Inhoud
Leiding geven aan teams binnen de (jeugd)zorg betekent navigeren door complexe uitdagingen. Je medewerkers worden regelmatig geconfronteerd met intensieve en emotioneel belastende situaties, waarbij jij als leidinggevende ondersteuning biedt.
Daarnaast moet je meebewegen op voortdurende beleidswijzigingen, nieuwe inkooptrajecten, reorganisaties en hoge werkdruk, en deze vertalen naar jouw team, wat de situatie zowel voor jou als je medewerkers complexer maakt.
Ondanks deze uitdagingen tonen (jeugd)zorgprofessionals een hoge betrokkenheid bij hun werk. Ze zijn gedreven door de passie om een verschil te maken voor hun cliënten. Deze toewijding, gecombineerd met de constante druk en veranderende eisen, kan echter leiden tot verhoogde stressniveaus. Dit heeft mogelijk tot gevolg dat medewerkers uitvallen, beperkt inzetbaar zijn of besluiten te vertrekken.
Als leidinggevende heb je de taak om de voortdurende veranderingen in goede banen te leiden terwijl je ook de professionele fitheid en het welzijn van je medewerkers én jezelf bewaakt. In deze cursus ontdek je kennis, vaardigheden en praktische tools die nodig zijn om deze balans te vinden en te onderhouden voor jezelf en je medewerkers.
De volgende onderdelen komen aan bod:
- Secure Base Leiderschap: Binnen deze cursus behandelen we leiderschap vanuit het perspectief van Secure Base Leiderschap. Dit is een leiderschapsstijl ontwikkeld door George Kohlrieser die een veilige, ondersteunende omgeving creëert waarin medewerkers worden gestimuleerd om te innoveren en risico's te nemen. Leidinggevenden fungeren als een 'veilige basis', waardoor teamleden zich gesteund voelen bij hun professionele ontwikkeling, wat leidt tot meer vertrouwen, betrokkenheid en productiviteit binnen het team.
- Werking van stress: Als leidinggevende is het belangrijk om inzicht te hebben in de werking van stress. Kennis over stressmechanismen en de impact ervan op zowel de fysieke als mentale gezondheid van medewerkers stelt je in staat om vroegtijdig signalen van overbelasting te herkennen en proactief in te grijpen. Door effectieve strategieën en interventies te implementeren, kun je niet alleen het welzijn van jezelf en je teamleden bevorderen, maar ook hun veerkracht en werkplezier verhogen.
- Trauma-werkgerelateerde stressreacties: Wanneer je medewerkers in hun werk direct of indirect worden geconfronteerd met intensieve en emotioneel belastende situaties, kan dit leiden tot trauma-werkgerelateerde stressreacties. In deze cursus krijg je kennis over secundair trauma, het herkennen van de signalen van trauma-werkgerelateerde stressreacties en de acties die je als leidinggevende kunt ondernemen om ondersteuning te bieden aan medewerkers. We behandelen ook preventieve maatregelen en werkwijzen om secundair trauma binnen je team en organisatie te voorkomen.
- Omgaan met veranderingen: In deze cursus wordt aandacht besteed aan de werking van veranderingen en crises, waarbij we gebruikmaken van modellen zoals de verandercurve van Kübler-Ross en de verbindingsscirkel. We analyseren wat er gebeurt tijdens veranderingen, identificeren kansen en bedreigingen, en onderzoeken welke rol dit van jou als leidinggevende vraagt in de ondersteuning van je medewerkers.
- Professionele identiteit: We behandelen professionele identiteit en de verschillende loopbaanfases waarin medewerkers zich kunnen bevinden, en welke ondersteuningsbehoeften bij elke fase horen. Dit draagt bij aan het vergroten van het werkplezier en de veerkracht van medewerker.
Deze cursus sluit aan bij de cursus voor hulpverleners: professionele fitheid: help de hulpverlener klik hier
Werkwijze
Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docent, als kennis toepassing met behulp van doe-en toepas oefeningen, het inbrengen van casuïstiek en reflectieoefeningen. Daarnaast lezen de cursisten literatuur.
Doelgroep, toelatingseisen en studiebelasting
Managers en leidinggevende aan teams/ professionals in het sociale domein.
Studiebelasting ongeveer 2 uur per studiedag.