terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Goede Vrijdag gesloten

Kies een startdatum voor Vervolgopleiding NIKA voor HBO professionals

Prijs € 195,- incl. BTW
Duur 1 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
10-04-2024
Accreditaties

SKJ (Jeugd- en gezinsprofessionals) 11


Docent(en)
Karine Zuidgeest
Karine Zuidgeest
Prijs € 360,- incl. BTW
Duur 1 dagen
Lestijden 09:25 uur - 16:25 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
25-09-2024
Accreditaties

SKJ (Jeugd- en gezinsprofessionals) 11


Docent(en)
Katinka Knook
Katinka Knook
Incompany aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.

Na het volgen van de basistraining NIKA Screening en Ouderbegeleiding leren cursisten in deze vervolgopleiding NIKA Screening en Ouderbegeleiding verantwoord, methode getrouw en zelfstandig uit te voeren bij cliënten. 

De vervolgopleiding bestaat uit een e-learning van 8 uur en een verdiepingsdag. Om je te registreren als NIKA Ouderbegeleider bij NIKA NEDERLAND en NIKA Screening en Ouderbegeleiding te mogen uitvoeren, is daarnaast nog een competentiegestuurd supervisietraject nodig dat gegeven wordt door een NIKA Practitioner. 

6 uur e-learning

De e-learning vormt de basis voor de daaropvolgende verdiepingsdag en competentiegestuurde supervisie. De e-learning biedt professionals de mogelijkheid te oefenen met het NIKA Screeningsprotocol. Deelnemers krijgen in de e-learning (nogmaals) een goed overzicht van de verschillende stappen van het Screeningsprotocol, krijgen oefenmateriaal bij elke stap en de stappen worden voorgedaan op een casus. Deze casus is een bewerking van een echt NIKA traject, de ouder-kind observatie en interventiesessies zijn nagespeeld met een trainingsacteur. 

Het aanbieden van de scholing via e-learning heeft als voordeel dat de benodigde screeningsvaardigheden uitgebreid geoefend kunnen worden met beeldmateriaal van praktijksituaties. Ook kunnen deelnemers de demonstratiefilmpjes nogmaals bekijken om zo het screeningsprotocol goed eigen te maken. 

Hoofddoel van deze e-learning is de kennis rondom gehechtheid te verdiepen en de benodigde vaardigheden voor de uitvoering van het NIKA screeningsprotocol verder in te trainen. 

Verdiepingsdag van 7 uur:

Na het volgen van de basistraining en de e-learning volgt de verdiepingsdag. Nadat deelnemers ook in de praktijk al enige ervaring hebben opgedaan met het toepassen van het NIKA screening en ouderbegeleidingsprotocol, volgt op deze face to face lesdag een verdieping op met name het ouderbegeleidingsprotocol. Stap voor stap wordt het ouderbegeleidingsprotocol voorgedaan op de casus die ook in de e-learning centraal stond. Daarnaast komt de invloed van complex trauma bij de ouder op de gehechtheidsrelatie aan bod in deze verdiepende lesdag. Ook komt de complementaire samenwerking tussen de NIKA-Ouderbegeleider met de NIKA Practitioner aan de orde.  Er wordt gewerkt met door cursisten ingebrachte casuïstiek en er is veel ruimte voor specifieke vragen van de deelnemers. Indien relevant wordt er ingegaan op nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot NIKA, zoals het verloop van het wetenschappelijk onderzoek naar NIKA en de toepassing van NIKA in bepaalde werkvelden.

Een week voorafgaand aan de lesdag leveren cursisten een voorbereidingsformulier in waarop ze aangeven over welk onderdeel van het protocol ze vragen hebben en van welke stap in het protocol ze de toepassing in de les willen/kunnen laten zien. 

Leerdoelen

  • Na afronding van de training is de deelnemer in staat hechtingsproblematiek en het risico daarop te herkennen bij cliënten. De deelnemer beschikt over voldoende vaardigheden voor het onder supervisie uitvoeren van het NIKA Screening en Ouderbegeleidingsprotocol. 
  • Deelnemers leren inschatten op welk moment en bij welke problematiek zij de NIKA Screening en Ouderbegeleiding in kunnen zetten.
  • De deelnemers zijn in staat het NIKA Screening en Ouderbegegeleidingsprotocol deskundig uit te voeren en hebben voldoende kennis om binnen het protocol op maat te werken met ouder en kind, gericht op verbeteren van de gehechtheidsrelatie.
  • Deelnemers zijn in staat een analyse te maken van de informatie en kunnen een integratief beeld maken ten aanzien van de ouder kind relatie en deze te bespreken met de ouders en hen zo te motiveren voor interventie. 

Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docent, als kennis toepassing met behulp van beeldmateriaal, doe-en toepas oefeningen, het inbrengen van casuïstiek en reflectieoefeningen. Daarnaast lezen de cursisten literatuur, hierover worden vragen gesteld. Cursisten krijgen verplicht een voorbereidende huiswerkopdracht.

Studiebelasting

Ongeveer 15 uur


Zelf aan te schaffen literatuur

Het basisboek: NIKA Screening en ouderbegeleiding (Indien deelnemers deze versie nog niet in hun bezit hebben, is het advies deze aan te schaffen voor aanvang van de dag via info@nika-nederland.nl).

Toelatingseisen

  • Basistraining NIKA Screening en Ouderbegeleiding
  • HBO opgeleid

Reviews

SW
Stephani Wanders
4
Goede balans tussen theorie en praktijk

4
De focus ligt erg op de screening. Hierbij was er veel herhaling met de basiscursus. Dat was op zich prettig,maar door de grote niveauverschillen van de deelnemers (mensen met en zonder daadwerkelijke casuïstiek) vond ik dit soms iets te uitgebreid voor de tijd die we beschikbaar hadden. En daardoor kwam de ouderbegeleiding en het werken met de werkkaarten binnen de gezinnen duidelijk minder aan bod.

5
Duidelijke, overzichtelijke verdieping op de basistraining
KB
Klarie van den Bos
4
Verdieping van de stof, nadat de praktijk is gedaan. Dit maakt het geheel levendig en werkbaar.

4
Herhaling van het geleerde in de basistraining. Duidelijke uitleg van het stof, veel voorbeelden en mogelijkheid tot vragen stellen. Mag wel betere balans komen in herhaling van screening en ouderbegeleiding.
BE
Ben Evink
5
Inhoudelijk sterk, gestructureerd opgezet. De vragen waar ik mee zat zijn grondig besproken. Jakomijn komt ook prettig over.