terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Kies een startdatum voor Specialistische cursus: Narratieve therapie

Prijs € 1190,- incl. BTW
Duur 6 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie Volksuniversiteit Utrecht, Nieuwegracht 41 3512 LE Utrecht
Lesdata
15-01-2025
29-01-2025
12-02-2025
05-03-2025
19-03-2025
02-04-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (34)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (10)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (12)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (44)
Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (44)
Accreditatie NVRG (Draaiboek D15006)

Docent(en)
Robert van Hennik
Robert van Hennik Hoofddocent Systeemtherapie Jeugdzorgacademie
Prijs € 1190,- incl. BTW
Duur 6 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
25-03-2025
08-04-2025
22-04-2025
06-05-2025
20-05-2025
03-06-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (34)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (10)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (12)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (44)
Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (44)
Accreditatie NVRG (Draaiboek D15006)

Docent(en)
Robert van Hennik
Robert van Hennik Hoofddocent Systeemtherapie Jeugdzorgacademie
Incompany aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.


Inhoud


Mensen vertellen verhalen over zichzelf, elkaar, hun leven, het leven, over hoe het hoort te zijn en hoe het zou kunnen zijn. Mensen die therapeuten om hulp vragen, vertellen verhalen over zichzelf en hun leven, waarin zij weinig regie ervaren, waarmee zij onvoldoende uitdrukking kunnen geven aan eigen levenservaringen. De narratieve therapie is in haar ontwikkeling geïnspireerd door postmodernistische, sociaal constructionistische en poststructuralisme ideeën. Vanuit deze perspectieven worden deze verhalen als sociale constructen gezien en niet als representaties van een onderliggende werkelijkheid. ‘Wij zien de wereld niet zoals deze is, maar zoals wij deze hebben leren zien’. De verhalen waarmee wij onze werkelijkheid ordenen zijn sociale constructen, die onder invloed van externe en geïntegreerde conversaties en onder invloed van tijdsgeest, cultuur en machtsfactoren ontstaan.

De narratieve therapeut biedt een context aan waarbinnen hulpvragers in conversaties met anderen (en geïnternaliseerde anderen) hun verhalen evalueren, hervertellen en reconstrueren, zodanig dat deze in overeenstemming raken met belangrijke waarden en conclusies uit levenservaringen. Voor de narratieve therapeut is het co-construeren van verhalen niet zozeer een manier om het leven te helpen begrijpen, maar veeleer een manier om het leven te helpen vormen, structuur te geven. De taal is daarbij het gereedschap. In de narratieve therapie zijn verscheidene interventies ontwikkeld die uitnodigen tot reflectie, betekenisgeving en de co-constructie van geprefereerde verhalen over het eigen leven, relaties en identiteit.

De Cursus narratieve systeemtherapie

In deze cursus narratieve therapie is aandacht voor (1) theoretische concepten van het postmoderne denken (2) situering van de narratieve therapie in ontwikkelingen binnen de psychotherapie, systeemtherapie (3) consequenties voor de positie, attitude van de therapeut (4) kennismaking met diverse interventies (‘maps’ ) die er in de narratieve therapie ontwikkeld zijn (5) integratie en toepassingen van narratieve therapie in de praktijk van de cursisten.

Programma

Dag 1. Ochtend: Narratieve therapie: Plaatsbepaling in context en tijd. Dag 1. Middag: The tree of life Dag 2. Ochtend: De attitude van de narratieve therapeut. Dag 2. Middag: Externaliserende conversaties Dag 3. Re-authoriserende conversaties Dag 4. Ochtend, getuigenissen: ‘Re-membering’ conversaties Dag 4. Middag, getuigenissen: ‘Outsider witness’ conversaties Dag 5. Integratie: Narratieve perspectieven in de Systeemtherapie. Dag 6. Integratie: Narratieve therapie, transitie en trauma, werkstukken, reflectie en afscheid


Leerdoelen

  • theoretische concepten van het postmoderne denken 
  • situering van de narratieve therapie in ontwikkelingen binnen de psychotherapie, systeemtherapie 
  • consequenties voor de positie, attitude van de therapeut 
  • kennismaking met diverse interventies (‘maps’ ) die er in de narratieve therapie ontwikkeld zijn 
  • integratie en toepassingen van narratieve therapie in de praktijk van de cursisten.


Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Tijdens de lessen maken cursisten met elkaar een ‘narratieve’ krant. In deze krant reflecteren cursisten op de gelezen literatuur, theorie en ervaringen gedurende de lessen en op toepassingen in de beroepspraktijk. De krant mag op creatieve wijze invulling krijgen, is daarmee een narratieve werkvorm, waarin het collectieve leerproces vorm krijgt.

 Studiebelasting 

De voorbereidingstijd zal per bijeenkomst enigszins verschillen afhankelijk van eventuele opdrachten en presentaties die bij toer buurt gedaan worden. Globaal zal voorbereiding in de vorm van literatuurstudie en het maken van (praktijk)opdrachten per dag ongeveer drie tot zes uur in beslag nemen.

 Toetsing

Als eindopdracht maken de cursisten ieder een reflectieverslag waarin zij (1) een casus beschrijven (2) een interview afnemen bij een cliënt over de samenwerking in de therapie (3) een conclusie trekken over eigen waarden in de rol van therapeut. In een groepje van 3 of 4 personen bereiden de cursisten een geënsceneerde therapiesessie voor, waar de andere cursisten als ‘reflecting team’ op reageren.

Literatuur zelf aan te schaffen

  • Wegen naar Her-verbinding, Narratieve, Collaboratieve en Dialogische Praktijken. Onder redactie van S. Vermeire & J. Sermijn (2017) Interactie Academie VZW. ISBN 9789080126879
  • Maps of Narrative Practice, van Michael White ISBN 9780393705164 (Engelstalig) of Narratieve therapie in de praktijk, van Michael White (2008) ISBN 9789079729036 (Nederlandstalig)

Toelatingseisen

Systeemtherapeuten, die een door de NVRG erkende basiscursus systeemtherapie van 120 uur voltooid hebben en casuïstiek uit hun dagelijkse praktijk kunnen inbrengen.

 

Reviews


5
Hele fijne docent, prettige groep, inhoudelijk zeer interessant. Bruikbaar voor in de praktijk.
NF
Natasha Fazili
5
heel mooi om op deze manier het gedachtengoed van narratieve gezinstherapie mee te krijgen