terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Inhoud

Diagnostiek is een belangrijk onderdeel van de hulpverlening in de jeugdzorg. De problematiek waarmee we te maken hebben is dikwijls zo complex, dat zij vraagt om een gedegen probleemanalyse en het opbouwen van een goede samenwerkingsrelatie voordat we kunnen overgaan tot een effectieve aanpak. Deze cursus kan de kwaliteit van onze oordeel- en besluitvorming verhogen en daarmee de kans op niet-werkende interventies verkleinen.

Deze cursus is het vervolg op de cursus Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) in de Jeugdzorg en het Onderwijs. Alle cursisten hebben voorafgaand aan deze cursus kennis verkregen over het model van handelingsgerichte diagnostiek: een hypothese-toetsende en cliëntgerichte werkwijze. Ook hebben de cursisten reeds vaardigheden en ervaring  opgedaan met HGD door het model toe te passen op eigen casuïstiek.

In deze verdiepende cursus krijgen de cursisten aanvullende kennis en vaardigheden aangereikt om HGD in de jeugdzorg te kunnen toepassen: zoals diagnostiek van de ouder-kindrelatie (voor sommige aanvullend op HDI), de persoonlijkheid, het maken van gezinstaxaties, de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg en HGD bij (on)veiligheid. Ook wordt aandacht besteed aan de toepassing van HGD bij specifieke doelgroepen, zoals LVB cliënten en interculturele diagnostiek.

Leerdoelen

Het verantwoord diagnosticeren vraagt veel van professionals. Na afloop van de cursus:

  • bezitten de cursisten voldoende kennis en vaardigheden voor het doorlopen van  het proces van handelingsgerichte diagnostiek (=voorkennis voor deze verdiepende module).
  • ben je in staat HGD toe te passen bij LVB-cliënten.
  • weet je wat aandachtspunten zijn bij het toepassen van HGD bij allochtonen.
  • heb je voldoende kennis van de kind-ontwikkeling, psychopathologie en het  opvoedings- en gezinsfunctioneren om diagnostische uitspraken te kunnen doen over de aard, de ernst en de verklaring van veel voorkomende problematiek. Alsook de meest passende interventies en handelingsadviezen. 
  • ben je in staat diverse veelgebruikte methoden en instrumenten toe te passen om voor de jeugdzorg relevante informatie te verzamelen. Denk hierbij aan gezinsdiagnostiek, ouder-kind-observaties.
  • ben je in staat de rol van samenwerkingspartner goed in te vullen, dankzij goede gespreksvaardigheden met kinderen en met ouders en vaardigheden in de samenwerking met het onderwijs.
  • heb je meer kennis en vaardigheden voor het toepassen van HGD bij (on)veiligheid.
  • heb je meer kennis en vaardigheden op het gebied van therapeutische psychodiagnostiek en de toepassing daarvan bij de diagnostiek van de persoonlijkheid.

Werkwijze

Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docent, als kennistoepassing met behulp van beeldmateriaal, doe- en toepas-oefeningen, het inbrengen van casuïstiek en reflectie. Daarnaast lezen de cursisten literatuur.

Cursisten noteren in een notitieboekje wat zij meenemen uit de literatuur en tijdens de bijeenkomsten. Dit boekje ontvangen zij de eerste cursusdag. Tijdens de laatste cursusdag worden deze reflecties onderling uitgewisseld.

Eindtoets

Ja

Het verantwoord diagnosticeren vraagt veel van professionals. Na afloop van de cursus:

  • bezitten de cursisten voldoende kennis en vaardigheden voor het doorlopen van  het proces van handelingsgerichte diagnostiek (=voorkennis voor deze verdiepende module).
  • ben je in staat HGD toe te passen bij LVB-cliënten.
  • weet je wat aandachtspunten zijn bij het toepassen van HGD bij allochtonen.
  • heb je voldoende kennis van de kind-ontwikkeling, psychopathologie en het  opvoedings- en gezinsfunctioneren om diagnostische uitspraken te kunnen doen over de aard, de ernst en de verklaring van veel voorkomende problematiek. Alsook de meest passende interventies en handelingsadviezen. 
  • ben je in staat diverse veelgebruikte methoden en instrumenten toe te passen om voor de jeugdzorg relevante informatie te verzamelen. Denk hierbij aan gezinsdiagnostiek, ouder-kind-observaties.
  • ben je in staat de rol van samenwerkingspartner goed in te vullen, dankzij goede gespreksvaardigheden met kinderen en met ouders en vaardigheden in de samenwerking met het onderwijs.
  • heb je meer kennis en vaardigheden voor het toepassen van HGD bij (on)veiligheid.
  • heb je meer kennis en vaardigheden op het gebied van therapeutische psychodiagnostiek en de toepassing daarvan bij de diagnostiek van de persoonlijkheid.

Er wordt gewerkt met afwisselende werkvormen, zowel informatieoverdracht van de docent, als kennistoepassing met behulp van beeldmateriaal, doe- en toepas-oefeningen, het inbrengen van casuïstiek en reflectie. Daarnaast lezen de cursisten literatuur.

Cursisten noteren in een notitieboekje wat zij meenemen uit de literatuur en tijdens de bijeenkomsten. Dit boekje ontvangen zij de eerste cursusdag. Tijdens de laatste cursusdag worden deze reflecties onderling uitgewisseld.

Psychologen en orthopedagogen (in opleiding tot K&J Psycholoog NIP/ Orthopedagoog generalist). Universitaire opleiding tot psycholoog/orthopedagoog. 

Vooropleidingseisen:

1. het boek 'Handelingsgerichte diagnostiek in de jeugdzorg' gelezen hebben, of

2. de 6-daagse HGD cursus gevolgd hebben

Reviews

YB
Yolanda Bodemeijer-de Jong
4
Informatieve cursus, veel informatie en fijne gepassioneerde docenten. Veel inbreng eigen casuïstiek mogelijk!