terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Kies een startdatum voor Mentaliserend bevorderend handelen in de jeugdzorg.

Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 14:45 uur
Locatie Online,
Lesdata
17-05-2024
24-05-2024
28-06-2024
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)

Docent(en)
Hubertien Reijnen
Hubertien Reijnen
Manon van Kasteren
Manon van Kasteren
Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 14:45 uur
Locatie Volksuniversiteit Utrecht, Nieuwegracht 41 3512 LE Utrecht
Lesdata
07-06-2024
14-06-2024
05-07-2024
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)

Docent(en)
Manon van Kasteren
Manon van Kasteren
Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 14:45 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie Volksuniversiteit Utrecht, Nieuwegracht 41 3512 LE Utrecht
Lesdata
08-11-2024
22-11-2024
06-12-2024
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)

Docent(en)
Manon van Kasteren
Manon van Kasteren
Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 14:45 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, van maandag t/m vrijdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
07-05-2025
28-05-2025
11-06-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)

Docent(en)
Manon van Kasteren
Manon van Kasteren
Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 14:45 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, van maandag t/m vrijdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
29-10-2025
12-11-2025
10-12-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)

Docent(en)
Manon van Kasteren
Manon van Kasteren
Incompany aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.


Inhoud

Elke hulpverlener kent situaties waarin een constructieve samenwerking moeilijk tot stand komt met een jongere of met ouders. En elke hulpverlener kent gestagneerde gezinssituaties met jongeren. Gezinssituaties waarin de emoties in de kamer bijvoorbeeld hoog oplopen, het lijkt alsof niemand elkaar meer begrijpt of bereikt en de spanning alleen maar verder stijgt. Of gezinssituaties met veel afstand, waarin het lijkt alsof niks binnenkomt. Of gezinssituaties waarin jongeren en ouders het in de kamer met je eens lijken, maar in de praktijk er niet zo veel verandert. 

In deze cursus leren cursisten om dergelijke moeizame interacties te begrijpen vanuit de gehechtheidstheorie en de theorie van het mentaliseren. De cursus richt zich hierbij specifiek op jongeren en hun context. In de eerste lesdag staat het mentaliserend bevorderend handelen centraal. De tweede lesdag het doorbreken van niet helpende interactiepatronen met kortdurende systemische gehechtheidsbevorderende interventies. De laatste lesdag staan emotie regulatie technieken en crisishantering centraal. 

Na het volgen van deze cursus heb je kennis over de theorie van het mentaliseren, de ontwikkeling van (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek bij jongeren en de relatie met mentaliseren en problematische interactiepatronen. Ook weet je beter om te gaan met emoties van anderen en leer je jongeren en hun systeem om hun eigen emoties te begrijpen en te reguleren. Je herkent in welke mentaliserende modus de ander zich bevindt en hoe je daarop kunt afstemmen. 

De cursus geeft je concrete tools om in de praktijk mee aan de slag te gaan. In de cursus wordt veel geoefend met praktijkvoorbeelden. De aangereikte methoden en technieken kunnen ingezet worden om een constructieve samenwerking aan te gaan met jongeren of ouders met (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek. Gedragswetenschappers kunnen ze ook gebruiken om (ambulant) hulpverleners of mentoren te ondersteunen in dit proces. Ook kunnen deelnemers de technieken systemisch inzetten om zo middels kortdurende interventies beweging te krijgen in gestagneerde hulpverleningstrajecten of gezinssituaties met jongeren.

Leerdoelen

Leerdoelen dag 1: Mentaliserend bevorderend handelen

  1. Deelnemers zijn bekend met de theorie van het mentaliseren. 
  2. Deelnemers weten welke hechtingsstijlen er zijn en kunnen deze herkennen bij jongeren en koppelen aan het mentaliseren.
  3. Deelnemers weten wat epistemisch vertrouwen is.
  4. Deelnemers kunnen stagnaties in interacties relateren aan beperkingen en of verstoringen in het mentaliseren. Deelnemers weten welke pre-mentaliserende modi er zijn en hoe ze deze kunnen herkennen in de hulpverlening aan jongeren en hun gezin. 
  5. Deelnemers weten hoe je epistemisch vertrouwen bevordert en met behulp van mentaliserende technieken tot een samenwerking kunt komen. Deelnemers kunnen deze kennis en technieken zelf inzetten in contact met de jongeren, gebruiken om gezinsinteracties te verbeteren of gebruiken om beweging te krijgen in gestagneerde hulpverleningstrajecten.  
  6. Deelnemers kunnen reflecteren op hun basishouding als professional en hebben een mentaliserende basishouding. 

Leerdoelen dag 2: Doorbreken van niet helpende interactiepatronen met kortdurende systemische gehechtheidsbevorderende interventies

  1. Deelnemers weten hoe persoonlijkheidsproblematiek zich ontwikkelt bij jongeren en kunnen deze problematiek herkennen en aangrijpingspunten vinden voor verandering. 
  2. Deelnemers weten in welke niet helpende interactiepatronen een jongere terecht kan komen (met zijn ouders of andere belangrijke personen) en welke mentale toestanden daaraan ten grondslag liggen. Deelnemers kunnen deze patronen analyseren en weten wat zij kunnen doen om deze patronen om te buigen middels kortdurende systemische gehechtheidsbevorderende interventies.  
  3. Deelnemers kunnen met jongeren (en het gezinssysteem) zicht krijgen op hun levenslijn en welke betekenissen vanuit het verleden nog door werken in het heden op een niet helpende manier. 
  4. Deelnemers weten hoe zij vanuit kennis van het mentaliseren en niet helpende patronen interactiepatronen een handelingsplan op kunnen stellen om het mentaliseren (in gezinnen) te bevorderen en schadelijke patronen te doorbreken.

Leerdoelen dag 3: Emotieregulatie technieken en crisishantering

  1. Deelnemers zijn bekend met de basistechnieken in het contact maken met mensen met (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek 
  2. Deelnemers zijn bekend hoe ze het spanningsniveau van een jongere en de andere betrokkenen kunnen herkennen en welke (kortdurende systemische) interventies zij kunnen inzetten om de spanning te verlagen (of te verhogen)? 
  3. Deelnemers weten hoe zij contact met cliënten kunnen herstellen met hun eigen mentaliserend vermogen en weten wat het belang is van (team)samenwerking en/of intervisie. 
  4. Deelnemers weten wat regulatie-technieken zijn in het contact met jongeren die overspoelt raken door emoties/in crisis zijn. Zij weten hoe zij crisis kunnen hanteren en kunnen een (systeem) signaleringsplan maken. 

Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docenten, als kennistoepassing m.b.v. beeldmateriaal, doe- en toepas-oefeningen, het inbrengen van casuïstiek en reflectie en gespreksvaardigheden. Daarnaast lezen de cursisten literatuur en gebruiken de informatie uit de literatuur in de les bij het maken van opdrachten. 

Zelf aan te schaffen literatuur

Hutsebaut, J. Nijssens, L. & Vessem, M. van (2021). De kracht van mentaliseren. Boom uitgevers, Amsterdam.

Toelatingseisen

Psychologen en orthopedagogen (in opleiding tot K&J Psycholoog NIP/ Post Master psycholoog/pedagoog SKJ) personen met en HBO-diploma en werkzaam in de jeugdhulp of aangrenzend gebied. 


Reviews

MB
Marja de Bruijne
4
Ik vond het enorm waardevol en heb veel geleerd. De cursus is vooral gericht op de rol van de behandelaar.

5
Ik vond het een waardevolle cursus en erg praktisch toepasbaar.
PS
Paul Steinmann
4
Met een les meer zou er meer mogelijkheid zijn voor interactiviteit. Dat komt de cursus ten goede.
HM
Hanneke Meijer
5
Voor mij was het een manier van kijken naar mijn eigen communicatie, een die helpend en ondersteunend is. Het leren over hoe ik mentaliseren kan en het op proces en inhoud met anderen kan doornemen, lijkt mij voor mijzelf in elk geval een versterken van mijn professionele attitude. Het sloot voor mij aan bij mijn kennis over hechting en trauma, maar gaf me ook woorden voor het helpen verbeteren van relaties voor mijzelf en mijn leefwereld, inclusief die van mijn werk.

5
Ik vond de opzet, tijden en inhoud erg prettig. Doordat de cursus tot half 3 duurde, was het voor mij (vanuit Maastricht) goed te doen met reistijd. Het maken van de opdracht gaf nog even de mogelijkheid om de aangeboden stof te herhalen en te checken of ik het wel goed begrepen had.

4
Door het opdoen van nieuwe kennis vanuit een zeer ervaren docent. Waarbij het oefenen in de praktijk een groot/ verrijkend onderdeel is.
JS
Judith Salfischberger
5
Ik vond het een hele interessante cursus, zowel inhoudelijk als hoe de trainer het deed. De trainer sloot enorm goed aan op onze praktijk, dat was erg fijn.
DK
Danielle Kouwenhoven
4
Goede training die we in de praktijk goed kunnen gebruiken. Veel kennis van de docenten, voldoende theorie. Eén van de betere trainingen.

5
Duidelijk, sluit goed aan bij de praktijk, overzichtelijk en goede handvatten dit in te zetten in de praktijk
AB
Anneloes Buddingh
5
Verhelderende cursus, gegeven door een prettige trainster. De inhoud is meteen praktisch toepasbaar en helpt inzicht geven in mentale processen.

4
cursus was duidelijk en op niveau
IG
Ikbal Göçmen
4
Deze cursus is gegeven door twee dames. Beide dames hebben veel over informatie gedeeld over mentaliserend handelen in de jeugdzorg. De wisseling van persoon maakte het interessanter waardoor je je aandacht erbij hield.

5
Ik vond het een heel waardevolle cursus. Ik heb veel geleerd, en handvatten gekregen die ik mee kan nemen in de praktijk.

5
De informatie en de prettige docent maakte dat elke lesdag vlot en soepel verliep. Manon heeft veel kennis over MBT, kan het direct toepassen als de groep wensen heeft of lastige casussen deelt.

4
Ik vind de cursus goed omdat het een prettige combi is van theorie en praktische voorbeelden op een overtuigende manier gebracht. De opleidster sloot goed aan bij de vraag van de cursisten waardoor het een afgestemd aanbod werd. Daardoor mogelijk wel wat veel in kort tijdsbestek. De materie eigen maken vergt veel oefening, die kan natuurlijk voortgezet worden in de praktijk.
KL
Kirsten de Langen
5
Goede inhoud, toepasbaar en fijne afwisseling tussen theorie en praktijk.

5
Ik vond de cursus erg interessant en heeft mij echt tot nadenken gezet. Daarnaast heeft het mij tools gegeven hoe ik dit zowel met mijn werk als privé ook kan toepassen.
VM
Valery Martina
5
Ik heb ontzettend veel geleerd, het is meteen toepasbaar en er is een bewustwordingsproces in gang gezet, die je niet makkelijk meer vergeet.

4
Zeer goede cursus met veel inhoud en voorbeelden. Ik zou deze cursus iedereen aanbevelen en het heeft mij ook echt al wat opgeleverd in de praktijk.
JK
Jolanda Kleijwegt
5
Training heeft een mooie afwisseling van theorie en praktijk. Mooi hoe in woorden is duidelijk gemaakt dat we meer achter het gedrag van ouders/jongeren kunnen kijken én een compassievolle houding hebben. Deze training zou iedere medewerker moeten hebben!

4
Ik vond de cursus boeiend en leerzaam, hij gaf nieuwe inzichten. Ook voor vragen uit de groep was genoeg aandacht. De cursus had een rustig tempo waardoor de informatie ook goed verwerkt kon worden. De sprekers stemden goed af met de groep tijdens de cursus.
MD
Miranda Dubbeld-Franklin
5
Ik vond de cursus van begin tot eind boeiend en inspirerend. de balans tussen theorie en praktische voorbeelden en activiteiten was goed. Het voelde veilig en de niet oordelende houding van de cursusleiders gaf veel ruimte om te oefenen met het mentaliserend coachen. Ik ben direct begonnen met het bewuster coachen vanaf dag 1 en zie de training echt als aanvulling op mijn methodisch handelen als hulpverlener.
AH
Anita Harmsen
5
- Prettige, dynamische docenten. Bezitten veel kennis die zij op een creatieve wijze overdragen. - Docenten weten de lesstof goed en helder over te brengen; hebben oog voor de (leer) processen binnen de groep. - Veel nuttige theorie; praktische toepassingen toegespitst op de praktijk. - Vanwege de opdrachten tussen de cursusdagen door wordt je uitgedaagd aan de slag te blijven met het onderwerp.
LV
Linda van Velzen
5
Deze cursus geeft kennis op een vlak dat moeilijk te vergaren is: gespreksvoering. Daarbij is het heel concreet, praktisch en onderhoudend vorm gegeven. De trainers hebben veel ervaringskennis in huis, waardoor het erg levendig en concreet werd, ondanks dat zij zich in een ander werkveld begeven dan ikzelf. Ik denk veel te hebben aan deze training, zowel in het werk als privé. Ik gun iedere hulpverlener deze trainer, zodat we zoveel mogelijk mentaliserend te werk gaan met onze cliënten.
IO
Isaben Olsthoorn
5
Ik vond de cursus vernieuwend qua leerstof, de dagen vlogen voorbij en de behandelde onderwerpen bleven boeien. Dankzij de leuke trainers en de verhalen/kennis/kunde die zij meenemen, hingen wij als 'trainees' aan hun lippen. Het was interessant om eens vanuit een heel ander perspectief (GZ) te kijken naar ons werk binnen de jeugdzorg. Voor mij echt verfrissend & inspirerend!
MG
Mark Goossen
4
Inhoudelijk, qua theorie, voldeed de cursus aan mijn verwachtingen. Echter ik miste een goede aansluiting met mijn werkzaamheden. De cursus was teveel gericht op behandeling, dat is iets wat een Maatschappelijkwerker niet doet.
WN
Wendy Niezink
5
Bevlogen docent. Kan goed (!!) de vertaalslag maken van de theorie naar de praktijk. Vele concrete voorbeelden. We werken met dezelfde doelgroep en de docent was steeds alert erop wat ze ons kan meegeven hoe het ons in de dagelijkse praktijk verder kan helpen in onze rol en betrokkenheid en in onze werkzaamheden. Heel leerzaam.

5
Ontzettend leuke dames die met veel praktijkervaring, kunde en enthousiasme hun kennis met ons hebben gedeeld! Heel erg bedankt hiervoor. Het zou tevens een aanrader zijn om deze cursus aan te bieden voor HBO-professionals.