Lesdagen 4 en 5 vinden online plaats.
De lestijden zijn op dag 1 van 9:30 - 15:30 de andere dagen tot 14:30
Inhoud
Diagnostische besluitvorming is een complex proces en kan verregaande gevolgen hebben voor kind, opvoeders en andere betrokkenen, zoals leerkrachten. Het praktijkmodel handelingsgerichte diagnostiek (HGD) is een praktische uitwerking van het diagnostisch proces met heldere fasen met concrete stappen.
De HGD-professional onderkent en analyseert de zorgen en krachten en zoekt naar mogelijke verklaringen met als doel het geven van een advies gericht op het bereiken van de gewenste situatie. Het model biedt richtlijnen voor de besluitvorming: wat moeten we weten gezien de te nemen beslissing? Het begin is de hulpvraag van de cliënt, het eindproduct is een verantwoord en bruikbaar advies. Het model biedt professionals een kader om systematisch en doelgericht met cliënten en collega's samen te werken, met zowel aandacht voor de risico- als de beschermende factoren van kind, opvoeding, onderwijs en vrije tijd. HGD doet recht aan actuele thema's in de jeugdzorg en het onderwijs en is afgestemd op beroepsethische richtlijnen. Professionals zullen hun dagelijks werk erin herkennen en er direct mee aan de slag kunnen.
De uitgangspunten en werkwijze van Handelingsgerichte diagnostiek passen bij de omschrijving van diagnostiek zoals die naar voren komt in de casusbeschrijvingen van de BAPD van NIP en NVO, Kinder- & Jeugdpsycholoog NIP, Orthopedagoog Generalist NVO en de richtlijn “beslissen over passende hulp”.
HGD verloopt systematisch volgens vijf fasen: intake, strategie, onderzoek, integratie/aanbeveling en advisering. Het is mogelijk de onderzoeksfase over te slaan, indien er geen onderzoeksvragen zijn om het handelen vorm te geven. Dit is de verkorte route. De overige fasen kunnen uitgebreid, of kort doorlopen worden. Soms kan in 1 gesprek alle fasen doorlopen worden, soms neemt dit enkele weken in beslag.
Leerdoelen
- Kennis verkrijgen van een diagnostisch model voor handelingsgerichte diagnostiek: een hypothesentoetsende en cliëntgerichte werkwijze. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met andere diagnostische modellen?
- Ervaring opdoen met handelingsgerichte diagnostiek door de uitgangspunten van handelingsgerichte diagnostiek op eigen casuïstiek toe te passen. De cursus is daarom ook een mooie voorbereiding op het maken van de diagnostiek casussen voor het NIP/NVO.
- Vaardigheden opdoen door aspecten uit de verschillende fasen van het model te oefenen en feedback te ontvangen.
Werkwijze, studiebelasting en toetsing
Werkwijze
Het betreft een cursus van 6 dagen. In de eerste bijeenkomst wordt aandacht besteed aan de rol van diagnostiek in het werk als psycholoog of orthopedagoog en de verschillende diagnostische modellen. Ook behandelen we uitgebreid de uitgangspunten van het praktijkmodel handelingsgerichte diagnostiek (HGD):
- Doelgericht werken
- Werken vanuit een transactioneel referentiekader (wisselwerking en afstemming van kenmerken kind/jongere, school/leerkracht/docent en gezin/opvoedingssituatie);
- Gericht op het wat kind en ouders nodig hebben (behoeften)
- Samenwerken
- Gericht op positieve aspecten en protectieve factoren van kind en omgeving
- Systematisch werken.
Wat betekenen deze uitgangspunten voor gedragswetenschappers (HGD) en voor andere professionals? Hoe stemmen we op elkaar af?
De volgende vijf bijeenkomsten komen de vijf fasen aan bod: per bijeenkomst wordt ingegaan op één fase van het model en oefent men in de lessen uitgebreid met deze fasen. Na elke lesbijeenkomst maken de cursisten een e-learning waarin de betreffende fasen voorgedaan wordt op een casus en cursisten extra tools krijgen voor het toepassen van de fase op een eigen casus. Vervolgens krijgt de cursist de opdracht de fase toe te passen op een eigen casus en dit mee te nemen naar de volgende lesdag. Voorafgaand aan iedere bijeenkomst heeft de cursist het betreffende hoofdstuk bestudeerd.
Studiebelasting
Ongeveer 5 uur per studiedag. Er wordt verwacht dat het materiaal gelezen wordt en daarnaast dat de cursist na elke les een stap verder zet in de gekozen casus en zich voorneemt om tijdens het dagelijkse werk (andere casus) een zelfgekozen HGD vaardigheid uit te voeren, middels de leer- en geheugenkaart. Door deze stappen te nemen tijdens de cursus leidt dit tot voldoende informatie om de toets af te ronden.
Toetsing
Er wordt tijdens de cursus toegewerkt naar de eindopdracht. Deze bestaat uit 3 delen: Het denkschema, 1 uitgewerkte onderzoeksvraag en reflectie op de HGD vaardigheden.
Zelf aan te schaffen literatuur
De literatuur wordt door de JA verstrekt.
Toelatingseisen
Voor de opleiding komen in aanmerking academisch geschoolde psychologen en (ortho)pedagogen die werkzaam zijn op het brede terrein van de jeugdhulp, het onderwijs, en de VG-sector.
Reviews
Prettige docent die de stof op een vlotte, interactieve manier met gevoel voor humor uitlegt.
Ruimte voor vragen en oefenen met de stof.
De cursus zat goed in elkaar; veel herhaling en diverse vormen van informatie overdracht.
Online lesdagen vond ik zelf wat onrustig - veel zoeken en te weinig interactie met de mede-cursisten waardoor mijn aandacht makkelijk afdreef!
Het was duidelijk, goede indeling.
Bevlogen docent, cursus inhoudelijk sterk in elkaar en veel plezier gehad in het leren toepassen in de praktijk.
Goede inhoud, mooi tempo. Interessante theorie en goede docent
Heb er ongekend veel van opgestoken en ik merk dat het onder collega's en in mijn dagelijks werk ook echt is gaan leven. Ik heb meer plezier gekregen in diagnostiek dankzij deze aanpak.
Ik vond het een fijne cursus, ook heel goed dat het in-company was. Hubertien is een gedreven docente.
Theorie is praktisch goed toepasbaar. Ik heb veel geleerd op een prettige manier.
Hubertien heeft een prettige, laagdrempelige manier van lesgeven en is erg enthousiast over HGD.
De cursus is duidelijk en overzichtelijk. Het biedt veel praktische handvatten voor in het werk.
Ik heb ontzettend veel handvaten gekregen vanuit deze cursus. Zowel in denkwijze als praktische voorbeelden en tools.
Ik vond de combinatie van de lesdagen, literatuur en e- learning best veel.
Inhoud van de cursus van grote meerwaarde voor mijn dagelijks werk; niet alleen voor de uitvoering van diagnostiek, maar in het gehele denken. Didactisch goed opgebouwd, stof en lesvormen afwisselend. Docent energiek en enthousiasmerend.
Ik heb de cursus als ondersteunend, leerzaam en prettig/persoonlijk ervaren. De vorm van de cursus, zowel live als digitaal, was prettig.
Het bijbehorende boek goed leesbaar. De e-learning een extra bijkomstigheid en de docente Arga zeer positief en benaderbaar.
Ook de groep cursisten was leuk om mee te maken, te horen waar zij werkte, met welke diagnostiek vraagstukken zij zaten en hoe iedereen op eenzelfde manier goed bezig is al.