terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Kies een startdatum voor Secure based leiderschap en professionele fitheid

Prijs € 495,- incl. BTW
Duur 2 dagen
Lestijden 09:30 uur - 16:30 uur
Locatie De Pionier, Grebbeberglaan 15 in Utrecht (vanaf 1 mei is het in de woonwijk rond de Pionier betaald parkeren tot 11 uur)
Lesdata
26-11-2024
10-12-2024
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Overige taken (14)
Accreditatie SKJ (ortho)pedagogen en psychologen (14)

Docent(en)
Annelies Hansma
Annelies Hansma
Incompany aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe data?

Houd mij op de hoogte van nieuwe cursusdata

Bij nieuwe data ontvang ik graag een mail. Stuur mij nieuwe data

Voornaam:

Achternaam:

Email:

Aanmelden voor nieuwe data

Bedankt voor uw aanmelding. Wij houden u op de hoogte van nieuwe cursusdata.

Inhoud

Leiding geven aan teams binnen de (jeugd)zorg betekent navigeren door complexe uitdagingen. Je medewerkers worden regelmatig geconfronteerd met intensieve en emotioneel belastende situaties, waarbij jij als leidinggevende ondersteuning biedt.

Daarnaast moet je meebewegen op voortdurende beleidswijzigingen, nieuwe inkooptrajecten, reorganisaties en hoge werkdruk, en deze vertalen naar jouw team, wat de situatie zowel voor jou als je medewerkers complexer maakt. 

Ondanks deze uitdagingen tonen (jeugd)zorgprofessionals een hoge betrokkenheid bij hun werk. Ze zijn gedreven door de passie om een verschil te maken voor hun cliënten. Deze toewijding, gecombineerd met de constante druk en veranderende eisen, kan echter leiden tot verhoogde stressniveaus. Dit heeft mogelijk tot gevolg dat medewerkers uitvallen, beperkt inzetbaar zijn of besluiten te vertrekken.

Als leidinggevende heb je de taak om de voortdurende veranderingen in goede banen te leiden terwijl je ook de professionele fitheid en het welzijn van je medewerkers én jezelf bewaakt. In deze cursus ontdek je kennis, vaardigheden en praktische tools die nodig zijn om deze balans te vinden en te onderhouden voor jezelf en je medewerkers. 

De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Secure Base Leiderschap: Binnen deze cursus behandelen we leiderschap vanuit het perspectief van Secure Base Leiderschap. Dit is een leiderschapsstijl ontwikkeld door George Kohlrieser die een veilige, ondersteunende omgeving creëert waarin medewerkers worden gestimuleerd om te innoveren en risico's te nemen. Leidinggevenden fungeren als een 'veilige basis', waardoor teamleden zich gesteund voelen bij hun professionele ontwikkeling, wat leidt tot meer vertrouwen, betrokkenheid en productiviteit binnen het team.
  • Werking van stress: Als leidinggevende is het belangrijk om inzicht te hebben in de werking van stress. Kennis over stressmechanismen en de impact ervan op zowel de fysieke als mentale gezondheid van medewerkers stelt je in staat om vroegtijdig signalen van overbelasting te herkennen en proactief in te grijpen. Door effectieve strategieën en interventies te implementeren, kun je niet alleen het welzijn van jezelf en je teamleden bevorderen, maar ook hun veerkracht en werkplezier verhogen.
  • Trauma-werkgerelateerde stressreacties: Wanneer je medewerkers in hun werk direct of indirect worden geconfronteerd met intensieve en emotioneel belastende situaties, kan dit leiden tot trauma-werkgerelateerde stressreacties. In deze cursus krijg je kennis over secundair trauma, het herkennen van de signalen van trauma-werkgerelateerde stressreacties en de acties die je als leidinggevende kunt ondernemen om ondersteuning te bieden aan medewerkers. We behandelen ook preventieve maatregelen en werkwijzen om secundair trauma binnen je team en organisatie te voorkomen.
  • Omgaan met veranderingen: In deze cursus wordt aandacht besteed aan de werking van veranderingen en crises, waarbij we gebruikmaken van modellen zoals de verandercurve van Kübler-Ross en de verbindingsscirkel. We analyseren wat er gebeurt tijdens veranderingen, identificeren kansen en bedreigingen, en onderzoeken welke rol dit van jou als leidinggevende vraagt in de ondersteuning van je medewerkers.
  • Professionele identiteit: We behandelen professionele identiteit en de verschillende loopbaanfases waarin medewerkers zich kunnen bevinden, en welke ondersteuningsbehoeften bij elke fase horen. Dit draagt bij aan het vergroten van het werkplezier en de veerkracht van medewerker. 

Deze cursus sluit aan bij de cursus voor hulpverleners: professionele fitheid: help de hulpverlener klik hier 

Leerdoelen

  1. Persoonlijke en organisatorische veerkracht: Je krijgt de tools en inzichten om bij te dragen aan de veerkracht en fitheid van zowel jezelf, je team als de hele organisatie. Daarnaast wordt er een praktisch implementatieplan geboden om deze concepten in de praktijk te brengen.
  2. Secure Base Leiderschap: Je ontdekt hoe je een veilige omgeving kunt creëren waarin teams en medewerkers worden aangemoedigd om te experimenteren, fouten te maken en moed en veerkracht te tonen
  3. Stressmanagement: Je leert hoe het stresssysteem werkt, hoe dit van invloed is op de professionele fitheid van zowel je medewerkers als jezelf, en welke interventies en buffers je kunt inzetten om werkgerelateerde stress te verminderen.
  4. Secundair Trauma: Je verwerft kennis over secundair trauma, leert de signalen te herkennen en begrijpt welke stappen je als leidinggevende kunt ondernemen wanneer een medewerker hiermee te maken heeft. Bovendien leer je preventieve maatregelen binnen je team en organisatie in te zetten om werkgerelateerd trauma te voorkomen.
  5. Professionele identiteit: Je leert de verschillende ontwikkelingsfasen van professionals en teams te herkennen en ontdekt hoe je jouw ondersteuning als leidinggevende kunt afstemmen op deze fasen.
  6. Leiderschap tijdens verandering: Aan de hand van de verandercurve van Kübler-Ross en de verbindingscirkel, krijg je inzicht in de fasen die mensen doorgaan tijdens veranderingen en leer je hoe je jouw leiderschap hierop kunt afstemmen.
  7. Verwaarloosde Organisaties: Je verdiept je in het concept van verwaarloosde organisaties en de resulterende dynamiek tussen werknemers, leidinggevenden en de organisatie.

Werkwijze

Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docent, als kennis toepassing met behulp van doe-en toepas oefeningen, het inbrengen van casuïstiek en reflectieoefeningen. Daarnaast lezen de cursisten literatuur.

Zelf aan te schaffen literatuur.

Artikelen worden door de Jeugdzorgacademie verstrekt.

Doelgroep, toelatingseisen en studiebelasting

Managers en leidinggevende aan teams/ professionals in het sociale domein. 

Studiebelasting ongeveer 2 uur per studiedag.