Inhoud
In het eerste algemene gedeelte –de basiscursus - kwamen in eerste instantie de basisbegrippen en bouwstenen van de systeemtherapie aan bod. Hierbij werd stilgestaan bij de geschiedenis van de systeemtherapie en werd er veel aandacht besteed aan het actief inoefenen van vaardigheden, bijvoorbeeld een dialoog aangaan met verschillende gezinsleden, het betrekken van de context, het werken met systemische hypothesen en verscheidene manieren van vragen stellen. De eerste zestig uren vormde een basis om verder te werken. Deze basis is noodzakelijk voor de verdieping. Zie ook de basiscursus op de website.
Tijdens de verdiepingscursus komen ook meer recente stromingen uit de systeemtherapie aan bod, zoals de collaboratieve taalbenadering, de narratieve richting, werken met reflecting teams en de dialogische benadering. Deze passen binnen de zogenaamde ˜postmoderne stromingen’ of perspectieven die zich hebben laten inspireren door het sociaal constructionisme (zie hiervoor het handboek systeemtherapie en de artikelen van Bruno Hillewaere en Robert van Hennik). Ook het hechtingsperspectief komt aan bod.
Thema's die hierbij aan bod komen:
- Het Postmoderne paradigma, sociaal constructionisme en de kunst van de dialoog
- De op samenwerken en taal georiënteerde benadering
- Het narratieve paradigma
- Meerstemmigheid, reflectieteam en de open dialoog
- Integratie van postmoderne perspectieven, non-verbale diversiteit in cultuur en gender
- Gehechtheidsperspectief en systeemtherapie
- Verlies, rouw en overgangsrituelen
- Partnerschap, partner &relatietherapie en van partnerschap naar ouderschap
- Partnerrelatie - specifieke thema's
- Echtscheiding en nieuw samengestelde gezinnen
Werkwijze, studiebelasting en toetsing
Werkwijze
De opleiders proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de concrete ervaring van de cursisten en proberen door middel van concrete, praktijkgerichte oefeningen en casusmateriaal (videomateriaal) hen vertrouwd te maken met algemene systeemconcepten, perspectieven, denkkaders en onderzoek. Vervolgens zullen cursisten geholpen worden een brug te slaan naar de eigen praktijk. Hoe kunnen de systematische begrippen, concepten en vaardigheden toegepast worden?
De cursisten krijgen video-beelden te zien, er wordt gewerkt met rollenspellen, er worden analyses gemaakt van systematische fenomenen zoals communicatie en interactiepatronen binnen gezinsrelaties vanuit de verschillende theoretische hoofdstromingen. De opleiders zullen uiteraard ook kennis overdragen van het systeemdenken, de belangrijkste systeemtheoretische concepten, diverse theoretische stromingen en enkele belangrijke behandelingsmodellen zullen besproken worden en tot slot oefent de cursist zich in gespreksvoering, specifiek systemische diagnostische vaardigheden, het opstellen van systemische hypotheses, interview technieken en het aanzetten tot verandering door middel van systeemgerichte interventies.
De cursus beantwoordt ook aan de normen van de Nederlandse Vereniging voor relatie-en gezinstherapie, de NVRG
Studiebelasting
Ongeveer 4 uur per studiedag
Toetsing
Alle cursisten lezen voorafgaand aan de bijeenkomsten de literatuur en maken huiswerkopdrachten (zie in het programma gespecificeerd) Literatuurtoets: op toerbeurt presenteren cursisten op een creatieve manier commentaar op de gelezen literatuur. Bijvoorbeeld door middel van een leuke, leerzame opdracht, filmfragment, oefening, een spel etc.
De eindopdracht is een tekstanalyse maken. Cursisten analyseren een wetenschappelijke tekst en laten zien dat zij in staat zijn te zien wat voor soort onderzoek dit is en deze een plek te geven binnen het scala van andere soorten onderzoeken. Er wordt gekeken of zij een juiste interpretatie van dit wetenschappelijke teksten kunnen geven.