de e-learning bij live-bijeenkomsten 1, 2, 6 en 7.
  • Een opname te maken van een behandeling

Toetsing

  • Presentie: Als er meer dan 20% is verzuimd, kan de cursus niet meetellen voor het lidmaatschap van de VGCT.
  • Kennis en vaardigheden: tijdens de cursus krijgen de cursisten opdrachten mee om theoretische vraagstukken te behandelen vanuit de klinische werkzaamheden. Zij worden tevens beoordeeld (zelfbeoordeling, feedback van medecursisten en docent) op hun inbreng in subgroepen en in de plenaire cursusonderdelen.
  • E-learning: voor een aantal lesdagen maakt de cursist een e-learning met verplichte onderdelen en (facultatieve) extra oefenstof. De verplichte onderdelen van de e-learning dienen doorlopen te zijn en worden inhoudelijk beoordeeld.
  • Presentatie van een casus in subgroepen waarbij het gedragstherapeutisch proces getoond wordt. Dit presentatie dient de volgende onderdelen te omvatten: een holistische theorie relevante analysen, een onderbouwing voor de probleemselectie, een behandelplan met voorgestelde behandelinterventies, een voorstel voor de metingen en registraties. De cursisten illustreren de behandelinterventies middels een korte demonstratie van ten minste twee verschillende interventies.   
  • Eindverslag van de gepresenteerde casus. Van de gepresenteerde casus wordt een verslag ingeleverd. Hierin staan beschreven: de analysen, weergave van de metingen en registraties, de HT, de doelen, de interventies en een kritische beschouwing op het gehele proces waarbij ook de feedback uit de cursusgroep wordt meegenomen. Dit verslag wordt beoordeeld door de docent.
  • Schriftelijke toetsing: de cursist maakt op de laatste cursusdag een multiple-choice toets waarmee de inhoudelijke kennis getoetst wordt.

Zelf aan te schaffen literatuur

  • Crone, E. (2018). Het puberende brein. Prometheus. ISBN 9789044637731
  • Miller, W.R. & Rollinck S. (2018). Motiverende gespreksvoering. Ekklesia
  • Breat, C. & Borgels, S. (2020) Protocollaire behandelingen deel 2 en 3 (mocht je deze niet al in je bezit hebben, neem dan contact op via info@dejeugdzorgacademie.nl)

Toelatingseisen

Deze cursus kan alleen gevolgd worden wanneer de Basiscursus is afgerond en de cursist werkzaam is in het brede jeugdzorg ve/jeugd GGZ.

Reviews


4
Ik vond het een goede afwisseling tussen theorie en praktijk. Super fijn om niet de hele dag naar een powerpoint te kijken, daardoor kon ik goed mijn aandacht erbij houden. Heel interactief. Leuk dat er meerdere docenten lesgaven.
RV
Rebecca Vos
5
Ik vond het weer een leerzame, interessante en boeiende cursus met inspirerende docenten.