terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Kies een startdatum voor De gedragswetenschapper: coaching, consultatie en werkbegeleiding 3 daagse - incompany

Duur 3 dagen
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Overige taken (21)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (21)

Docent(en)
Annemieke Oomen
Annemieke Oomen

Inhoud

Een belangrijk deel van de taken van de gedragswetenschapper betreft het coachen van andere professionals, zoals ambulant hulpverleners, gezinsvoogden en leerkrachten. De gedragswetenschapper wordt geacht vanuit zijn bekwaam- en deskundigheid de inhoudelijke deskundigheid en handelingsbekwaamheid van andere professionals te bevorderen door middel van inhoudelijke begeleiding, consultatie en leeractiviteiten. Na afronding van de cursus beschikt de deelnemer over versterkte vaardigheden en competenties om deze functie te vervullen. In deze 3 daagse training is extra aandacht voor het bevorderen van een constructieve teamsamenwerking en het bevorderen van de professionele veerkracht van medewerkers.

Leerdoelen

Na afronding van de training beschikt de deelnemer over versterkte coachingsvaardigheden en competenties. De cursist is in staat zich met deze nieuwe vaardigheden goed te positioneren.

Subdoelen:

  • Het bewuster hanteren van de eigen coachingsstijl en daarmee de jeugdzorgwerker te ondersteunen in het ervaren en uitdragen van eigen kracht en regie op zowel individueel, team als cliënt niveau
  • Ontwikkelen van meer vaardigheden op het gebied van contracteren van de hulpvraag, doelgericht werken, het creëren van commitment bij de cliënt, omgaan met weerstand, conflicthantering en procesevaluatie
  • Aanleren van specifieke coachingsvaardigheden met als doel het bevorderen van de professionele veerkracht van medewerkers en het voorkomen van secundaire traumatisering/werkgerelateerde stress-klachten
  • Leren bevorderen van een constructieve teamsamenwerking en groepsdynamiek
  • Beroepsethische aspecten in de coachingssituatie
  • Meer mogelijkheden om professioneel om te gaan met specifieke eigen coaching situaties die als lastig worden ervaren

Werkwijze, studiebelasting en toetsing

Werkwijze

Er wordt gewerkt met verschillende werkvormen zoals kennisoverdracht door de docent, beeldmateriaal, oefeningen, huiswerk, casuïstiek en reflectieoefeningen en het gebruik van video-feedback. Daarnaast lezen de cursisten literatuur die gebruikt wordt in de bijeenkomsten en verankeren ze hun leren in hun eigen leerdoelen die ze vooraf verkennen en tijdens de cursus verder uitwerken en oefenen.

Studiebelasting 

Studiebelasting is ongeveer 3 uur per studiedag. 

Toetsing

  • Voorafgaand aan de laatste cursusdag maak je een reflectieverslag waarin je aangeeft wat je geleerd hebt. 
  • Aan de hand van 2 korte video fragmenten laat je jouw coachingsvaardigheden zien
  • Het laatste onderdeel is een verslag van wat je geleerd hebt van de terugkoppeling op dag 2.

Let op in de e-learning staat een voorbereidende opdracht voor dag 1 voor je klaar!

Zelf aan te schaffen literatuur

Groot coachingsmodellen boek; 50 modellen voor ontwikkeling van lichaam en geest; Meyer, H., Lindner-de Mul, A., ea. 2011 Culemborg, Van Duuren management.

Toelatingseisen

Universitair geschoolde psychologen en orthopedagogen (in opleiding tot K&J Psycholoog NIP/ Orthopedagoog generalist).

Reviews

EV
Eline Visser
5
Fijne trainer, voldoende afwisseling tussen klassikaal kennis bespreken en in groepen oefenen. Heel toepasbaar in de praktijk en concrete handvatten (middels de formats die gedeeld werden).
MG
Maud Groot Zwaaftink
5
Ben erg blij met wat de cursus mij heeft geleerd. Dat het naast inhoudelijke expertise, handvaten geeft om mijn rol als gedragswetenschapper uit te voeren. Ben dankbaar voor de kennis. De balans tussen voorbereiding, theorie en praktijk tijdens de lessen was voor mij perfect.
SK
Sjors Kieft
5
Ik vond het een sterke inhoudelijke afwisselende training waarbij een theorie en oefenen met de theorie in een goede balans was.
IS
Iris van der Sluis
5
Ik vond het een leerzame cursus, met een open sfeer, Mechel is een bevlogen en deskundige trainer.
VM
Vera Maas
5
Het is een zeer gevarieerde cursus: voorbereiding door het lezen van literatuur, opdrachten in groepsverband en individueel, gesprekken met collega's, oefenen aan de hand van rollenspel, uitleg van verschillende theorieën. Het voornaamste wat mij heeft geholpen zijn de handreikingen die als een soort 'onderlegger' gebruikt kunnen worden tijdens het voeren van (coachings)gesprekken of werkbegeleiding. Daarnaast heb ik veel nieuwe kennis opgedaan en heb ik mijn gesprekstechnieken en eigen coachingsstijl verder ontwikkelt.

4
Ik vond het een leuke cursus. Je wordt uitgedaagd om weer eens op een andere manier bezig te gaan met jouw werkbegeleiding. En echt op scherp gezet, mede door de opnames die je van jezelf moest maken. De theorie was niet altijd even nieuw. Echter is herhaling nooit verkeerd.
LB
Lies Bloo
4
Een heel leerzame en prettige training, waar voldoende afwisseling was tussen theorie, praktijk, samen delen en uitproberen. De opdrachten brachten mij nog meer inzicht en oefening.

5
Ik vond het echt een hele fijne training waar ik meteen mee aan de slag kon. Ook de combi live en online was goed! Zette mij enorm in de actie ook dankzij een fijne docent!
EB
Eva Beekman
5
Ik vond het een leerzame, afwisselende cursus met veel inhoud die ik direct toe kon passen.
MW
Marlou Wackers
5
De cursusinhoud sloot goed aan op onze vragen en wensen. Dit kwam doordat we samen bespraken wat we wilden leren en welke vaardigheden we al hebben. Er was een goede afwisseling van theorie en praktijkoefeningen. Het was ontzettend leerzaam.
SZ
Suzanne Zwarts
5
Ik vond het een leerzame cursus. Het was fijn om naast het verwerken van de theorie ook veel samen te oefenen met collega's.

4
Ik geef dit cijfer omdat ik het een ontzettende leerzame eye-opener cursus vond waarin ik veel heb geleerd en veel inzichten heb opgedaan. Sommige dingen had ik al van de studie meegekregen dus was het vooral even een bewustwording dan wel extra reminder van 'denkt hierom'. Desalniettemin was het fijn. Ook het feit dat de cursus interactieve delen bevatte vond ik erg fijn. De mogelijkheid om hetgeen te toetsen in de praktijk wat we tijdens de cursusdag hadden meegekregen was heel fijn. Op deze manier voelde het meteen als toepasbaar. Erg fijn!
SW
Suzanne Warnaar
5
Ik vond het in alle opzichten een leerzame en voor mij waardevolle cursus. Ik ben mij o.a. meer bewust geworden van mijn coachingsstijl, mijn kwaliteiten als coach en heb mijzelf versterkt in het oplossingsgericht coachen. De verbinding met andere gedragswetenschappers, onder de goede en prettige leiding van Annemieke, was fijn. Het samen sparren, oefenen met elkaar coachen, de interessante literatuur. De opdracht om jezelf te filmen en daarop te reflecteren, zelf en met elkaar, was waardevol.
FG
Fienke Geurdes
4
Ik heb erg veel aan de cursus gehad en het heeft me veel bewuster gemaakt van het proces rondom een coaching gesprek. Daarnaast heb ik goede theoretische kennis mogen ontvangen die ik in mijn werk meeneem en waarin ik me nog verder kan verdiepen en trainen. De kwaliteit van mijn begeleiding vind ik door de cursus vergroot en ik sta met meer zelfvertrouwen in mijn functie als gedragswetenschapper.
AH
Anouk van den Heuvel
4
De cursus heeft een fijne opdeling in verschillende aspecten die van belang zijn bij coaching en waar je tegenaan kan lopen. Er wordt op verschillende manieren geoefend met het eigen maken van de stof.

5
Zeer leerzaam en toepasbaar in de praktijk. Afwisselend aanbod waardoor de dagen geen momenteel verveelden en de tijd vloog. Leuke opdrachten om mee te nemen naar de eigen praktijk.