Inhoud
Deze cursus geeft handvaten om concreet aan de slag te gaan met de van diagnostiek gezinnen en systemen, waarbij er ook aandacht is voor de theoretische achtergrond. We volgende de HGD stappen in het proces en maken gebruik van verschillende perspectieven die vanuit de systeemtherapie ontwikkeld zijn.
Ieder verrijkt zijn vaardigheden om tijdens de diagnostiekfase zicht te krijgen op het gezin en patronen in het gezin. Er worden vele middelen aangereikt (toolkit) en met een aantal wordt geoefend.
Ook wordt in de cursus een model aangereikt om samen met het gezin te komen tot een visueel integratief beeld, zowel bij de intake als vooraf aan de behandelfase. Op deze manier is de diagnostiek een interventie op zichzelf, waarbij betrokkenen samen vormgeven aan het beeld van wat er aan de hand is, waar dit door komt en wat er nodig is.
Werkwijze, studiebelasting en toetsing
Werkwijze
In de les wordt theorie afgewisseld met zelf oefenen. Tussen lesdag 1 en lesdag 2 wordt gevraagd om een middel uit de toolkit uit te proberen en bij dag 2 je ervaring te delen. Onderdeel van de cursus is een toolkit met diverse middelen en een uitgebreide werkkaart die helpend is bij hypothesevorming.