terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Kies een startdatum voor De gedragswetenschapper als coach (incompany)

Duur 6 dagen
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (18)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (6)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Overige taken (18)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (12)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (42)
Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (42)

Docent(en)
Annemieke Oomen
Annemieke Oomen

Inhoud

Een belangrijk deel van de taken van de gedragswetenschapper betreft het coachen van andere professionals, zoals ambulant hulpverleners, gezinsvoogden en leerkrachten. De gedragswetenschapper wordt geacht vanuit zijn bekwaam- en deskundigheid de inhoudelijke deskundigheid en handelingsbekwaamheid van andere professionals te bevorderen door middel van inhoudelijke begeleiding, consultatie en leeractiviteiten.

In deze cursus leren gedragswetenschappers de vaardigheden en competenties die nodig zijn om situaties positief te beïnvloeden zonder directe invloed op de uitvoering.

In de cursus staat de attitude van volgend sturen centraal. Vanuit een doelgerichte manier van denken wordt ingezet op volgend sturen in plaats van directief aansturen. De cursus sluit aan bij de volgende belangrijke principes:

  • Vraaggericht werken in plaats van aanbodgericht
  • Faciliteren in plaats van overnemen
  • Regie houden bij de klant
  • Gericht zijn op de mogelijkheden in plaats van de problemen
  • Oplossingen importeren in plaats van problemen exporteren
  • Normaliseren in plaats van problematiseren
  • Praten met in plaats van praten over
  • Vertrouwen in plaats van controleren
  • Luisteren in plaats van voorschrijven
  • Doen wat nodig is in plaats van wat mogelijk is

Leerdoelen

Na afronding van de training beschikt de deelnemer over versterkte coachingsvaardigheden en competenties. De cursist is in staat zich met deze nieuwe vaardigheden goed te positioneren in het continue veranderende jeugdzorgveld.

Subdoelen

  • Het bewuster hanteren van de eigen coaching stijl
  • Volgend sturen op het proceskarakter van diagnostiek en behandeling
  • Ontwikkelen van meer vaardigheden op het gebied van contracteren van de hulpvraag, doelgericht werken, het creëren van commitment bij de cliënt, omgaan met weerstand, conflicthantering en procesevaluatie
  • Meer mogelijkheden om professioneel om te gaan met specifieke eigen situaties die als lastig ervaren worden
  • Beroepsethische aspecten in de coachingssituatie
  • Meer zicht op de betekenis van de transitie jeugdzorg in eigen professionele positie

Subdoelen:

  • Het bewuster hanteren van de eigen coachings-stijl
  • Volgend sturen op het proceskarakter van diagnostiek en behandeling
  • Ontwikkelen van meer vaardigheden op het gebied van contracteren van de hulpvraag, doelgericht werken, het creëren van commitment bij de cliënt, omgaan met weerstand, conflicthantering en procesevaluatie
  • Meer mogelijkheden om professioneel om te gaan met specifieke eigen situaties die als lastig ervaren worden
  • Beroepsethische aspecten in de coachingssituatie
  • Meer zicht op de betekenis van de transitie jeugdzorg in eigen professionele positie

Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Er wordt gewerkt met verschillende werkvormen zoals kennisoverdracht door de docent, beeldmateriaal, oefeningen, huiswerk, casuïstiek en reflectieoefeningen. Daarnaast lezen de cursisten literatuur die gebruikt wordt in de bijeenkomsten en verankeren ze hun leren in hun eigen leerdoelen die ze vooraf verkennen en tijdens de cursus verder uitwerken en oefenen. Cursisten maken een mondelinge presentatie die beoordeeld wordt door de docent met een schriftelijke reflectieopdracht.

Studiebelasting  

Ongeveer 4 uur per studiedag.

Toetsing 

De eindopdracht bestaat uit een presentatie van een stukje van de eigen coachingsvaardigheden. Aan de hand van 2 korte video fragmenten laat je een leerdoel zien wat je hebt behaalt, of wel iets wat goed gaat, je laat een stukje zien waar je kansen ziet en leerdoelen hebt. Doel vaardigheden laten zien en de vaardigheid laten zien, dat je je eigen coach-critical friend kunt zijn na de training. Het reflectie verslag dat deelnemers voorafgaand aan laatste cursusdag mailen alsmede een presentatie van dat verslag voor de groep in een door henzelf gekozen vorm.

Zelf aan te schaffen literatuur

Groot coachingsmodellen boek; 50 modellen voor ontwikkeling van lichaam en geest; Meyer, H., Lindner-de Mul, A., ea. 2011 Culemborg, Van Duurenmanagement.

Toelatingseisen

Universitair geschoolde psychologen en orthopedagogen (in opleiding tot K&J Psycholoog NIP/ Orthopedagoog generalist).

Reviews

CV
Carlijn Voskuil
5
Zeer goede training. Fijne combinatie tussen kennis en praktijk. Veel technieken die toe te passen zijn op verschillende situaties. Daarnaast was er een fijne sfeer en leuk om met elkaar samen te werken. Ik neem veel waardevolle aspecten mee uit de training.

4
Ik vond het een leerzame cursus, waarbij ik veel tools en handvatten heb gekregen waar ik verder mee kan. Ik heb er ook al een aantal in de praktijk gebracht.
MJ
Margriet de Jager
4
Deze cursus heeft veel handvaten gegeven voor coaching. De cursus was interactief en Mechel is een zeer betrokken trainer. Daardoor hangt er een fijne sfeer.
PH
Patricia de Heer
5
Hele fijne cursus, kennis is direct toepasbaar in de praktijk. En Mechel is een fijne, flexibele docent die de problematiek waar de deelnemers tegenaan lopen, direct meeneemt de cursus in.
VD
Vera van Dijk
4
De focus op coaching heeft er bij mij voor gezorgd dat ik heel gemotiveerd was en ben om hierin te leren. Ik doe dit ook nog steeds (via boeken eo podcasts. Ik ben gemotiveerd geraakt om meer coachingsvaardigheden te leren en toe te passen in mijn werk.
AK
Annika Kinkel
5
De cursus biedt zowel theoretische kennis over coaching, werkbegeleiding en consult, evenals praktische handvatten en werkbladen om hiermee in de praktijk aan de slag te gaan. De cursus biedt voldoende afwisseling in werkvormen.
MD
Marian Dijkstra
5
Hele fijne trainer en groep, hele bruikbare info en oefeningen
GD
Gideon Duton
5
Ik ga ervanuit dat het een schaal is van 1-5 en niet dat ergens de 6-10 van de lijst zijn gevallen. Maar ik vond het een fijne en intensieve training. Leuke afwisseling in activerende praktische oefeningen (vaak in kleine groepjes of twee-tallen), e-learning en passief kennis aanbod. Inspirerend en toch ook veel dingen herkenbaar dus ook fijn om te ervaren hoeveel je eigenlijk al wist en kon, maar vooral fijn om scherper te hebben gekregen hoe je het een en ander gestructureerder, doelmatiger en meer methodisch toepast. Ook fijn dat het geen hele dagen waren, maar dat er ruimte was om vanaf 15 uur zelf te kiezen om het e-learning deel en voorbereiding voor de volgende keer te doen of op een ander moment. Dat gaf de nodige flexibiliteit en maakte dat je ook met meer energie uit de training ging. Ook doordat het meerdere dagen was groeide je met elkaars als groep er ook in en stimuleerde dit ook om vragen te stellen en persoonlijke inbreng te hebben.

4
De cursus was interactief en gericht op de praktijk. Er was voldoende ruimte om eigen punten in te brengen.
JM
Janneke Maassen
5
Het was echt een hele goede leerzame cursus, veel praktische handvaten een fijne groep en een kundige instructrice
AL
Ali Leijenhorst
2
Er wordt info over coaching geven, er zijn oefeningen, instructiefilmpjes ea. Het is echter allemaal oud, oude literatuur, terwijl er heel veel ontwikkelingen zijn op dit gebied, het is niet inspirerend. Er wordt weinig gedaan in de cursus met de gelezen literatuur. De cursus wordt saai gegeven, mensen haken af gedurende de dag, ook al is hij maar van 10-15 uur. Er is geen sprake van practice what you preach, de docente kan zelf geen feedback hanteren en wordt dan persoonlijk. Afrader om deze cursus te volgen, zolang de stof en oefeningen niet geactualiseerd zijn en er geen andere docent hem geeft.

4
Fijne docent, goede aansluiting bij de praktijk.
VT
Veerle Timmerman
5
Inhoudelijk vond ik de cursus heel goed aansluiten bij mijn werk, de opdrachten die direct in praktijk gebracht moeten worden zijn heel helpend en maken dat de stof direct toegepast kan worden. De trainer creëert een (groeps)dynamiek waarmee ze de theorie in praktijk brengt en dit ook benoemd. Daardoor kun je tijdens de dag al zien wat bepaalde oefeningen/methodieken inhouden en hoe ze in praktijk gebracht kunnen worden.
MW
Mineke Woudwijk
4
De cursus sluit goed aan bij de dagelijkse praktijk in deze organisatie. De cursus biedt een goede afwisseling tussen theoretisch aanbod en praktische oefeningen. Ik heb veel nieuwe technieken/methodieken geleerd die ook toegepast kunnen worden.
JB
Jana Baets
4
De combinatie van kennis en de manier waarop deze wordt over gedragen, je zelf aan het werk wordt gezet. En hele prettige, ervaren trainer met gevoel voor humor.
CI
Claudia IJsselmuiden
4
Helder en duidelijk opgesteld, gericht op het verbeteren van je vaardigheden al gedragswetenschapper en direct bruikbaar en werkbaar in de praktijk.
EK
Erik de Kleijn
4
Hele fijne training, met goede inhoud gecombineerd met afwisselende werkvormen met veel gelegenheid tot zelf oefenen tijdens de training en in de dagelijkse praktijk. Balans training en e-learning was ook heel goed.