terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Laatste nieuws

Drakentemmers
Drakentemmers

De Jeugdzorgacademie zet zich in voor structurele veiligheid voor elk opgroeiend kind. Gehechtheids- en traumabehandelingen zijn onvoldoende beschikbaar voor gezinnen waarin huiselijk geweld, verwaarlozing of kindermishandeling speelt. Dit, terwijl deze interventies van groot belang zijn bij het creëren van duurzame veiligheid en het herstellen van schade in gezinnen. In 2019 heeft de Jeugdzorgacademie, samen met Blijf Groep en Altra, de Drakentemmers opgericht. De ambitie is een landelijk dekkend netwerk van  behandelaren die daar werken, waar ze het meest nodig zijn.

De komende tijd gaan we gezamenlijk weer hard aan de slag met het opleiden van (aankomende) behandelaren en het versterken van de ketensamenwerking door het opleiden van professionals werkzaam in de opvang en in de veiligheidsketen op het gebied van trauma en gehechtheid. 

Lees verder >
geen STAP
In januari tijdelijk geen STAP

Kabinet slaat januaritijdvak voor STAP-budget over

Nieuwsbericht | 12-12-2022 | 15:00

Het kabinet heeft besloten om het aanvraagtijdvak voor STAP-budget van januari 2023 over te slaan. Tijd is nodig om maatregelen gericht op het terugdringen van misbruik en oneigenlijk gebruik te implementeren. Zo voorkomt het kabinet dat scholing die niet aan de voorwaarden van STAP voldoet subsidie ontvangt. Dit schrijven de ministers Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. 

Er loopt momenteel onderzoek naar ruim 3.500 opleidingen bij ongeveer 200 opleiders. Er is tijd nodig om dit onderzoek zorgvuldig te doen, met hoor en wederhoor. Recentelijk heeft de rechtbank in een zaak rondom STAP besloten dat betalingen aan een opleider, met opleidingen die door de Toetsingskamer worden onderzocht, niet aangehouden mogen worden. Enkel het feit dat een opleiding in onderzoek is, is volgens de rechter onvoldoende reden om een opleider (nog) niet te betalen. Door deze uitspraak door te trekken naar alle opleidingen die in onderzoek zijn, ontstaat het risico dat scholing wordt gevolgd, en gesubsidieerd, die niet aan de voorwaarden van het STAP-budget voldoet. Om dit te voorkomen, wordt het januaritijdvak overgeslagen.

Ook betekent de uitspraak van de rechter dat aangehouden aanvragen voor scholing in onderzoek gewoon gevolgd kunnen worden. En dat de aangehouden subsidies uitbetaald zullen worden aan de opleider.

Minister Van Gennip: “Het STAP-budget is een populaire regeling die doet wat het moet doen, namelijk mensen aansporen om aan de slag te gaan met hun professionele ontwikkeling. Toch zien we de afgelopen periode ook serieuze verbeterpunten bij de regeling. Een daarvan is het tegengaan dat opleiders en opleidingen in het scholingsregister staan die niet voldoen aan de voorwaarden van STAP. Ik vind het belangrijk om er nu voor te zorgen dat de regeling goed staat, voordat er nieuw budget uitgekeerd wordt. Ik realiseer me goed dat mensen die in januari gebruik wilden maken van het STAP-budget hier teleurgesteld over zullen zijn. Maar op de langere termijn zie ik dit als noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de STAP-regeling goed functioneert.” 

Afgelopen november gaf het kabinet aan de STAP-regeling strenger en strakker te willen maken. Om te voorkomen dat STAP als ongepast verdienmodel wordt gebruikt, wordt het aantal toekenningen per opleiding vanaf 2023 gelimiteerd. Ook gaan keurmerken die opleiders toelaten (zoals NRTO en CEDEO) strenger controleren of hun opleidingen wel voldoen aan de eisen van STAP. Deze maatregelen worden de komende periode verder uitgewerkt en geïmplementeerd. Het voor 2023 beschikbare STAP-budget blijft gelijk en zal over vijf aanvraagtijdvakken verdeeld worden. Het eerstvolgende aanvraagtijdvak start op 28 februari.

Lees verder >
Gestructureerd scholingstraject K&J

De Jeugdzorgacademie biedt een gestructureerd scholingstraject aan in het kader van registratie tot K&J psycholoog NIP.

Omdat velen al wat punten hebben, kiezen wij ervoor om niet alleen de 480 punten aan te bieden, maar ook de mogelijkheid om een traject met minder punten te doen.

Dat wil zeggen, 350 punten (8750 euro), of met CGT erbij 450 punten (11350 euro). Uiteraard kunnen wij ook voorzien in de volledige 480 punten!

Zie hier meer informatie en de inschrijfpagina

Folder scholingstraject K&J psycholoog.pdf

Lees verder >
Publicatie studie protocol NIKA

Een nieuwe mijlpaal voor de NIKA en de Jeugdzorgacademie!

In december is er een publicatie geweest van het studie protocol naar de NIKA methodiek.

Sabine van der Asdonk en Lenneke Alink, van de universiteit van Leiden, doen een vierjarig onderzoek naar de effectiviteit van NIKA, in samenwerking met Carlo Schuengel van de Vrije Universiteit.

NIKA is al erkend door de databank effectieve jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd Instituut.

Zie hier de publicatie: Studie protocol NIKA.pdf

Lees verder >
Eerste groep gestructureerd scholingstraject vol!

Op 31 maart start ons eerste gestructureerde scholingstraject ihkv K&J psycholoog NIP.

De groep zit nu al vol en wij beraden ons om een nieuwe groep te starten in september!

Interesse? Schrijf je in op de lijst van belangstellenden.

of stuur een mail naar info@dejeugdzorgacademie.nl

Wie weet tot dan!

Lees verder >
CGW mental Health Caribbean

De Jeugdzorgacademie is al jarenlang actief in het Caribisch gebied. Binnenkort rond onze docent Charlotte Nuhoff een basiscursus Cognitief Gedragstherapeutisch werken (CGw) af.

Mental Health Caribbean gefeliciteerd!

Lees verder >
Podcast De Wondere Wereld

Wat is systeemtherapie en waarom is het zo lastig om dit kort en bondig uit te leggen? Wat betekenen begrippen als context en narratief werken en hoe beïnvloeden ze de behandeling, maar ook hoe je naar het leven kijkt? Systeemtherapeuten Robert van Hennik en Corrie Laernoes nemen je mee in hun eigen verhalen waarbij ze op pakkende en boeiende wijze inzicht geven in het verschil tussen systeemtherapie en systeemtheorie, en de kracht van de kwetsbaarheid die daar soms bij komt kijken. Ze laten je zien waarom de kunst van het verhalen vertellen zo ontzettend belangrijk is in de GGZ, maar ook in het leven van alledag.

Luister hier naar de podcast.

Lees verder >
Leertraject trauma ambassadeurs

De Jeugdzorgacademie heeft voor de Drakentemmers een éénjarig leertraject ontwikkeld voor trauma ambassadeurs en gedragswetenschappers in de vrouwenopvang. 

Doel van het traject is om het traumasensitief werken binnen de vrouwenopvang te versterken en de regionale netwerksamenwerking tussen GGZ, gemeenten en de vrouwenopvang te stimuleren. Klik voor meer info op onderstaand document.

Leertraject trauma ambassadeurs en gedragswetenschappers in de vrouwenopvang. 22-02-2023.pdf

Lees verder >
Practice Based Evidence Based Practice

Trots op Robert van Hennik dat zijn artikel over ‘Practice Based Evidence Based Practice’ bij de top geciteerde artikelen behoort van ‘Journal of Family Therapy’. Inmiddels wordt er bij verschillende zorginstellingen met collaboratief onderzoek en feedbackgestuurde systeemtherapie in pilots gewerkt.

Zie hier de link naar het artikel

Lees verder >
Stop aanmelding K&J opleidingstraject

Het algemeen bestuur van het NIP heeft als volgende stap besloten de aanmelding voor het opleidingstraject per 15 september 2023 stop te zetten voor orthopedagogen en het reglement hierop aan te passen. Dit heeft te maken met de zeer grote toename van het aantal orthopedagogen en orthopedagogen-generalist dat zich het afgelopen half jaar heeft aangemeld.

Ook voor psychologen zal de aanmelding voor het opleidingstraject op een bepaalde datum worden stopgezet, zodat de registratiecommissie de aanmeldingen voor het opleidingstraject tijdig kan beoordelen. Omdat het hierbij gaat om lagere aantallen, kan de aanmelding van deze groep op een later moment worden stopgezet. Het bestuur neemt in een later stadium een besluit over de precieze datum hiervoor.

Zie hele artikel

Lees verder >
Puber in gesprek met psycholoog
De Jeugdzorgacademie in gesprek met...

De Jeugdzorgacademie start een serie ´De Jeugdzorgacademie in gesprek met…´. Hierin vertelt een docent over de cursus die hij/zij voor de JA verzorgt. We starten met Charlotte Nuhoff, een van de docenten van de ‘Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: Behandelinterventies Jeugd en adolescenten’.

 De ‘Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: Behandelinterventies Jeugd en adolescenten’ is een vervolgcursus op de basiscursus CGt: wat is het grote verschil met de basiscursus?

‘De basiscursus CGt gaat over lichte, enkelvoudige problematiek en leert cursisten basistechnieken en werken met de gangbare protocollen. De vervolgcursus gaat over complexe casuïstiek: wat moet je doen als je met een dwarse puber te maken hebt en de standaardaanpak werkt niet? Deze cursus is ontworpen om cursisten meer handvatten te geven, te zorgen dat ze slagvaardiger en beter toegerust zijn op het moment dat het stroef verloopt.’

 Wat maakt het werken met pubers zo bijzonder en anders dan het werken met jongere kinderen of volwassenen?

‘Als bij de behandeling van pubers het standaard protocol niet werkt, dan is er maatwerk nodig.

Lees verder >
De Jeugdzorgacademie in gesprek met Annelies Hansma

(geschreven door Mirjam van Vliet)

Dit is het derde gesprek in de serie 'De Jeugdzorgacademie in gesprek met...'. In deze serie vertelt een docent over de cursus die hij/zij voor de JA verzorgt. Deze keer spreken we met Annelies Hansma, die naast de 'Professionele fitheid' cursus, de nieuwe cursus 'Secure based leiderschap en professionele fitheid' verzorgt. 

Annelies Hansma is een bevlogen orthopedagoog generalist en manager behandelstaf bij het Leger des Heils. Ze geeft er leiding aan een team van 36 psychologen en orthopedagogen. Daarnaast geeft ze les aan hogeschool Inholland bij de opleiding Pedagogiek en geeft zij cursussen voor de Jeugdzorgacademie.

 Secure Based Leiderschap

Annelies volgde in 2019 op persoonlijke titel de cursus Professionele Fitheid bij de Jeugdzorgacademie (docent Eveline Euser), en al snel realiseerde ze zich dat ze niet alleen voor zichzelf veel aan de cursus had, maar dat die ook haar rol als leidinggevende ten goede kwam. Het besef daalde in dat er binnen de instanties waaraan zij verbonden is enorm hard gewerkt wordt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, maar dat het slagen daarvan valt of staat met hoe goed de werknemers in staat zijn hun werk te doen. Professionele fitheid speelt daarin een heel belangrijke rol en leidinggevenden zijn degenen die daar veel invloed op uit kunnen oefenen. Medewerkers hebben in eerste instantie zelf een verantwoordelijkheid ten aanzien van hun fitheid, maar bevinden zich ook in een afhankelijkheidsrelatie ten opzichte van hun leidinggevende; de leidinggevende is verantwoordelijk voor de randvoorwaarden waarbinnen gewerkt wordt en heeft daarmee veel invloed op de cultuur in het team.

Lees verder >
Parkeerbeleid Pionier

Vanaf 1 mei geldt er een ander parkeerbeleid in de woonwijk rond de Pionier. Het zal vanaf die datum betaald parkeren zijn tot 11 uur ’s ochtends. Daarna is het nog steeds vrij parkeren. Op het terrein van de Pionier zelf is het nog steeds gratis, maar zal het wel iets drukker worden.

Lees verder >
De Jeugdzorgacademie in gesprek met Eveline Euser

(geschreven door Mirjam van Vliet)

Dit is het vierde gesprek in de serie ‘De Jeugdzorgacademie in gesprek met…’. In deze serie vertelt een docent over de cursus die hij/zij voor de JA verzorgt. Deze keer spreken we met Eveline Euser, die o.a. de cursus ‘Professionele fitheid’ geeft.

De Jeugdzorg is een uitdagende sector om in te werken: hoe houd je jarenlang voldoening en plezier in je intensieve werk? Die vraag vormt het uitgangspunt van de cursus ‘Professionele Fitheid’. De cursus richt zich op werkgerelateerde emotionele belasting én veerkracht en wordt verzorgd door Eveline Euser. Eveline is orthopedagoog, GZ psycholoog (momenteel niet praktiserend in behandelpraktijk) en IMH-specialist DAIMH. In het gesprek vertelt ze bevlogen en met hart voor de hulpverlener waar deze cursus over gaat en waarom ze de training ontwikkelde.

Lees verder >
De Jeugdzorgacademie in gesprek met Arga Kramer

Het vijfde gesprek vindt plaats met Arga Kramer, docent van de cursussen handelingsgerichte diagnostiek (HGD) en handelingsgericht werken (HGW). Arga geeft zowel de basiscursus als de verdiepingscursussen. Ook is Arga mede auteur van het boek ‘Handelingsgerichte Diagnostiek in de Jeugdzorg en de JGGZ’.

Over Arga

Als je in gesprek bent met Arga valt onmiddellijk haar betrokkenheid, bevlogenheid en haar grote kennis en ervaring op. Arga is orthopedagoog generalist en startte als kinder- en jongerenwerker in diverse steden (Den Haag, Purmerend en Zaandam). Daarna werkte ze achtereenvolgens als gedragswetenschapper op enkele Boddaertgroepen van Altra Jeugdzorg Amsterdam en later bij de Samen Doen-teams en de Ouder Kind - teams, eveneens in Amsterdam. Sinds 2019 werkt zij voor Nuhoff Haarlem (GGZ) en biedt zij hulp aan kinderen, jongvolwassenen, hun ouders en hun netwerk. Arga is ook supervisor voor NVO en NIP en EMDR-practitioner.

Het belang van handelingsgericht werken en handelingsgerichte diagnostiek

Arga vertelt dat ze pas na het afronden van de universiteit haar diagnostiek aantekening heeft gehaald. Eerst wilde zij de aantekening niet, omdat het erg gericht was op ‘psychopathologie’ en ‘hokjes’, dat stond haar tegen. Wat ze miste, vond ze in de handelingsgerichte diagnostiek. HGD gaf woorden aan haar visie en een theorie. De vraag: ‘Wat heeft dit kind, met deze ouders en in deze context nodig om deze gewenste situatie te bereiken?’ staat centraal en niet in welk ‘hokje’ een kind past.’

Lees verder >