test
Docenten
Charlotte Nuhoff
GZ-psycholoog en psychotherapeut
Erik Jongman
Erik Jongman is psycholoog en psychotherapeut.
Als GZ-psycholoog en psychotherapeut ben ik gespec...Lees meerAls GZ-psycholoog en psychotherapeut ben ik gespecialiseerd in cognitieve gedragstherapie. Vanuit mijn eigen praktijk in Haarlem (www.nuhoff-psychotherapie.n) behandel ik diverse problemen bij kinderen, jongeren en volwassenen. Mijn expertise is het behandelen van angst- en dwangstoornissen, somberheids- en depressieve klachten en trauma’s. Ook heb ik een ruime ervaring in het behandelen van kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking. In mijn werk pas ik naast cognitieve gedragstherapie ook veel oplossingsgerichte therapie en positieve psychologie toe. Ik vind het belangrijk dat mijn cliënten van jong tot oud, de interventies die ik voorstel kunnen begrijpen en deze zelf leren toepassen. Mijn focus is altijd gericht op ontwikkeling en groei en samen een antwoord vinden op de vraag: “hoe krijg je zo snel mogelijk weer grip op je leven of op de opvoeding van je kind?”. Ik heb ruim 14 jaar gewerkt in de kinder- en jeugdpsychiatrie, bij de Bascule in Amsterdam en bij Kenter in Hoofddorp. Sinds 2015 ben ik vrijgevestigd gaan werken. Als docent en supervisor (aangesloten bij de VGCt, VKJP en NIP) breng ik graag op levendige en afwisselende wijze mijn kennis over. Mijn doel is om cursisten handvatten te geven waarmee zij direct aan de slag kunnen in hun eigen werkveld. Ik vind een positief stimulerend en veilig leerklimaat voorop staan binnen de cursus. In mijn cursussen ligt de nadruk op het bieden van maatwerk en niet op gestandaardiseerde protocollen. We zullen steeds aan de slag gaan met de vraag: “wat is het beste behandelaanbod voor de individuele cliënt en het systeem?”. Lees minder
Erik is hoofddocent adolescentie bij de opleiding ...Lees meerErik is hoofddocent adolescentie bij de opleiding tot klinisch psycholoog en docent gedragsstoornissen bij de opleidingen tot gezondheidszorgpsycholoog bij de RINO Groep. Lees minder
clock 11 dagen
euro € 2490,-

Niveau van de cursus: post MSc

Doelgroep: kind en jeugd psycholoog/ orthopedagoog
Vooropleidingseisen: master psychologie of orthopedagogiek
Studiebelasting: ongeveer 1360 pagina's literatuur.

clock

Koffie en thee.

euro Van 09:00 tot 16:30
euro Locatie: Lokaal 2, Kenaustraat 2, 2011 MX Haarlem (in Coronatijd nog via ZOOM)

Accreditatie
Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (80)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (20)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (36)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (100)
Accreditatie SKJ (100)
Accreditatie VGCT (100)

Lesdata
17-04-2021
15-05-2021
29-05-2021
12-06-2021
03-07-2021
28-08-2021
18-09-2021
09-10-2021
13-11-2021
27-11-2021
04-12-2021
Docenten
Charlotte Nuhoff
GZ-psycholoog en psychotherapeut
Erik Jongman
Erik Jongman is psycholoog en psychotherapeut.
Als GZ-psycholoog en psychotherapeut ben ik gespec...Lees meerAls GZ-psycholoog en psychotherapeut ben ik gespecialiseerd in cognitieve gedragstherapie. Vanuit mijn eigen praktijk in Haarlem (www.nuhoff-psychotherapie.n) behandel ik diverse problemen bij kinderen, jongeren en volwassenen. Mijn expertise is het behandelen van angst- en dwangstoornissen, somberheids- en depressieve klachten en trauma’s. Ook heb ik een ruime ervaring in het behandelen van kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking. In mijn werk pas ik naast cognitieve gedragstherapie ook veel oplossingsgerichte therapie en positieve psychologie toe. Ik vind het belangrijk dat mijn cliënten van jong tot oud, de interventies die ik voorstel kunnen begrijpen en deze zelf leren toepassen. Mijn focus is altijd gericht op ontwikkeling en groei en samen een antwoord vinden op de vraag: “hoe krijg je zo snel mogelijk weer grip op je leven of op de opvoeding van je kind?”. Ik heb ruim 14 jaar gewerkt in de kinder- en jeugdpsychiatrie, bij de Bascule in Amsterdam en bij Kenter in Hoofddorp. Sinds 2015 ben ik vrijgevestigd gaan werken. Als docent en supervisor (aangesloten bij de VGCt, VKJP en NIP) breng ik graag op levendige en afwisselende wijze mijn kennis over. Mijn doel is om cursisten handvatten te geven waarmee zij direct aan de slag kunnen in hun eigen werkveld. Ik vind een positief stimulerend en veilig leerklimaat voorop staan binnen de cursus. In mijn cursussen ligt de nadruk op het bieden van maatwerk en niet op gestandaardiseerde protocollen. We zullen steeds aan de slag gaan met de vraag: “wat is het beste behandelaanbod voor de individuele cliënt en het systeem?”. Lees minder
Erik is hoofddocent adolescentie bij de opleiding ...Lees meerErik is hoofddocent adolescentie bij de opleiding tot klinisch psycholoog en docent gedragsstoornissen bij de opleidingen tot gezondheidszorgpsycholoog bij de RINO Groep. Lees minder
clock 11 dagen
euro € 2490,-

NB 17 september is alleen een zoom uur van 09.00 tot 10.00 uur!

Niveau van de cursus: post MSc

Doelgroep: kind en jeugd psycholoog/ orthopedagoog
Vooropleidingseisen: master psychologie of orthopedagogiek
Studiebelasting: ongeveer 1360 pagina's literatuur.

clock

Koffie en thee.

euro Van 09:00 tot 16:30
euro Locatie: De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (gratis parkeergelegenheid en loopafstand van Utrecht CS)

Accreditatie
Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (80)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (20)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (36)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (100)
Accreditatie SKJ (100)
Accreditatie VGCT (100)

Lesdata
17-09-2021
24-09-2021
29-10-2021
26-11-2021
03-12-2021
17-12-2021
28-01-2022
11-03-2022
25-03-2022
22-04-2022
29-04-2022
Docenten
Charlotte Nuhoff
GZ-psycholoog en psychotherapeut
Erik Jongman
Erik Jongman is psycholoog en psychotherapeut.
Als GZ-psycholoog en psychotherapeut ben ik gespec...Lees meerAls GZ-psycholoog en psychotherapeut ben ik gespecialiseerd in cognitieve gedragstherapie. Vanuit mijn eigen praktijk in Haarlem (www.nuhoff-psychotherapie.n) behandel ik diverse problemen bij kinderen, jongeren en volwassenen. Mijn expertise is het behandelen van angst- en dwangstoornissen, somberheids- en depressieve klachten en trauma’s. Ook heb ik een ruime ervaring in het behandelen van kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking. In mijn werk pas ik naast cognitieve gedragstherapie ook veel oplossingsgerichte therapie en positieve psychologie toe. Ik vind het belangrijk dat mijn cliënten van jong tot oud, de interventies die ik voorstel kunnen begrijpen en deze zelf leren toepassen. Mijn focus is altijd gericht op ontwikkeling en groei en samen een antwoord vinden op de vraag: “hoe krijg je zo snel mogelijk weer grip op je leven of op de opvoeding van je kind?”. Ik heb ruim 14 jaar gewerkt in de kinder- en jeugdpsychiatrie, bij de Bascule in Amsterdam en bij Kenter in Hoofddorp. Sinds 2015 ben ik vrijgevestigd gaan werken. Als docent en supervisor (aangesloten bij de VGCt, VKJP en NIP) breng ik graag op levendige en afwisselende wijze mijn kennis over. Mijn doel is om cursisten handvatten te geven waarmee zij direct aan de slag kunnen in hun eigen werkveld. Ik vind een positief stimulerend en veilig leerklimaat voorop staan binnen de cursus. In mijn cursussen ligt de nadruk op het bieden van maatwerk en niet op gestandaardiseerde protocollen. We zullen steeds aan de slag gaan met de vraag: “wat is het beste behandelaanbod voor de individuele cliënt en het systeem?”. Lees minder
Erik is hoofddocent adolescentie bij de opleiding ...Lees meerErik is hoofddocent adolescentie bij de opleiding tot klinisch psycholoog en docent gedragsstoornissen bij de opleidingen tot gezondheidszorgpsycholoog bij de RINO Groep. Lees minder
clock 11 dagen
euro € 2490,-

NB 13 januari is alleen een zoom uur van 09.00 tot 10.00 uur!

Niveau van de cursus: post MSc

Doelgroep: kind en jeugd psycholoog/ orthopedagoog
Vooropleidingseisen: master psychologie of orthopedagogiek
Studiebelasting: ongeveer 1360 pagina's literatuur.

clock

Koffie en thee.

euro Van 09:00 tot 16:30
euro Locatie: De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (gratis parkeergelegenheid en loopafstand van Utrecht CS)

Accreditatie
Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (80)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (20)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (36)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (100)
Accreditatie SKJ (100)
Accreditatie VGCT (100)

Lesdata
13-01-2022
20-01-2022
03-02-2022
17-02-2022
17-03-2022
31-03-2022
14-04-2022
12-05-2022
02-06-2022
16-06-2022
07-07-2022
Docenten
Charlotte Nuhoff
GZ-psycholoog en psychotherapeut
Erik Jongman
Erik Jongman is psycholoog en psychotherapeut.
Als GZ-psycholoog en psychotherapeut ben ik gespec...Lees meerAls GZ-psycholoog en psychotherapeut ben ik gespecialiseerd in cognitieve gedragstherapie. Vanuit mijn eigen praktijk in Haarlem (www.nuhoff-psychotherapie.n) behandel ik diverse problemen bij kinderen, jongeren en volwassenen. Mijn expertise is het behandelen van angst- en dwangstoornissen, somberheids- en depressieve klachten en trauma’s. Ook heb ik een ruime ervaring in het behandelen van kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking. In mijn werk pas ik naast cognitieve gedragstherapie ook veel oplossingsgerichte therapie en positieve psychologie toe. Ik vind het belangrijk dat mijn cliënten van jong tot oud, de interventies die ik voorstel kunnen begrijpen en deze zelf leren toepassen. Mijn focus is altijd gericht op ontwikkeling en groei en samen een antwoord vinden op de vraag: “hoe krijg je zo snel mogelijk weer grip op je leven of op de opvoeding van je kind?”. Ik heb ruim 14 jaar gewerkt in de kinder- en jeugdpsychiatrie, bij de Bascule in Amsterdam en bij Kenter in Hoofddorp. Sinds 2015 ben ik vrijgevestigd gaan werken. Als docent en supervisor (aangesloten bij de VGCt, VKJP en NIP) breng ik graag op levendige en afwisselende wijze mijn kennis over. Mijn doel is om cursisten handvatten te geven waarmee zij direct aan de slag kunnen in hun eigen werkveld. Ik vind een positief stimulerend en veilig leerklimaat voorop staan binnen de cursus. In mijn cursussen ligt de nadruk op het bieden van maatwerk en niet op gestandaardiseerde protocollen. We zullen steeds aan de slag gaan met de vraag: “wat is het beste behandelaanbod voor de individuele cliënt en het systeem?”. Lees minder
Erik is hoofddocent adolescentie bij de opleiding ...Lees meerErik is hoofddocent adolescentie bij de opleiding tot klinisch psycholoog en docent gedragsstoornissen bij de opleidingen tot gezondheidszorgpsycholoog bij de RINO Groep. Lees minder
clock 11 dagen
euro € 2490,-

NB 12 maart is alleen een zoom uur van 09.00 tot 10.00 uur!

Niveau van de cursus: post MSc

Doelgroep: kind en jeugd psycholoog/ orthopedagoog
Vooropleidingseisen: master psychologie of orthopedagogiek
Studiebelasting: ongeveer 1360 pagina's literatuur.

clock

Koffie en thee.

euro Van 09:00 tot 16:30
euro Locatie: De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (gratis parkeergelegenheid en loopafstand van Utrecht CS)

Accreditatie
Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (80)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (20)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (36)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (100)
Accreditatie SKJ (100)
Accreditatie VGCT (100)

Lesdata
12-03-2022
26-03-2022
09-04-2022
23-04-2022
14-05-2022
28-05-2022
25-06-2022
24-09-2022
08-10-2022
05-11-2022
19-11-2022

Basiscursus cognitieve gedragstherapie kinderen en jeugd

Een bijzondere basiscursus met één zoom-uur en 10 live bijeenkomsten (nu ook nog via zoom) en veel nieuwe e-learning!

Zie hier een kort instructiefilmpje

De cursisten worden geacht aan het eind van deze inleidende basiscursus voldoende thuis te zijn in de leertheoretische principes, zodat zij deze kunnen herkennen in de problematiek van de cliënt. Zij kunnen de informatie over de problematiek ordenen en weergeven in een holistische theorie. Met behulp van functie- en betekenisanalyses kunnen zij een gefundeerde probleemkeuze maken en een behandelplan opstellen. De cursisten worden vertrouwd gemaakt met het cognitief-gedragstherapeutisch proces en kunnen een casusconceptualisatie opzetten aan de hand van deze fasen. Tevens leren de cursisten enkele basisinterventies en de socratische dialoog toe te passen.

Inhoud

Deze cursus vormt de basis voor de opleiding tot cognitief gedragstherapeut en is speciaal ontwikkeld voor cursisten die met kinderen en jeugdigen werken. Filmmateriaal en casusvoorbeelden zijn zowel op volwassenen als op kinderen en jeugdigen gebaseerd. Veel aandacht wordt besteed aan het oefenen van de leertheoretische technieken, waarbij gestart wordt met de oorspronkelijke doelgroep (volwassenen) en daarna wordt de specifieke toepassing daarvan bij kinderen, jeugdigen en gezinnen besproken. De fasen van het gedragstherapeutisch proces vormen de leidraad voor deze cursus.

Werkwijze

In deze inleidende basiscursus ligt het accent op de technische en theoretische principes van de gedragstherapie. De cursusonderdelen zijn praktijkgericht en er wordt veel gewerkt met demonstraties, rollenspellen en oefeningen. De cursisten leren om zowel de technieken (en vaardigheden) te kunnen toepassen alsook een goede therapeutische attitude en relatie te kunnen hanteren. Er wordt van de cursisten verwacht dat zij opdrachten kunnen uitvoeren in de praktijk en daarover kunnen rapporteren (casuïstiek-inbreng) tijdens de cursusbijeenkomsten.

Door het opzetten van een cognitieve casusconceptualisatie voor een eigen cliënt worden de cursisten snel wegwijs in de eerste fasen van het gedragstherapeutisch proces. Iedere bijeenkomst wordt aandacht besteed aan de verschillende onderdelen van de casusconceptualisatie. Door het observeren van het gedrag, het uitvragen van de klacht, het maken van analysen en het omschrijven van behandelingsdoelen en de daarbij behorende behandelingstechnieken wordt inzicht gegeven in het proces dat iedere therapeut meemaakt. Gezien het korte tijdsbestek waarin dit proces plaatsvindt, betekent dat het leereffect een aanzet geeft tot beginnend inzicht in het gedragstherapeutisch handelen.

Deze cursus is bijzonder omdat er 10 lesdagen zijn en veel e-learning waardoor cursisten meer in eigen tijd en tempo de theorie eigen kunnen maken, waarbij er veel gelegenheid is tot inoefening middels afwisselende opdrachten. De cursus is daardoor flexibeler dan de meeste basiscursussen. De vele filmpjes met presentaties, demonstraties en casuïstiek kunnen naar behoefte herhaald bekeken worden. Dit bevordert het intrainen en automatiseren van de theorie en het ‘onder de knie’ krijgen van de analyses en de verschillende fasen van het gedragstherapeutisch proces. Deze inleidende basiscursus van 30 uur bestaat uit 65% livecursus en 35% e-learning.

Inhoudelijk is er een onderscheid gemaakt tussen de verplichte basisstof en de verdiepingsstof. Dat biedt cursisten die daar behoefte aan hebben, de mogelijkheid extra te kunnen oefenen en zichzelf uit te dagen met complexere casuïstiek.

Deze cursus is opgedeeld in modules. Voordat er een live cursusbijeenkomst plaatsvindt, hebben de cursisten de e-learning modules doorlopen en de bijbehorende opdrachten gemaakt. In de live cursusbijeenkomsten ligt de nadruk op het trainen van vaardigheden middels rollenspelen en ervaringsoefeningen. Ook is er in deze bijeenkomsten ruimschoots gelegenheid tot het stellen van vragen, interactieve discussies en het nabespreken van opdrachten die in de e-learning gemaakt zijn. Omdat de cursisten via de e-learning al de theoretische kennis hebben opgedaan, kan de tijd tijdens de live bijeenkomsten optimaal besteed worden aan praktische oefening.

Onderwerpen inleiding

De volgende onderwerpen komen aan bod:

1.Kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;
2.Leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de theorieën over klassieke en operante conditionering en het cognitieve model; het cognitieve model;
3.Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en instandhoudende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten;
4.Toepassen van de socratische dialoog en motiverende gespreksvoering;
5.Opbouwen van een adequate therapeutische werkrelatie;
6.Ontwerpen van (eenvoudige) behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en -analyses.

Leerdoelen inleiding:

1.Basis competenties van de cognitief gedragstherapeut m.b.t. kennis en vaardighedenA. Basiskennis over de leertheorieën, de geschiedenis van de gedragstherapie en het gedragstherapeutisch proces
B. Gegevens over de problematiek van de cliënt ordenen in en holistische visie of probleemsamenhang en gefundeerd tot een probleemkeuze komen (algemeen en stoornisspecifiek)
C. Een topografische, functie- en betekenisanalyse opstellen van het probleemgedrag en registratieopdrachten bepalen (algemeen en stoornis specifiek)
D. Op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen voor enkelvoudige, lichte problematiek en dit bespreken met cliënt en gezin (algemeen en stoornisspecifiek)
E. Een kennismakingsgesprek voeren, invoegen en informatie verzamelen (algemeen en stoornisspecifiek)
F. Kennis hebben over de operante en niet-operante technieken in de kinder- en jeugdsetting
G. Kennis hebben en begrijpen van het inzetten van de socratische dialoog als middel binnen de cognitieve gedragstherapie
H. Kennis hebben over de ontwikkelingen binnen de CGT als het gaat over de derde generatie CGT

Onderwerpen verdieping:

De volgende onderwerpen komen aan bod:

1.Het gedragstherapeutisch proces bij angststoornissen, trauma, stemmingsstoornissen en gedragsstoornissen
2.Cognitieve en niet-operante behandeltechnieken bij angststoornissen, trauma, stemmingsstoornissen en gedragsstoornissen
3.Protocollaire behandelprogramma’s bij angststoornissen, trauma, stemmingsstoornissen en gedragsstoornissen
4.Mediatietherapie bij ontwikkelingsstoornissen
5.Opbouwen van een therapeutische werkrelatie met zowel de cliënt als het systeem
6.Het uitvoeren en beschrijven van een eigen casus met een angststoornis, trauma en/of stemmingsstoornis

Leerdoelen verdieping:

1. Basis competenties van de cognitief gedragstherapeut m.b.t. kennis en vaardighedenA. Basiskennis over de leertheorieën, de geschiedenis van de gedragstherapie en het gedragstherapeutisch proces.
B. Gegevens over de problematiek van de cliënt ordenen in en holistische visie of probleemsamenhang en gefundeerd tot een probleemkeuze komen (algemeen en stoornis specifiek).
C. Een topografische, functie- en betekenisanalyse opstellen van het probleemgedrag, registratie opdrachten bepalen (algemeen en stoornis specifiek).
D. Op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen voor enkelvoudige, lichte problematiek en bespreken met cliënt en gezin (algemeen en stoornis specifiek).
E. Een kennismakingsgesprek voeren, invoegen en informatie verzamelen (algemeen en stoornis specifiek.
F. Een terugvalpreventieplan opstellen en de therapie afronden.

2. Specifieke competenties m.b.t. kennis over diverse stoornissen
Kennis en kan vanuit het gedragstherapeutische kader de belangrijkste stoornisgebieden begrijpen en het gedragstherapeutisch proces specifiek toepassen bij verschillende stoornissen.A. Basiskennis en leertheoretische principes over angststoornissen
B. Basiskennis en leertheoretische principes over stemmingsstoornissen
C. Basiskennis en leertheoretische principes over trauma
D. Basiskennis en leertheoretische principes over obsessieve-compulsieve stoornis
F. Basiskennis en leertheoretische principes over gedragsstoornissen

3. Specifieke competenties m.b.t. therapeutische vaardigheden
A. Algemene gedragstherapeutische attitude: kan directiviteit en trainersattitude toepassen, rollenspel met cliënt opzetten en vaardigheden trainen.
B. Algemene cognitief gedragstherapeutische attitude: kan attitude van empirisch collaborisme toepassen en socratische dialoog uitvoeren.
C. Operante principes toepassen tijdens gespreksvoering (individueel, gezin en groep), via bekrachtigingsprogramma’s en via mediatietherapie.
D. Zelfcontroletechnieken toepassen en aanleren.
E. Ontspanningstechnieken toepassen en aanleren.
F. Probleemoplossingstechnieken toepassen.
G. Exposureprogramma bij angststoornissen en gedragsactivatie bij stemmingsstoornissen (socratisch) uitleggen en programma en oefeningen stapsgewijs opstellen en (begeleid) uitvoeren.
H. Specifieke cognitieve technieken toepassen zoals kansberekening, verantwoordelijkheidstaart, rampenschaal, meer dimensioneel evalueren, gedragsexperiment en denkfouten.
I. Basale gedragstherapeutische verwerkingstechnieken toepassen zoals contraconditionering en schrijftherapie.
J. Emotiegerichte technieken zoals toegepast bij trauma.

Zelf aan te schaffen literatuur:

  • J.M. Cladder, M.W.D. Nijhoff-Huijsse, G.A.L.A. Mulder: Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen -oplossingsgericht, protocollair en specialistisch- 8e editie 1e druk oktober 2019 ISBN 9789043036757
  • K. Korrelboom/E. ten Broeke: Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: Tweede herziene druk, 2014, ISBN 9789046903810
  • D. Hermans, F. Raes, H. Orlemans; Inleiding tot de gedragstherapie: zevende, herziene druk, 2018 ISBN 9789036819503
  • Bögels, S.M & Oppen, P. van (2019) Cognitieve therapie: theorie en praktijk. derde, geheel herziene druk. ISBN 9789036820202
  • Braet, C. & Bogels, S. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 3. Amsterdam: Boom. ISBN 9789024408917
  • Keijzers, Van Minnen, Verbraak, Hoogduin & Emmelkamp (red) (2017) Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 1ISBN deel 1: 9789089537133.