Docenten
Karine Zuidgeest
Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, ontwikkelaar NIKA, EMDR Practitioner
Karine Zuidgeest heeft zich afgelopen jaren gespec...Lees meerKarine Zuidgeest heeft zich afgelopen jaren gespecialiseerd op het gebied van gehechtheid en trauma. Samen met Nina Draaisma ontwikkelde zij NIKA: een diagnostiek en interventieprotocol ter voorkoming van en het behandelen van verstoorde gehechtheidspatronen tussen ouder en kind. Karine heeft bijna twintig jaar als gedragswetenschapper gewerkt in de jeugdhulpverlening. Op dit moment geeft zij met name training voor de Jeugdzorgacademie in o.a. NIKA en geeft zij supervisie aan NIKA Practitioners i.o. Een aantal uur per week behandeld zij kinderen in zeer problematische opvoedsituaties. Naast K&J psycholoog is zij EMDR Practitioner. Lees minder
clock 1 dagen
euro € 360,-

Deze vervolgopleiding bestaat uit een e-learning van 11 uur en een verdiepingsdag op locatie (of online vanwege corona maatregelen) in een kleine groep op de hiernaast genoemde datum. Na inschrijving ontvangen cursisten ongeveer 6 tot 4 weken voorafgaand aan de verdiepingsdag de factuur en de toegang tot de e-learning (die voor de verdiepingsdag gemaakt moet worden). 

Vooropleiding:

Gehechtheid: diagnostiek en interventie: Basistraining NIKA.

      clock

      Koffie, thee en wat lekkers. Er is een kantine aanwezig (behalve op zaterdag) waar lunch gekocht kan worden.

      euro Van 09:30 tot 17:00
      euro Locatie: De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (gratis parkeergelegenheid en loopafstand van Utrecht CS)

      Accreditatie
      Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (10)
      Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (8)
      Accreditatie NIP Extra literatuur (18)

      Lesdata
      15-05-2021
      Docenten
      clock 1 dagen
      euro € 360,-

      Deze volledige vervolgopleiding bestaat uit een e-learning van 11 uur, een verdiepingsdag op locatie in een kleine groep op de hiernaast genoemde datum en een individueel competentiegestuurd supervisietraject. 

      Vooropleiding:

      Master psychologie of orthopedagogiek met BAPD of in opleiding tot post-master psycholoog/pedagoog en de 3 daagse training: Gehechtheid: diagnostiek en interventie: Basistraining NIKA.

          clock

          Koffie, thee en wat lekkers. Er is een kantine aanwezig (behalve op zaterdag) waar lunch gekocht kan worden.

          euro Van 09:30 tot 17:00
          euro Locatie: De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (gratis parkeergelegenheid en loopafstand van Utrecht CS)

          Accreditatie
          Accreditatie NIP K&J NVO OG Behandeling (10)
          Accreditatie NIP K&J NVO OG Diagnostiek (8)
          Accreditatie NIP Extra literatuur (18)

          Lesdata
          18-09-2021

          Vervolgopleiding tot NIKA Practitioner

          Na het volgen van de basistraining NIKA: gehechtheid: diagnostiek en interventie, leren cursisten in deze vervolgopleiding NIKA verantwoord, methode getrouw en zelfstandig uit te voeren bij clienten en in jeugdbeschermingszaken (besliszaken). Klik voor meer info over NIKA

          De vervolgopleiding bestaat uit een e-learning van 11 uur en een verdiepingsdag. Om je te registreren als NIKA Practitioner bij NIKA NEDERLAND en NIKA te mogen uitvoeren, is daarnaast nog een competentiegstuurd supervisietraject nodigKlik hier voor meer informatie over het competentiegestuurde supervisietraject.

          Een e-learning van 11 uur: 

          De e-learning is na de NIKA basiscursus: gehechtheid: diagnostiek en interventie, de eerste stap in de opleiding tot NIKA Practitioner. De e-learning vormt de basis voor de daaropvolgende verdiepingsdag en competentiegestuurde supervisie. De e-learning biedt professionals de mogelijkheid te oefenen met het NIKA diagnostiek- en interventie protocol. Deelnemers krijgen in de e-learning (nogmaals) een goed overzicht van de verschillende stappen van het protocol, krijgen oefenmateriaal bij elke stap en de stappen worden voorgedaan op 'casus Adam'. Deze casus is een bewerking van een echt NIKA traject, de ouder-kind observatie en interventiesessies zijn nagespeeld met een trainingsacteur. Er wordt in de e-learning antwoord gegeven op veel gestelde vragen en handige tips en do's en don'ts geboden. De e-learning begint met een kort blok waarin de basiskennis over gehechtheid met behulp van beeldfragmenten van mini-colleges kort herhaald en getoetst wordt. 

          Het aanbieden van de scholing via e-learning heeft als voordeel dat de benodigde vaardigheden uitgebreid geoefend kunnen worden met beeldmateriaal van praktijksituaties. Ook biedt het de mogelijkheid voor ‘just-in-time’ leren: tijdens het dagelijks werk kan de benodigde kennis zo nodig (opnieuw) opgehaald worden. Bijvoorbeeld door nogmaals een instructiefilm te bekijken waarin de benodigde vaardigheden worden voorgedaan.

          Hoofddoel van deze e-learning is de kennis rondom gehechtheid te verdiepen en de benodigde vaardigheden voor de uitvoering van het NIKA diagnostiek- en interventieprotocol verder in te trainen. 

          Verdiepingsdag van 7 uur:

          Na het volgen van de basistraining en de e-learning volgt de verdiepingsdag. Nadat deelnemers ook in de praktijk al enige ervaring hebben opgedaan met het toepassen van het NIKA diagnostiek- en interventieprotocol, volgt op deze face to face lesdag een verdieping in het gebruik van de DIP, het scoren en interpeteren van het NIKA gehechtheidstrauma interview en het analyseren van veilig- en stressgerelateerd kindgedrag. Ook wordt er in deze lesdag aandacht besteed aan de invloed van complex trauma, kerngevoeligheden en cognitieve schema’s bij de ouder op de gehechtheidsrelatie met het kind en hoe je dit kunt verwerken in het integratief beeld en de 'punch'. 

          Ook de attitude van de NIKA practitioner, het verloop van de interventiesessies en het geven van psycho-educatie over gehechtheid komt aan bod. Er wordt gewerkt met door cursisten ingebrachte casuïstiek en er is veel ruimte voor specifieke vragen van de deelnemers. Indien relevant wordt er ingegaan op nieuwe ontwikkelingen mbt NIKA, zoals het verloop van het wetenschappelijk onderzoek naar NIKA en de toepassing van NIKA in bepaalde werkvelden.

          Een week voorafgaand aan de lesdag leveren cursisten een voorbereidingsformulier in waarop ze aangeven over welk onderdeel van het protocol ze vragen hebben en van welke stap in het protocol ze de toepassing in de les willen/kunnen laten zien. Getoonde competenties tijdens de lesdag worden direct afgestreept op het NIKA competentiegericht supervisieformulier. Deze lesdag wordt gegeven in kleinere groepen.