terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Goede Vrijdag gesloten

Kies een startdatum voor Basiscursus Cognitief Gedragstherapeutisch werker (CGw)

Prijs € 1425,- incl. BTW
Duur 5 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, van maandag t/m vrijdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
12-09-2024
10-10-2024
14-11-2024
28-11-2024
19-12-2024
Reservedagen
09-01-2025
Accreditaties

Accreditatie VGCT (48)

SKJ (Jeugd- en gezinsprofessionals) 76,8

Registerplein (ggz-agogen, mw, soc. werkers, psychodiagnostisch werkenden): 104 punten


Docent(en)
Incompany aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.


Inhoud basiscursus CGw

“Een cognitief gedragstherapeutisch werker (cgw’er) is een hulpverlener op hbo-niveau die cgt-technieken uitvoert. De cgw'er werkt meestal binnen de ggz, de jeugdhulp of in een huisartsenpraktijk als poh-ggz. Cgw’ers werken bijvoorbeeld als spv’er/verpleegkundige, behandelaar of sociotherapeut en voeren protocollaire en wetenschappelijk onderbouwde technieken uit” (bron: VGCT)

In deze basiscursus voor cognitief gedragstherapeutisch werkers maak je kennis met de denk- en werkwijze die wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau. Na afronding van de basiscursus CGw kan je zelfstandig cognitief gedragstherapeutische werkzaamheden onder supervisie uitvoeren.

Welke onderwerpen bevat deze basiscursus?

  • Het cognitief gedragstherapeutisch proces staat centraal in de basiscursus en wordt toegepast op de klacht van de cliënt. Het cognitief gedragstherapeutisch proces loopt dan ook als een rode draad door de basiscursus heen. De volgende onderwerpen komen in de CGw basiscursus aan bod:
  • De leer- en emotietheorie en de wijze waarop deze relevant zijn voor de klinische praktijk: de  theorieën over klassieke en operante conditionering en het cognitieve model;
  • Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag door middel van:
     - het verzamelen van informatie door middel van het gebruik van vragenlijsten en andere monitoringinstrumenten; - holistische theorie/casusconceptualisatie ;
     - functie- en betekenisanalyses;
  • Het ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses bij enkelvoudige problematiek;
  • Evalueren van de behandeling;
  • Terugvalpreventie;
  • Opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-(deel)behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie;
  • Het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder interventies gericht op vergroten van zelfcontrole, interventies gericht op het veranderen van disfunctionele denkpatronen, interventies gericht op het verminderen van aversieve emoties of het vergroten van positieve emoties in specifieke situaties, interventies gericht op het versterken van adaptief gedrag, interventies gericht op het versterken van gewenste vaardigheden.

Deze basiscursus CGw onderscheidt zich van alle andere cursussen door de creatieve, praktijkgerichte insteek. Wat je vandaag leert, kan je morgen toepassen!

Wij bieden een blended cursus, dat is online leren op je eigen tijd en eigen tempo, met daarnaast leuke, interactieve live cursusdagen. Door de ruim 50 verschillende video’s krijg je veel voorbeelden, demonstraties en uitleg te zien waardoor het leren nog leuker en makkelijker wordt.


Leerdoelen basiscursus CGw

Na afloop van de basiscursus:

  • heb je inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
  • kan je leermodellen toepassen in je  eigen werk;
  • kan je het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
  • kan je betekenisanalyses en functieanalyses ontwerpen;
  • kan je interventies selecteren die aansluiten bij de probleemselectie, doelstelling van de behandeling en probleemanalyse;
  • kan je de kenmerken van de verschillende angstklachten en stemmingsstoornissen beschrijven;
  • ken je de theorie en technieken die nodig zijn om angstklachten en stemmingsstoornissen te behandelen;
  • heb je kennisgemaakt met het opstellen van een behandelplan bij enkelvoudige problematiek;
  • kan je registratieopdrachten en observatiemethoden;
  • kan je een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.


Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Er wordt in deze CGw cursus gebruikgemaakt van verschillende werkvormen:

  • Activeren van de voorkennis door middel van opdrachten en spelvormen
  • Theoretische inleidingen door de docent (presentaties en video’s)
  • Literatuurbesprekingen
  • Video en live demonstraties door de docent
  • Het trainen van vaardigheden middels rollenspelen
  • Oefeningen in subgroepen naar aanleiding van cases
  • Peergroupfeedback
  • Zelftoetsing door middel van oefentoetsen en quizzen
  • Huiswerkopdrachten via online modules
  • Presentaties door cursisten
  • Uitwisselen van ervaringen

Studiebelasting 

Een basiscursus Cognitief Gedragstherapeutisch werker bestaat uit 48 contacturen. Bij de Jeugdzorgacademie hebben wij gekozen voor 60% live cursusdagen zijn en 40% online leren via een e-learning. Daardoor zijn er maar 5 lesdagen ipv 8 lesdagen. Daarnaast moeten de cursisten zelfstandig literatuur lezen en huiswerkopdrachten uitvoeren. Elke cursist moet hier gemiddeld 52 uur aan besteden. 

Toetsing 

Er worden zowel theoretische als praktische huiswerkopdrachten uitgevoerd door de cursist waarmee de cursist het geleerde tijdens de cursusdag in praktijk brengt en hier feedback op krijgt.

De theoretische leerdoelen worden getoetst middels een schriftelijke toets. 

De praktische leerdoelen worden getoetst middels een verslag van een behandelplan en twee uitgevoerde interventies bij een medecursist. 

Iedere cursist heeft in een tweetal de onderlinge gedragsmodificatie verricht op een milde, enkelvoudige klacht. Het verslag van deze behandeling (behandelplan en twee uitgevoerde interventies) vormt de eindopdracht bij deze cursus.

Zelf aan te schaffen literatuur

  • Van Heycop Ten Ham, B., De Vos, B., & Hulsbergen, M. (2012). Praktijkboek gedragstherapie 1 (1ste editie, 4e oplage). Boom Uitgevers Amsterdam.
  • Braet, C., & Bogels, S. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten deel 3 (1ste editie). Boom Uitgevers Amsterdam.

Toelatingseisen basiscursus CGw

  • Je hebt een afgeronde, op de (geestelijke) gezondheidszorg gerichte hbo- (bachelor) opleiding.
  • Deze opleiding bevat aantoonbaar 30 uur gespreksvaardigheden en 30 uur psychopathologie.
  • Heb je een hbo-opleiding gevolgd die niet gericht is op de (g)gz? Dan beoordeelt de (vgct) registratiecommissie je vooropleiding.
  • Kijk ook even bij deze link van de vgct.

Reviews

RE
Romy Etienne
5
Ik vind het een inhoudelijke waardevolle cursus waarin super les gegeven wordt door Charlotte. Charlotte geeft op een verfrissende en uitnodigende manier les. Soms is de stof wat droog, dan kondigt zij dit ook aan zodat je er op voor kunt bereiden. Daarop volgend heeft ze een interactieve opdracht om geactiveerd aan de slag te gaan. Charlotte is goed te bereiken als je haar nodig hebt en is bereid om met jou mee te denken.
AJ
Astrid Jelsma-Stege
5
Ik vond de inhoud van de cursus erg prettig. De afwisseling van e-learning en lessen, vond ik fijn. Daarnaast is Charlotte een hele fijne docent, die op een rustige manier uitleg geeft en je tevens geboeid houdt door onder andere veel metaforen te gebruiken. Er zat een mooie opbouw op in de stof die we kregen en de hand-outs die elke les werden uitgedeeld, zijn van toegevoegde waarde. Na elke bijeenkomst heb je zin om ermee aan de slag te gaan.

5
Fijne docent, goede uitleg en inspirerende verhalen waardoor de leerstof gaat leven.
AK
Anne Kalkman
4
Het was een leerzame cursus met veel praktijkvoorbeelden. De tijd voor de e-learning en thuisstudie was wel iets meer dan geschat/verwacht. Met name de uitleg en lessen van Charlotte waren erg duidelijk, helder en behulpzaam.
ES
Eline Snippe
5
Complete cursus, fijn dat veel van de theorie zelfstandig thuis gemaakt kan worden. Hierdoor hoeft dit niet in de fysieke bijeenkomsten, dit zorgde ervoor dat er veel ruimte was om te oefenen en in te gaan op vragen en voorbeelden tijdens de fysieke bijeenkomsten.

5
Ik vond het echt een hele interessante cursus. De koppeling tussen theorie en praktijk was perfect! De dagen gingen snel voorbij.

5
Charlotte is een zeer goede docent, ze legt helder uit, bewaart een veilige sfeer in de klas. Ik heb veel van haar geleerd. Ik heb ook (nu nog steeds) veel baat bij alle instructiefilmpjes, heel fijn dat je die weer zo vaak kunt terugkijken als je wilt. Ook heel fijn dat de locatie makkelijk te bereiken is met gratis parkeerplaats.
EB
Eefke Bosch
4
Super tevreden over de docente i.v.m. de koppeling die zij weet te maken tussen de geleerde theorie uit de e-learning en de cursus dagen de praktijk.
DJ
Dannia Jansen
5
De cursus was super interessant en de gebruikte materialen o.a. videobeelden en uitleg van de docent was duidelijk en goed te volgen.

5
Het is erg interessant, geeft duidelijkheid aan voor het analyseren van problematieken. Goede combinatie en integratie van theorie en praktijk voorbeelden.

5
Heel tevreden over de manier waarop de lessen werden gegeven, de stof die behandeld werd en hoe praktisch inzetbaar het geleerde is.
AS
Anouk van Steenis
5
Ik vond het een prettige cursus, waarbij ik veel handvaten heb gekregen om in het werkveld aan de slag te gaan.

4
de inhoud was erg goed, cursus goed opgebouwd, systeem waarin e learning staat werkte goed, ervaringsdeskundige was grote meerwaarde in de cursus. docent zeer prettig, vooral delen van praktijkvoorbeelden was leerzaam.
HB
Hanneke Borg
5
Ik heb erg veel aan deze (uitgebreide) cursus gehad. Door eerst veel de theorie in te duiken en het zo echt te gaan begrijpen kon je daarna gemakkelijker de koppeling naar de praktijk maken. Hele fijne lessen gehad van Charlotte. Vooraf aan de slag met de e-learning in je eigen tempo, kijken van de filmpjes, oefenen in de lessen, zelf oefenen in de praktijk. Er ging veel in tijd in zitten, maar was het dubbel en dwars waard! Ook het uitvoeren van de eindopdracht heeft me meer gebracht dan ik vooraf had kunnen bedenken. Fijne manier om dit zo op elkaar uit te mogen proberen.

De combinatie van e-learning en de live lesdagen vind ik heel erg prettig.

KvH