Inhoud
Na het volgen van de basistraining NIKA: gehechtheid: diagnostiek en interventie, leren cursisten in deze vervolgopleiding NIKA verantwoord, methode getrouw en zelfstandig uit te voeren bij cliënten en in jeugdbeschermingszaken (besliszaken). Klik voor meer info over NIKA
De vervolgopleiding bestaat uit een e-learning van 11 uur en een verdiepingsdag. Om je te registreren als NIKA Practitioner bij NIKA NEDERLAND en NIKA te mogen uitvoeren, is daarnaast nog een competentiegestuurd supervisietraject nodig. Klik hier voor meer informatie over het competentiegestuurde supervisietraject.
Een e-learning van 11 uur:
De e-learning is na de NIKA basiscursus: gehechtheid: diagnostiek en interventie, de eerste stap in de opleiding tot NIKA Practitioner. De e-learning vormt de basis voor de daaropvolgende verdiepingsdag en competentiegestuurde supervisie. De e-learning biedt professionals de mogelijkheid te oefenen met het NIKA diagnostiek- en interventie protocol. Deelnemers krijgen in de e-learning (nogmaals) een goed overzicht van de verschillende stappen van het protocol, krijgen oefenmateriaal bij elke stap en de stappen worden voorgedaan op 'casus Adam'. Deze casus is een bewerking van een echt NIKA traject, de ouder-kind observatie en interventiesessies zijn nagespeeld met een trainingsacteur. Er wordt in de e-learning antwoord gegeven op veel gestelde vragen en handige tips en do's en don'ts geboden. De e-learning begint met een kort blok waarin de basiskennis over gehechtheid met behulp van beeldfragmenten van mini-colleges kort herhaald en getoetst wordt.
Het aanbieden van de scholing via e-learning heeft als voordeel dat de benodigde vaardigheden uitgebreid geoefend kunnen worden met beeldmateriaal van praktijksituaties. Ook biedt het de mogelijkheid voor ‘just-in-time’ leren: tijdens het dagelijks werk kan de benodigde kennis zo nodig (opnieuw) opgehaald worden. Bijvoorbeeld door nogmaals een instructiefilm te bekijken waarin de benodigde vaardigheden worden voorgedaan.
Hoofddoel van deze e-learning is de kennis rondom gehechtheid te verdiepen en de benodigde vaardigheden voor de uitvoering van het NIKA diagnostiek- en interventieprotocol verder in te trainen.
Verdiepingsdag van 7 uur:
Na het volgen van de basistraining en de e-learning volgt de verdiepingsdag. Nadat deelnemers ook in de praktijk al enige ervaring hebben opgedaan met het toepassen van het NIKA diagnostiek- en interventieprotocol, volgt op deze face to face lesdag een verdieping in het gebruik van de DIP, het scoren en interpreteren van het NIKA gehechtheidstrauma interview en het analyseren van veilig- en stressgerelateerd kindgedrag. Ook wordt er in deze lesdag aandacht besteed aan de invloed van complex trauma, kerngevoeligheden en cognitieve schema’s bij de ouder op de gehechtheidsrelatie met het kind en hoe je dit kunt verwerken in het integratief beeld en de 'punch'.
Ook de attitude van de NIKA practitioner, het verloop van de interventiesessies en het geven van psycho-educatie over gehechtheid komt aan bod. Er wordt gewerkt met door cursisten ingebrachte casuïstiek en er is veel ruimte voor specifieke vragen van de deelnemers. Indien relevant wordt er ingegaan op nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot NIKA, zoals het verloop van het wetenschappelijk onderzoek naar NIKA en de toepassing van NIKA in bepaalde werkvelden.
Een week voorafgaand aan de lesdag leveren cursisten een voorbereidingsformulier in waarop ze aangeven over welk onderdeel van het protocol ze vragen hebben en van welke stap in het protocol ze de toepassing in de les willen/kunnen laten zien. Getoonde competenties tijdens de lesdag worden direct afgestreept op het NIKA competentiegericht supervisieformulier. Deze lesdag wordt gegeven in kleinere groepen.
Werkwijze, studiebelasting en toetsing
Werkwijze
Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docent, als kennis toepassing mbv beeldmateriaal, doe-en toepas oefeningen, het inbrengen van casuïstiek en reflectieoefeningen. Daarnaast lezen de cursisten literatuur, hierover worden vragen gesteld. Cursisten krijgen verplichte huiswerkopdrachten: deelnemers voeren in de tijd tussen de trainingsdagen gerichte video-opdrachten uit binnen hun eigen werkomgeving. Deze opnames worden tijdens de volgende bijeenkomst in subgroepen geanalyseerd en voorzien van feedback.
Studiebelasting
Ongeveer 12 uur.
Toetsing
Schriftelijke eindtoets
Toelatingseisen
Universitaire master psychologie of orthopedagogiek, SKJ master psycholoog, pedagoog. In het bezit van basisaantekening psychodiagnostiek (BAPD) of in opleiding tot post-master psycholoog/pedagoog. 3 daagse training: Gehechtheid: diagnostiek en interventie: Basistraining NIKA.