terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Goede Vrijdag gesloten

Kies een startdatum voor Handelingsgerichte Diagnostiek

Prijs € 1200,- incl. BTW
Duur 6 dagen
Lestijden 09:30 uur - 14:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
13-09-2024
27-09-2024
15-11-2024
29-11-2024
13-12-2024
16-01-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (2)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (50)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (25)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (52)

Docent(en)
Julie Stoter
Julie Stoter
Prijs € 1200,- incl. BTW
Duur 6 dagen
Lestijden 09:30 uur - 14:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
19-09-2024
03-10-2024
17-10-2024
07-11-2024
21-11-2024
12-12-2024
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (2)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (50)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (25)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (52)

Docent(en)
Arga Kramer
Arga Kramer
Incompany aanvragen

DOWNLOADS BOEK HANDELINGSGERICHTE DIAGNOSTIEK

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data? Klik hieronder

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.


Lesdagen 4 en 5 vinden online plaats.
De lestijden zijn op dag 1 van 9:30 - 15:30 de andere dagen tot 14:30

Inhoud

Diagnostische besluitvorming is een complex proces en kan verregaande gevolgen hebben voor kind, opvoeders en andere betrokkenen, zoals leerkrachten. Het praktijkmodel handelingsgerichte diagnostiek (HGD) is een praktische uitwerking van het diagnostisch proces met heldere fasen met concrete stappen. 

De HGD-professional onderkent en analyseert de zorgen en krachten en zoekt naar mogelijke verklaringen met als doel het geven van een advies gericht op het bereiken van de gewenste situatie. Het model biedt richtlijnen voor de besluitvorming: wat moeten we weten gezien de te nemen beslissing? Het begin is de hulpvraag van de cliënt, het eindproduct is een verantwoord en bruikbaar advies. Het model biedt professionals een kader om systematisch en doelgericht met cliënten en collega's samen te werken, met zowel aandacht voor de risico- als de beschermende factoren van kind, opvoeding, onderwijs en vrije tijd. HGD doet recht aan actuele thema's in de jeugdzorg en het onderwijs en is afgestemd op beroepsethische richtlijnen. Professionals zullen hun dagelijks werk erin herkennen en er direct mee aan de slag kunnen.

De uitgangspunten en werkwijze van Handelingsgerichte diagnostiek passen bij de omschrijving van diagnostiek zoals die naar voren komt in de casusbeschrijvingen van de BAPD van NIP en NVO, Kinder- & Jeugdpsycholoog NIP, Orthopedagoog Generalist NVO en de richtlijn “beslissen over passende hulp”.

HGD verloopt systematisch volgens vijf fasen: intake, strategie, onderzoek, integratie/aanbeveling en advisering. Het is mogelijk de onderzoeksfase over te slaan, indien er geen onderzoeksvragen zijn om het handelen vorm te geven. Dit is de verkorte route. De overige fasen kunnen uitgebreid, of kort doorlopen worden. Soms kan in 1 gesprek alle fasen doorlopen worden, soms neemt dit enkele weken in beslag.

Leerdoelen

  • Kennis verkrijgen van een diagnostisch model voor handelingsgerichte diagnostiek: een hypothesentoetsende en cliëntgerichte werkwijze. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met andere diagnostische modellen?
  • Ervaring opdoen met handelingsgerichte diagnostiek door de uitgangspunten van handelingsgerichte diagnostiek op eigen casuïstiek toe te passen. De cursus is daarom ook een mooie voorbereiding op het maken van de diagnostiek casussen voor het NIP/NVO.
  • Vaardigheden opdoen door aspecten uit de verschillende fasen van het model te oefenen en feedback te ontvangen.

Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze 

Het betreft een cursus van 6 dagen. In de eerste bijeenkomst wordt aandacht besteed aan de rol van diagnostiek in het werk als psycholoog of orthopedagoog en de verschillende diagnostische modellen. Ook behandelen we uitgebreid de uitgangspunten van het praktijkmodel handelingsge­richte diagnostiek (HGD):

  • Doelgericht werken
  • Werken vanuit een transactioneel referentiekader (wisselwerking en afstemming van kenmerken kind/jongere, school/leerkracht/docent en gezin/opvoedingssituatie);
  • Gericht op het wat kind en ouders nodig hebben (behoeften)
  • Samenwerken
  • Gericht op positieve aspecten en protectieve factoren van kind en omgeving
  • Systematisch werken.

Wat betekenen deze uitgangspunten voor gedragswetenschappers (HGD) en voor andere professionals? Hoe stemmen we op elkaar af?

De volgende vijf bijeenkomsten komen de vijf fasen aan bod: per bijeenkomst wordt ingegaan op één fase van het model en oefent men in de lessen uitgebreid met deze fasen. Na elke lesbijeenkomst maken de cursisten een e-learning waarin de betreffende fasen voorgedaan wordt op een casus en cursisten extra tools krijgen voor het toepassen van de fase op een eigen casus. Vervolgens krijgt de cursist de opdracht de fase toe te passen op een eigen casus en dit mee te nemen naar de volgende lesdag. Voorafgaand aan iedere bijeenkomst heeft de cursist het betreffende hoofdstuk bestu­deerd. 

Studiebelasting 

Ongeveer 5 uur per studiedag. Er wordt verwacht dat het materiaal gelezen wordt en daarnaast dat de cursist na elke les een stap verder zet in de gekozen casus en zich voorneemt om tijdens het dagelijkse werk (andere casus) een zelfgekozen HGD vaardigheid uit te voeren, middels de leer- en geheugenkaart. Door deze stappen te nemen tijdens de cursus leidt dit tot voldoende informatie om de toets af te ronden.

Toetsing

Er wordt tijdens de cursus toegewerkt naar de eindopdracht. Deze bestaat uit 3 delen: Het denkschema, 1 uitgewerkte onderzoeksvraag en reflectie op de HGD vaardigheden.

Zelf aan te schaffen literatuur

De literatuur wordt door de JA verstrekt.

Toelatingseisen

Voor de opleiding komen in aanmerking academisch geschoolde psychologen en (ortho)pedagogen die werkzaam zijn op het brede terrein van de jeugdhulp, het onderwijs, en de VG-sector. 

Reviews


5
Prettige docent die de stof op een vlotte, interactieve manier met gevoel voor humor uitlegt. Ruimte voor vragen en oefenen met de stof.
EU
Elisabeth Umans
4
De cursus zat goed in elkaar; veel herhaling en diverse vormen van informatie overdracht. Online lesdagen vond ik zelf wat onrustig - veel zoeken en te weinig interactie met de mede-cursisten waardoor mijn aandacht makkelijk afdreef!
LM
Liza Marner
4
Het was duidelijk, goede indeling.

5
Bevlogen docent, cursus inhoudelijk sterk in elkaar en veel plezier gehad in het leren toepassen in de praktijk.

3
Goede inhoud, mooi tempo. Interessante theorie en goede docent
MR
Mandy Rijken-Vrolijk
5
Heb er ongekend veel van opgestoken en ik merk dat het onder collega's en in mijn dagelijks werk ook echt is gaan leven. Ik heb meer plezier gekregen in diagnostiek dankzij deze aanpak.
OD
Odette Debets
4
Ik vond het een fijne cursus, ook heel goed dat het in-company was. Hubertien is een gedreven docente.
DM
Dorien Muis - Meijer
5

5
Theorie is praktisch goed toepasbaar. Ik heb veel geleerd op een prettige manier. Hubertien heeft een prettige, laagdrempelige manier van lesgeven en is erg enthousiast over HGD.

5
De cursus is duidelijk en overzichtelijk. Het biedt veel praktische handvatten voor in het werk.
SL
Susan van Loenen
4
Ik heb ontzettend veel handvaten gekregen vanuit deze cursus. Zowel in denkwijze als praktische voorbeelden en tools.

4
Ik vond de combinatie van de lesdagen, literatuur en e- learning best veel.
SK
Susan Klaij
5
Inhoud van de cursus van grote meerwaarde voor mijn dagelijks werk; niet alleen voor de uitvoering van diagnostiek, maar in het gehele denken. Didactisch goed opgebouwd, stof en lesvormen afwisselend. Docent energiek en enthousiasmerend.
LG
Laura de Groot
4
Ik heb de cursus als ondersteunend, leerzaam en prettig/persoonlijk ervaren. De vorm van de cursus, zowel live als digitaal, was prettig. Het bijbehorende boek goed leesbaar. De e-learning een extra bijkomstigheid en de docente Arga zeer positief en benaderbaar. Ook de groep cursisten was leuk om mee te maken, te horen waar zij werkte, met welke diagnostiek vraagstukken zij zaten en hoe iedereen op eenzelfde manier goed bezig is al.