terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Goede Vrijdag gesloten

Kies een startdatum voor Beslissen in kinderbeschermingszaken: Kiezen tussen Kwaden (WO)

Duur 3 dagen
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (18)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (21)

Docent(en)
Karine Zuidgeest
Karine Zuidgeest
nina test
nina test

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.

Inhoud

Kinderen kunnen als gevolg van fysieke, seksuele en/of emotionele kindermishandeling en/of verwaarlozing ernstige schade oplopen. Het uithuisplaatsen van kinderen is een uiterste maatregel, die genomen kan worden om kinderen te beschermen. Deze maatregel kan echter ook voor schade zorgen bij het kind en zijn ouders. Ook andere beslissingen in kinderbeschermingszaken, zoals een OTS, een gezagsbeëindigende maatregel of een contactbepaling, zijn ingrijpend. Regelmatig moet een keuze gemaakt worden uit twee kwaden en dient gekeken te worden hoe de schade zoveel mogelijk beperkt en hersteld kan worden. 

In deze cursus passen we actuele wetenschappelijke kennis toe op besliszaken ten aanzien van gehechtheid, trauma en besluitvorming. De cursus start met het leren begrijpen van gehechtheid: wat is het precies en wat is de functie? Er is aandacht voor kwaliteitsverschillen in gehechtheidsrelaties en de verschillende vormen van gehechtheidsschade. Ook behandelen we de gevolgen van gehechtheidsschade: wat betekent het voor het aangaan van nieuwe relatie? Hoe is het van invloed op partnerrelaties en op het ouderschap? Hoe kunnen we de intergenerationele overdracht van gehechtheidsproblematiek begrijpen? En wat zijn de mogelijkheden voor herstel?

We passen deze kennis over gehechtheid gelijk toe op belangrijke vragen in besliszaken, zoals: is het verstandig om een langdurige pleeggezinplaatsing te continueren? Wat betekent een terugplaatsing voor het kind? Kunnen kinderen wat ze hebben geleerd in een veilige gehechtheidsrelatie met pleegouders, meenemen bij terugplaatsing? Bestaat er zoiets als een concurrerende positie tussen gehechtheidsfiguren in het leven van een kind of kan een kind zich aan meerdere personen tegelijk hechten? Wanneer verstoren verschillende personen in het leven van het kind juist zijn ontwikkeling in plaats van deze te bevorderen? Hoe kan een kind blijven verlangen naar zijn ouders, terwijl het kind door hen mishandeld en verwaarloosd is? En is schade altijd direct zichtbaar en wat zijn de mogelijkheden voor herstel? Gaan kinderen die zich zo lang onveilig hebben gevoeld, zich ooit nog veilig voelen? Waarom mislukken pleeggezinplaatsingen zo vaak en waarom profiteren deze kinderen soms niet van goede zorg? Wat hebben kinderen nodig om erop te gaan vertrouwen dat hun nieuwe ouders anders zullen zijn? 

Daarna bieden we professionals een kader hoe zij het gehechtheidsperspectief kunnen hanteren in de besluitvorming in kinderbeschermingszaken. In kinderbeschermingszaken staat het belang van het kind centraal (Best Interest of the Child Standard, UN Convention on the Rights of the Child, UNCRC, artikel 3, paragraaf 1, 1989). Bepalen wat het meest in het belang van het kind is, blijkt in de praktijk lastig omdat vele factoren van invloed zijn op de ontwikkeling van het kind en deze factoren bovendien veranderbaar zijn, bijvoorbeeld door het inzetten van een interventie. In de cursus geven we professionals grip op welke informatie relevant is voor de besluitvorming. Ook geven we professionals concrete handvatten voor het verzamelen van informatie over de kwaliteit van de ouder-kind relatie. Welke vragen kunnen zij het beste stellen in gesprekken met ouders en kinderen? En hoe kunnen ze de antwoorden interpreteren in het licht van de gehechtheidstheorie? Op welke gedragingen moeten professionals alert zijn bij het observeren van ouder-kind interacties? Hoe kunnen ze de kwaliteit van de informatie van informanten over gehechtheid beoordelen en welke onderzoeksvragen op het gebied van gehechtheid kunnen zij meegeven aan ketenpartners? 

In de cursus reiken we een stappenplan aan om tot onderbouwde en voor cliënten navolgbare beslissingen te komen en passen deze toe op uiteenlopende casuïstiek. We besteden daarbij bovendien aandacht aan herstel van schade uit het verleden en het beperken van schade in de toekomst. Tot slot behandelen we in de cursus de belangrijke valkuilen bij het nemen van beslissingen over kinderen in problematische opvoedsituaties.

Leerdoelen

Na afloop van de cursus hebben de deelnemers: 

  • Kennis over gehechtheid: 
  • Wat is het precies en wat is de functie? Wat zijn kwaliteitsverschillen in gehechtheidsrelaties en welke vormen van gehechtheidsschade bestaan er? Ook behandelen we de gevolgen van gehechtheidsschade: wat betekent het voor het aangaan van nieuwe relatie? Hoe is het van invloed op partnerrelaties en op het ouderschap? Hoe kunnen we de intergenerationele overdracht van gehechtheidsproblematiek begrijpen? En wat zijn de mogelijkheden voor herstel?
  • Kunnen deelnemers deze kennis toepassen op veel gestelde vragen op het gebied van gehechtheid in kinderbeschermingszaken.
  • Hebben de deelnemers vaardigheden om informatie te verzamelen over de kwaliteit van de ouder-kind relatie, middels gesprekken, observaties en informanten.
  • Hebben deelnemers kennis van een afwegingskader om beslissingen te nemen in kinderbeschermingszaken, waarin aandacht is voor het waarborgen van de acute veiligheid, de kwaliteit van gehechtheidsrelaties en het herstel en beperken van (gehechtheids)schade.
  • Weten deelnemers hoe het stappenplan aansluit op hun huidige werkwijze en kunnen de deelnemers het aangereikte stappenplan doorlopen bij een eigen casus. 
  • Zijn deelnemers bekend met veel voorkomende valkuilen in besliszaken en weten ze deze in hun eigen werk te voorkomen.

Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docent, als kennis toepassing m.b.v. beeldmateriaal, doe-en toepas oefeningen, het inbrengen van casuïstiek en reflectieoefeningen over de implementatie van het geleerde in de praktijk. Daarnaast lezen de cursisten literatuur.

Studiebelasting

Ongeveer 2 uur per studiedag.

Toetsing

Eindtoets met enkele meerkeuzevragen.


Zelf aan te schaffen literatuur

Literatuur wordt door de Jeugdzorgacademie verschaft.

Toelatingseisen

Master psychologie of orthopedagogiek

Reviews

SP
Stephanie Pot
5
Fijn lesmateriaal (boek en vignetten ter oefening), duidelijke uitleg van trainer en fijne sfeer in de groep, mede door de manier waarop wij zijn meegenomen in deze theorie. Goede afwisseling van basiskennis opfrissen en nieuwe kennis, door ons mee te nemen door de 7 stappen.

5
Het was inspirerend, in de praktijk direct bruikbaar, zowel op gezinsniveau als overstijgend

5
Dat het heel goed aansluit bij de praktijk en kennis die je moet hebben om je vak goed uit te voeren.

5
Veel van geleerd, pas dingen direct toe in werkomgeving, kwalitatief hoog.

5
De inhoud van de cursus is zeer goed. Theorie en praktijkvoorbeelden/hoe de theorie toe te passen zijn zeer goed op elkaar afgestemd.
FB
Farah Benhaddad
5
inhoud was heel leerzaam en docent was inspirerend en erg kundig
GR
Geneviève Risseeuw
5
Zeer nuttige cursus, met praktische handvatten en een handig boek als naslagwerk, bekwame en vriendelijke trainster, ruimte voor vragen en inbreng eigen casuïstiek, goede afwisseling tussen oefeningen/lezen/luisteren/filmpjes kijken etc.
PB
Petra Brouwer
4
Heel boeiend en leuk en afwisselend vormgegeven met e-learnings, filmpjes, opdrachten etc.
WS
Weronika Szlafke
4
De docent (Karine Zuidgeest) had een fijne manier van uitleg geven. De stof was verdiepend en erg verhelderend.
KH
Katrien Hooglugt
5
De cursus is gebaseerd op een goed boek welke zeer passend is voor ons werk. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en geschreven door mensen die duidelijk erg veel kennis hebben van ons ingewikkelde werk en de moeilijke keuzes die daarmee gepaard gaan.
EK
Erik Klijnsma-Noordkamp
5
Deze cursus zou verplicht moeten zijn voor iedere jeugdbeschermer. De inhoud geeft duidelijke handvatten om systematisch de moeilijke beslissingen door te nemen en te onderbouwen.
KP
Karin Peeters
4
Interessant voor werkveld, verdieping.
KV
Kitty Vaas
5
Heel veel geleerd, genoeg afwisseling, interessant!

4
Veel bruikbare informatie, meer inzicht in hechting/trauma
LS
Liesbeth Swartjes
4
Veel informatie, kennis opgedaan. Fijn dat dit aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, filmpjes en oefeningen in groepjes gebeurt. Afwisseling binnen het programma is fijn. Huiswerk is goed en zorgt dat je meer verdieping bereikt.
LV
Lyan de Vries
4
Als beginnend professional is het denk ik belangrijk om informatie te krijgen over hechting in de jeugdzorg. Het kan lastig te zijn om op de juiste manier met kinderen om te gaan die beschadigd zijn. Door deze cursus heb ik meer handvaten gekregen.
SS
Sébastiaan Smit
5
Zeer compleet op een kernthema binnen de jeugdzorg. Trainer die goed is in overdracht van kennis, veel theoretische kennis heeft en veel praktijk ervaring.
SL
Susan Lexmond
5
Trainster heeft heel veel kennis en ervaring en kan deze ook heel goed overbrengen. Super nuttig en ook bruikbaar in de praktijk