terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Kies een startdatum voor Gehechtheid: diagnostiek en interventie, basistraining NIKA WO

Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, van maandag t/m vrijdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
05-06-2024
19-06-2024
03-07-2024
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (21)

Docent(en)
Karine Zuidgeest
Karine Zuidgeest
Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie, thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, van maandag t/m vrijdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
10-09-2024
24-09-2024
08-10-2024
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (21)

Docent(en)
Karine Zuidgeest
Karine Zuidgeest
Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
18-01-2025
01-02-2025
15-02-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (21)

Docent(en)
Karine Zuidgeest
Karine Zuidgeest
Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
13-05-2025
10-06-2025
24-06-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (21)

Docent(en)
Karine Zuidgeest
Karine Zuidgeest
Karine Zuidgeest
Karine Zuidgeest
Prijs € 550,- incl. BTW
Duur 3 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Catering

In het leslokaal is koffie thee en wat lekkers.
In het gebouw zit, behalve op maandag en zaterdag, een cateraar voor de lunch (niet inbegrepen in de prijs). Het is niet de bedoeling dat er eigen eten meegebracht wordt in de kantine (zelfstandige horeca-gelegenheid).

Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
11-09-2025
25-09-2025
09-10-2025
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (7)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (14)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (21)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (21)

Docent(en)
Karine Zuidgeest
Karine Zuidgeest
Incompany aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.


Inhoud

De meeste kinderen die aangemeld worden voor jeugdhulp groeien op in problematische opvoedsituaties. Ze lopen een verhoogd risico op een verstoorde gehechtheidsrelatie met hun ouders en als gevolg daarvan op het ontwikkelen van sociale-, emotionele- en/of gedragsproblemen. Een (dreigende) problematische gehechtheidsrelatie kan echter, ook na kindermishandeling, verwaarlozing of huiselijk geweld, bijgestuurd worden naar een meer veilige gehechtheidsrelatie. Daarvoor is het noodzakelijk dat ouders leren niet langer verstorend oudergedrag te laten zien, emotioneel beschikbaar te zijn en sensitief en responsief op het kind leren reageren. Zo doet het kind positieve en herstellende ervaringen op.

Gezien de enorme impact van gehechtheidsrelaties op de ontwikkeling van kinderen is het belangrijk dat professionals kennis hebben van de gehechtheidstheorie en weten hoe ze signalen van een verstoorde gehechtheidsrelatie kunnen waarnemen en sensitief en verstorend oudergedrag in kaart kunnen brengen. Ook is het belangrijk dat zij weten hoe (intergenerationele) patronen in de ouder-kind relatie bijgestuurd kunnen worden naar een meer veilige relatie. 

In deze cursus leren cursisten met behulp van beeldfragmenten begrijpen wat gehechtheid nu precies is en waarom het zo'n belangrijke basis is voor de (verdere) ontwikkeling van het kind. Tevens wordt de gehechtheidstheorie gekoppeld aan het leren werken met diverse diagnostische instrumenten, zoals gehechtheidsvragenlijsten, diagnostisch interviews en diverse observatie-instrumenten. Cursisten maken kennis met het NIKA Diagnostiek protocol. Klik voor meer info over NIKA

Na het echt leren begrijpen en goed leren kijken, staat het leren veranderen van de gehechtheidsrelatie centraal. Verschillende bewezen effectieve interventietechnieken om een onveilige gedesorganiseerde gehechtheidsrelatie bij te sturen naar een meer veilige gehechtheidsrelatie worden behandeld. Cursisten maken met behulp van beeldfragmenten en toepas-oefeningen in de les kennis met het NIKA Interventieprotocol. 

Na het volgen van deze training kan de cursist de diverse diagnostische instrumenten en behandelprincipes toepassen binnen het eigen werkveld. Deze training is de eerste stap in de opleiding tot NIKA Practitioner. Voor het zelfstandig mogen uitvoeren van NIKA, is een vervolgopleiding tot NIKA Practitioner noodzakelijk. 

Leerdoelen

Na afronding van de training is de deelnemer in staat gehechtheidsproblematiek en het risico daarop te herkennen bij cliënten. De deelnemer beschikt over voldoende vaardigheden om diagnostische instrumenten bij cliënten af te kunnen nemen en interventietechnieken te kunnen uitvoeren. Voor het zelfstandig mogen uitvoeren van NIKA, is een vervolgopleiding tot NIKA Practitioner noodzakelijk. 

Subdoelen Cursisten: 

  • Weten wat gehechtheid is, wat de functie is en de invloed op de (verdere) ontwikkeling;
  • Het leren verschillende typen gehechtheidsrelaties herkennen en classificeren;
  • Leren wat voorwaarden zijn voor de ontwikkeling van een veilige gehechtheidsrelatie en wat risicofactoren en risicomechanismen zijn die een rol spelen in het ontstaan van onveilige gedesorganiseerde hechting en hoe zij deze factoren in kaart kunnen brengen;
  • Leren werken met diagnostische materialen uit het NIKA Diagnostiek protocol. Te weten: diagnostisch interviews en micro analyse van beeldfragmenten, om de leerervaringen en kerngevoeligheden van de ouder, schadelijk en verstorend oudergedrag, sensitiviteit, reflectief functioneren/mind-mindedness, emotie regulatie vaardigheden en sensitief disciplineren in kaart te brengen. Cursisten oefenen met behulp van casuïstiek en materiaal van de docenten;
  • Leren met behulp van materiaal van de docenten om een diagnostisch integratief beeld te formuleren en een behandelplan op te stellen met aandacht voor de volgorde waarin diverse interventies moeten worden ingezet;
  • Leren over verschillende behandelinterventies bij gehechtheids- en traumaproblematiek en wat werkzame mechanismen, indicaties- en contra-indicaties zijn; 
  • Leren hoe ze een veilige behandelrelatie met cliënten met gehechtheidsproblematiek aan kunnen gaan. Zij leren hoe ze ouders daadwerkelijk kunnen leren begrijpen en hoe zij bij kunnen dragen aan de motivatie van ouders om te veranderen;
  • Leren psycho-educatie geven over gehechtheid, ze maken kennis met het voeren van een diagnostisch feedbackgesprek waarin het integratief beeld met ouders besproken wordt;
  • Maken kennis met het uitvoeren van het NIKA-interventieprotocol en weten hoe zij behandelresultaten kunnen monitoren en het handelingsplan zo nodig kunnen bijstellen. 

Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Een intensieve, afwisselende en interactieve training waarin aan de hand van vragen en casuïstiek van cursisten en materiaal van docenten alles wat je moet weten over gehechtheid en hoe je dit in de praktijk kunt brengen behandeld wordt. Cursisten maken kennis met het NIKA diagnostiek en –interventieprotocol en er wordt veel uitgewisseld, beeldmateriaal laten zien en oefeningen gedaan. Daarnaast lezen de cursisten mooie literatuur over gehechtheid. De cursus sluit af met een meerkeuze toets over de belangrijkste opgedane kennis.

Studiebelasting 
Ongeveer 6 uur per studiedag.

Toetsing

Schriftelijke (meerkeuze) eindtoets.

Zelf aan te schaffen literatuur

Wordt door de JA verstrekt.

Toelatingseisen

Universitaire opleiding psychologie of (ortho)pedagogiek.

Reviews

JS
Janneke Scheffer
5
Ik ben hechtingsrelatie nu pas echt gaan begrijpen
MK
Marianne Kooren
4
Ik vond de cursus zeer leerzaam en goed
MB
MJ Bremer
4
Interessante cursus die begin tot het einde boeit.
SD
Stephanie Dankfort
5
Bruikbare tips, oefeningen en ruimte voor reflectie en casuistiek.
ME
Marieke Engels
4
Duidelijk omschreven training en afwisseling van theorie en oefenen is fijn.
EW
Elke de Wit
5
Fijne begeleiding en uitleg met goede afwisseling filmpjes, opdrachten en theorie
SB
Sofia Goncalves Barroso Firmino Goncalves
4
Het geleerde is goed toe te passen in de praktijk, ook wanneer je de vervolgopleiding niet doet. Goede combi van samen oefenen en zelf lezen/aan de slag. Docente gaat goed in op vragen uit de verschillende werkvelden en neemt de tijd.
MH
Merit Hay-Guijt
5
heldere doelen en duidelijk programma fijn lesmateriaal: het boek en de kaarten Goede afwisseling in werkvormen, daardoor ook online goed te volgen uberhaupt prettig dat deze training online werd aangeboden veel beeldmateriaal en voorbeelden om te oefenen

4
Mooie cursus met goede en overzichtelijke materialen. Fijn dat er met grote regelmaat in groepjes uiteen gegaan werd om te oefenen en hierbij te overleggen met medecursisten
JT
Joanne Twigt
4
Inhoudelijk heel veel geleerd, fijne docent, goed materiaal.
NW
Nicole de Wildt
4
Veel geoefend, dat zorgt ervoor dat het je beter bij blijft. Ook al was het online, bleef het boeiend. Genoeg tijd om vragen te stellen.
DO
Denise den Os
4
+Nieuwe inzichten, veel informatie verkregen. Fijne afwisseling van theorie en doe-opdrachten, Kundige en vriendelijke professional - Veel materialen en moeilijk om overzicht te creëren in stappen screening, diagnostiek en interventie - Nadruk op richtlijnen NIKA en verdeling WO/ HBO

2
Ik vond de E-learning en het boek erg leerzaam, maar vond de gezamenlijke momenten in de grote groep erg onpraktisch ingedeeld. Ik merkte dat we nu veel bezig waren met losse vragen te beantwoorden (die niet altijd even relevant waren), waar ik voor mezelf liever wat meer de stof in was gedoken en aan de slag was gegaan met voorbeelden. Ik heb nu uit de klassikale momenten weinig meegenomen en vond deze van weinig toegevoegde waarde.

5
Ik ben er vanuit gegaan dat 5 het hoogste is. Theoretisch zeer interessant en verdiepend. Opbouw van de bijeenkomsten was gevarieerd en prettig.
SD
Sanneke van Duijn
4
Inhoudelijk erg interessant en aanvullend kennis

5
vond het super!
MR
Mandy Rijken-Vrolijk
5
Heel informatief, fijne afwisseling tussen klassikaal en oefenen en prettig werktempo. Bevlogen docente die met veel passie vanuit al haar ervaring kan vertellen!

5
Goede docent, heldere uitleg en een aanvulling in je werk
SH
Siham el Hayani
4
Waardevolle en leerzame training.
EB
Ellen te Braake
5
Heel interessant, heel bruikbaar in de praktijk, veel oefenmomenten.
LH
Lonneke van Halm
5
Bijzonder interessante materie. Het zorgde voor een verdiepingsslag op mijn kennis over gehechtheid. Het maakt dat ik bepaalde gedragingen beter kan duiden en meer woorden heb om interactiepatronen te beschrijven.
EO
Esther Ophuis
5
Erg goede aanvulling op onze dagelijkse praktijk. Training zit inhoudelijk goed in elkaar.
DS
Dieuwke van Strien
4
Ik had het liever fysiek gedaan, en naar mijn mening mocht het iets meer informatie/theorie zijn en iets minder casuistiek/ beantwoorden van vragen van mensen die al casussen aan het doen zijn.