terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Kies een startdatum voor Beslissen in kinderbeschermingszaken: Kiezen tussen Kwaden (HBO)

Duur 3 dagen
Accreditaties

Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (37)

Docent(en)


Inhoud

Kinderen kunnen als gevolg van fysieke, seksuele en/of emotionele kindermishandeling en/of verwaarlozing ernstige schade oplopen. Het uithuisplaatsen van kinderen is een uiterste maatregel, die genomen kan worden om kinderen te beschermen. Deze maatregel kan echter ook voor schade zorgen bij het kind en zijn ouders. Ook andere beslissingen in kinderbeschermingszaken, zoals een OTS, een gezagsbeëindigende maatregel of een contactbepaling, zijn ingrijpend. Regelmatig moet een keuze gemaakt worden uit twee kwaden en dient gekeken te worden hoe de schade zoveel mogelijk beperkt en hersteld kan worden. 

In deze cursus passen we actuele wetenschappelijke kennis toe op besliszaken ten aanzien van gehechtheid, trauma en besluitvorming. De cursus start met het leren begrijpen van gehechtheid: wat is het precies en wat is de functie? Er is aandacht voor kwaliteitsverschillen in gehechtheidsrelaties en de verschillende vormen van gehechtheidsschade. Ook behandelen we de gevolgen van gehechtheidsschade: wat betekent het voor het aangaan van nieuwe relatie? Hoe is het van invloed op partnerrelaties en op het ouderschap? Hoe kunnen we de intergenerationele overdracht van gehechtheidsproblematiek begrijpen? En wat zijn de mogelijkheden voor herstel?

We passen deze kennis over gehechtheid gelijk toe op belangrijke vragen in besliszaken, zoals: is het verstandig om een langdurige pleeggezinplaatsing te continueren? Wat betekent een terugplaatsing voor het kind? Kunnen kinderen wat ze hebben geleerd in een veilige gehechtheidsrelatie met pleegouders, meenemen bij terugplaatsing? Bestaat er zoiets als een concurrerende positie tussen gehechtheidsfiguren in het leven van een kind of kan een kind zich aan meerdere personen tegelijk hechten? Wanneer verstoren verschillende personen in het leven van het kind juist zijn ontwikkeling in plaats van deze te bevorderen? Hoe kan een kind blijven verlangen naar zijn ouders, terwijl het kind door hen mishandeld en verwaarloosd is? En is schade altijd direct zichtbaar en wat zijn de mogelijkheden voor herstel? Gaan kinderen die zich zo lang onveilig hebben gevoeld, zich ooit nog veilig voelen? Waarom mislukken pleeggezinplaatsingen zo vaak en waarom profiteren deze kinderen soms niet van goede zorg? Wat hebben kinderen nodig om erop te gaan vertrouwen dat hun nieuwe ouders anders zullen zijn? 

Daarna bieden we professionals een kader hoe zij het gehechtheidsperspectief kunnen hanteren in de besluitvorming in kinderbeschermingszaken. In kinderbeschermingszaken staat het belang van het kind centraal (Best Interest of the Child Standard, UN Convention on the Rights of the Child, UNCRC, artikel 3, paragraaf 1, 1989). Bepalen wat het meest in het belang van het kind is, blijkt in de praktijk lastig omdat vele factoren van invloed zijn op de ontwikkeling van het kind en deze factoren bovendien veranderbaar zijn, bijvoorbeeld door het inzetten van een interventie. In de cursus geven we professionals grip op welke informatie relevant is voor de besluitvorming. Ook geven we professionals concrete handvatten voor het verzamelen van informatie over de kwaliteit van de ouder-kind relatie. Welke vragen kunnen zij het beste stellen in gesprekken met ouders en kinderen? En hoe kunnen ze de antwoorden interpreteren in het licht van de gehechtheidstheorie? Op welke gedragingen moeten professionals alert zijn bij het observeren van ouder-kind interacties? Hoe kunnen ze de kwaliteit van de informatie van informanten over gehechtheid beoordelen en welke onderzoeksvragen op het gebied van gehechtheid kunnen zij meegeven aan ketenpartners? 

In de cursus reiken we een stappenplan aan om tot onderbouwde en voor cliënten navolgbare beslissingen te komen en passen deze toe op uiteenlopende casuïstiek. We besteden daarbij bovendien aandacht aan herstel van schade uit het verleden en het beperken van schade in de toekomst. Tot slot behandelen we in de cursus de belangrijke valkuilen bij het nemen van beslissingen over kinderen in problematische opvoedsituaties.

Leerdoelen

Na afloop van de cursus hebben de deelnemers: 

  • Kennis over gehechtheid: 
  • Wat is het precies en wat is de functie? Wat zijn kwaliteitsverschillen in gehechtheidsrelaties en welke vormen van gehechtheidsschade bestaan er? Ook behandelen we de gevolgen van gehechtheidsschade: wat betekent het voor het aangaan van nieuwe relatie? Hoe is het van invloed op partnerrelaties en op het ouderschap? Hoe kunnen we de intergenerationele overdracht van gehechtheidsproblematiek begrijpen? En wat zijn de mogelijkheden voor herstel?
  • Kunnen deelnemers deze kennis toepassen op veel gestelde vragen op het gebied van gehechtheid in kinderbeschermingszaken.
  • Hebben de deelnemers vaardigheden om informatie te verzamelen over de kwaliteit van de ouder-kind relatie, middels gesprekken, observaties en informanten.
  • Hebben deelnemers kennis van een afwegingskader om beslissingen te nemen in kinderbeschermingszaken, waarin aandacht is voor het waarborgen van de acute veiligheid, de kwaliteit van gehechtheidsrelaties en het herstel en beperken van (gehechtheids)schade.
  • Weten deelnemers hoe het stappenplan aansluit op hun huidige werkwijze en kunnen de deelnemers het aangereikte stappenplan doorlopen bij een eigen casus. 
  • Zijn deelnemers bekend met veel voorkomende valkuilen in besliszaken en weten ze deze in hun eigen werk te voorkomen.

Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docent, als kennis toepassing m.b.v. beeldmateriaal, doe-en toepas oefeningen, het inbrengen van casuïstiek en reflectieoefeningen over de implementatie van het geleerde in de praktijk. Daarnaast lezen de cursisten literatuur.

Studiebelasting 

Ongeveer 2 uur per studiedag.

Toetsing 

Eindtoets met enkele meerkeuzevragen.

Zelf aan te schaffen literatuur

Literatuur wordt door de Jeugdzorgacademie verschaft.

Toelatingseisen

Hbo-diploma en werkzaam (geweest) in de jeugdhulp of aangrenzend gebied.

Reviews


4
Ik vond de cursus inhoudelijk erg goed en toepasbaar in het werkveld. Ik vond de docent erg kundig.

5
Dit is echt een belangrijke cursus voor iedere jeugdbeschermer die voor zeer ingrijpende keuzes staan.

4
De stof de eerste 2 dagen over hechting en gehechtheid was weer een goede opfrisser en ik vond met name de filmpjes waarbij praktijkvoorbeelden voorbij kwamen over onveilige hechting daarbij zeer behulpzaam. Deze filmpjes zeggen zoveel meer dan woorden. De derde dag was het helpend hoe we stapsgewijs geleerd hebben tot een goede afweging te komen op de essentiële vraagstukken in ons werk.

5
Ik kan niet hoger kiezen dan een 5 dus ga ervanuit dat ik met een 5 aangeef het een hele waardevolle cursus te vinden. Het geeft duidelijke handvatten in het werk en sluit heel goed aan. Het helpt te ordenen in complexe situaties.
HA
Henrieke Afman- Schoemaker
5
Ontzettend zinvol om meer te leren over gehechtheid en hoe je de signalen bij zowel kinderen als ouders kunt interpreteren.
CB
Corry Bender
5
De cursus was voor mij echt een verdiepingsslag wat mij meer inzicht gaf in de problematiek waar wij in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben.
MA
Martijn Adams
3
Ik heb deze leergang nu gevolgd, en ook een eerdere variant die door Karine op locatie gegeven werd. Mijn collega’s en ik vonden het enorm jammer dat de cursus online gegeven werd. Karine beheerst de materie, ze kan erg goed lesgeven en een frisse stimulerende interactie met een groep ontwikkelen, waardoor het leren een groot plezier en erg effectief is. Dit komt totaal niet uit de verf online, hoe goed het ook georganiseerd was met deelsessies en al. Ik zou jullie dringend willen adviseren meer in te zetten op live bijeenkomsten

5
Goede inhoudelijke training.
SJ
Sanne Jans
5
Ontzettend fijne en leerzame training. Goed te gebruiken in de praktijk.

4
Was erg enthousiast over de cursus; enthousiaste trainster, mooie voorbeelden, direct toe te passen in de praktijk, mooie afwisseling van informatie/opdrachten en lekker tempo.
LE
Lisa Ezinga
5
Een boeiende training, met veel praktijk voorbeelden en ruimte voor casuïstiek. Veel inhoudelijke kennis en geeft nieuwe inzichten voor jeugdbeschermers.

5
Veel kennis opgedaan. Inhoudelijk goed onderbouwd. Fijne afwisseling in theorie, opdrachten en oefeningen, waardoor je geboeid blijft. Interactie aanwezig met de groep (ook al was het digitaal). De theorie is goed toepasbaar in de praktijk.

4
Zeer informatief, helpend en inspirerend.
DH
Donna van Heerden
5
Leerzame training!
WK
Willy Kuijpers
3
De materie is interessant maar is te theoretisch en te weinig geënt op mijn dagelijkse praktijk. Mogelijk leuk voor gw-ers en nika-uitvoerders maar voor mij te ver van mijn dagelijks bed.

4
inhoudelijk erg sterk onderlegde cursus met informatie en onderwerpen die zeer zinvol zijn voor mij dagelijkse praktijk
ZK
Zilla KLeber
5
De docent Karine Zuidgeest maakte dat ik deze training de hoogste score geef. Ik vond haar zeer deskundig, ik heb veel geleerd, ze gaf de training op een levendige, leerzame en alles behalve saaie manier. Karine weet waar ze het over heeft, werkt zelf ook in de praktijk. Ook het boekje dat zij heeft geschreven vind ik heel zinvol en gebruik ik nu regelmatig al leidraad. ook bij het schrijven van mijn rapportages. Ik ben echt heel tevreden.
VR
Vera Rachad
5
Goede uitleg, veel praktijkvoorbeelden

4
Eerste trainingsdag was ontzettend interessant. Tweede en derde ook, maar toch minder dan de eerste. Heeft te maken met dat er voor mij relatief veel herhaling was van de eerste dag. Wel kan dit voor andere deelnemers juist als positief ervaren zijn, zodat de informatie die gedeeld wordt goed blijft hangen en voor de praktijk kan worden ingezet.

4
De training was erg leerzaam en inzichtelijk. Het was fijn om herhaling te krijgen op dit gebied, zodat je het kan koppelen aan casussen die je in je hoofd hebt zitten. Karine gebruikt goede voorbeelden zodat je je kan inleven in de belevingswereld van het kind/de ouder. Karine geeft prettige trainingen en kan goed uitleggen hoe iets werkt.

4
Deze training geeft handvatten, voor het ingewikkelde thema rondom hechting en goed genoeg ouderschap. Hierdoor voel je je bewuster bekwaam, omdat je weet dat je het juiste doet.
WV
Willy Vreeling
4
Was een complete cursus. Alles was mooi stap voor stap opgebouwd.
AB
Angelique Bouwman
5
Ik vond het een interessante cursus, waarbij ik anders keek naar gezinnen m.b.t. hechting. Goed uitleg gekregen over de stof en over het stappenplan.

5
De cursus was zeer leerzaam. De geleerde theorie van de cursus kon ik meteen toepassen in mijn dagelijkse werk. Ik heb veel nieuwe inzichten gekregen op het gebied van hechting en trauma. Vooral op het gebied van ouder- en kindsignalen heb ik ontzettend veel nieuwe inzichten gekregen. De manier van vertellen tijdens de cursus was leerzaam en er was ruimte om casuïstiek in te brengen.
GW
Gea Wagenaar
4
Ik geef deze cijfer omdat ik met andere ogen ben gaan kijken naar wat het doet met een kind die opgevoed word in een onveilige situatie .

4
erg interessant
AH
Arnold Heer
3
Ik vond het Super interessant maar veel te veel info en te diepgravend
JH
Jonne Huijsman
4
Heel interessante training, met pakkende theorie en prettige uitwisseling in de break out rooms

5
Boeiende training, veel expertise. Het heeft me 'aan' gezet.

5
`Veel kennis gedeeld waar je echt mee aan de slag kan

4
Was gewoon een goede cursus
EB
Esther Bakker
5
Ik vond het een hele fijne en verhelderende cursus