Inhoud
Professionals in de jeugdzorg bieden hulp op maat: Wat heeft dit kind met deze ouders en deze school nodig om dit probleem op te lossen? Dat is Handelingsgericht Werken. Soms is het snel duidelijk wat er aan de hand is, hoe dat komt en kan je direct over tot het maken van een plan. Vaak is het echter niet zo simpel. Bijvoorbeeld als er zoveel tegelijk aan de hand is, dat je het overzicht kwijtraakt en niet weet waar je moet beginnen of er verschillende meningen zijn over de hulpvraag en oplossingen. Bij hulp op maat is een gestructureerde aanpak nodig om niet te verdwalen.
Handelingsgericht Werken is een aanpak die op een concrete manier jou als professional helpt om samen met de cliënt en betrokkenen te kijken naar de reden van aanmelding, de vragen die er leven, waarom het probleem er is, waarom het nog niet weggaat en en wat er nodig is om de gewenste situatie te bereiken.
De aanpak sluit goed aan bij hoe veel gemeenten jeugdhulp willen vormgeven. HGW bevordert ook de samenwerking binnen en tussen instellingen en draagt bij aan een sector overstijgend integraal plan. Hulpverleners werken vanuit dezelfde visie, streven dezelfde doelen na, spreken dezelfde taal en kennen elkaars werkwijze. Handelingsgericht Werken is gebaseerd op het model van Handelingsgerichte Diagnostiek (Pameijer en Draaisma, 2011).
Na deze cursus ken je de zes uitgangspunten van het handelingsgericht werken en kan je deze toepassen in je dagelijks werk. Je krijgt concrete middelen zoals het HGW denkschema en oefent in het versterken van je vaardigheden om met ouders en het kind/de jongere tot een plan te komen en de resultaten van het plan te monitoren. Er wordt in de e-learning gewerkt met een demonstratie casus en toepasopdrachten. Je maakt een opdracht met een casus uit je eigen praktijk en krijgt daarop persoonlijke feedback.
Er is de mogelijkheid de e-learning aan te vullen met twee live bijeenkomsten van 2 uur. In deze blended cursus is er aandacht voor het vertalen van de uitgangspunten naar de eigen context en wordt online
geoefend. Er is ruimte voor vragen, extra voorbeelden en er wordt stil gestaan bij het voortzetten van het leerproces, waaronder een toepassing bij casuïstiek. Bij de blended cursus kunnen de bijeenkomsten incompany live worden gegeven of online. Dit is een blended cursus bestaande uit een introductie bijeenkomst van 2 uur via zoom, een e-learning van 10 uur en een slotbijeenkomst van 2 uur.
Werkwijze, studiebelasting en toetsing
Werkwijze
Een afwisselende scholing met diverse demonstratie filmpjes en toepasopdrachten. Deze kunnen alleen of in kleine groepjes worden gemaakt.
Toetsing
De cursus sluit af met een eindopdracht waarin de cursist het geleerde toepast. Deze opdracht wordt beoordeeld en van feedback voorzien door de docent.