Inhoud
Het experiëntiële, gehechtheids- en het dialogische/collaboratieve perspectief vullen elkaar mooi aan en zijn goed naast elkaar te gebruiken in de systeemtheoretisch georiënteerde praktijk, ondanks verschillen in theoretische herkomst en filosofisch perspectief. Het is de bedoeling van deze cursus dat deelnemers zich verdiepen in de verschillen, en zelf én gezamenlijk op zoek gaan naar de verbindende elementen en integratiemogelijkheden die past bij hun eigen praktijk en de persoon die zij zijn. Daarnaast is er veel aandacht voor het leren reflect/xeren als belangrijk onderdeel voor zowel het eigen (continu) leren als voor gebruik in de praktijk.
In alle te behandelen perspectieven geldt de aanname dat problemen en klachten ontstaan vanuit vastgelopen processen, en op de-pathologiserende wijze wordt gezocht naar een verlichting, andere manier van omgaan of wijze van oplossen van deze blokkades. Deelnemers onderzoeken, in ‘vanzelfsprekende samenwerking’ de logica van deze processen en bezien de problematiek van hieruit, en kunnen therapeutische vaardigheden inzetten.
Het aanleren van de vaardigheden wordt gedemonstreerd (docenten of audiovisueel materiaal), onderzocht en ingeoefend. De interventies die zullen worden belicht en geoefend komen uit systemisch/experiëntiële en collaboratief-dialogische hoek.
Leerdoelen
- De deelnemer ziet zichzelf als onderdeel van het therapeutisch collaboratief geheel in het werken met een systeem.
- Vanzelfsprekendheid in het integreren van een collaboratief-dialogische en niet-wetende houding in de therapeutische relatie
- Kennis van de gehechtheidstheorie en weten hoe deze ingezet kan worden in een behandeling
- Kennis van experiëntiële visie en technieken/interventies en weten hoe deze te gebruiken tijdens gesprekken
- Ontwikkeling van visie op reflectie en reflexie en dit in weten te zetten tijdens conversaties, therapieprocessen en ten bate van het eigen (doorgaand) leerproces
Werkwijze, studiebelasting en toetsing
Werkwijze
Kennisoverdracht vindt plaats op verschillende wijzen. Literatuur en theorie wordt verwerkt middels verdiepings- en reflectieopdrachten, presentaties van de docent en posters. Er wordt geoefend met rollenspel, zowel plenair als in subgroepen. Interventies en technieken worden voorgedaan, in een rollenspel met de docent, in oefeningen, of via videomateriaal.
Deze opleiding staat minder in het teken van kennisoverdracht en veel meer in het teken van zelf ontdekken. Individuele en groepsopdrachten zijn gericht op het gezamenlijk en zelf creëren en verwerken van begrip, kennis en toepassing voor de eigen praktijk.
Studiebelasting
Ongeveer 3 à 4 uur per bijeenkomst.
Toetsing
De eindopdracht bestaat uit het maken en presenteren van een ‘poster’.
Zelf aan te schaffen literatuur
Handboek Systeemtherapie, tweede herziene druk 2014. Anke Savenije, M. Justine van Lawick en Ellen T.M. Reijmers (red.); ISBN 9789058982575
Family Therapy. Models and techniques, 2011.Janice M. Rasheed, Mikal N. Rasheed and James A. Marley. Thousand Oaks (CA): SAGE Publications.
ISBN 9781412905749
Overige literatuur via de website.
Toelatingseisen
Systeemtherapeuten die een door de NVRG-erkende basisopleiding (132 uur) voltooid hebben.