terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Prijs € 90,- incl. BTW
Accreditaties

Accreditatie NIP K&J NVO OG Overige taken (4)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Extra literatuur (1)
Accreditatie NIP K&J NVO OG Herregistratie. (4)

Docent(en)

Inhoud

Deze e-learning is speciaal ontwikkeld voor Veilig Thuis.


Voor een goede uitoefening van jeugdhulp en jeugdbeschermingstaken is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken van volwassen en kinderen waarbij sprake is van een (vermoeden van) huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Deze verwerkingen moeten zorgvuldig gebeuren. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk zorgvuldig? Hoe ga je bijvoorbeeld als veilig thuis medewerker om met de informatie die je van een melder ontvangt over een gezin? Wat leg je hiervan vast en hoe doe je dat op een goede manier? Welke eisen worden hieraan gesteld op grond van  de AVG, de WMO 2015 en het Handelingsprotocol? Het doel van deze e-learning is dat de kennis van de privacyregels en een zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens wordt vergroot en dat zij deze in hun dagelijkse werkzaamheden kunnen toepassen en uitleggen. De e-learning biedt een kader waarbinnen professionals hun werkzaamheden uitvoeren. Het kader geeft op bepaalde punten echter ook ruimte voor zorgvuldige afwegingen (die afwijken van het kader) die de professionele kan maken op basis van haar professionele autonomie en tegen de achtergrond van de beroepscode. In de e-learning  worden de hoofdregels toegelicht. 

Deze e-learning module is een bewerking van een klassikale training. Er is gekozen voor een e-learning variant om cursisten meer flexibiliteit te bieden: ze kunnen de cursus volgen op het moment dat en op de plek waar het uitkomt. Daarnaast biedt e-learning de mogelijkheid voor just-in-time leren: tijdens de dagelijkse werkhandelingen kan de cursist kennis ophalen. 

Tot slot blijkt uit onderzoek dat het leerrendement bij e-learning vaak even groot en soms zelfs groter is dan bij klassikaal onderwijs, omdat de cursist gedwongen wordt tot actieve deelname. 

De opzet van deze e-learning module is gelijk gebleven aan die van de klassikale training. Kleine mini-colleges met kennisoverdracht van de docent zijn opgenomen en in de e-learning geplaatst. De open vragen die een docent normaal gesproken gedurende een training stelt, worden nu ook gesteld, en de cursisten dienen de antwoorden op te schrijven in het digitale veld. De antwoorden van cursisten worden gecontroleerd en de cursist ontvang feedback via modelantwoorden. 

Casuïstiek wordt ingebracht in de vorm van voorbeeldsituaties. Deze voorbeeldsituaties zijn gebaseerd op ingebrachte casussen tijdens eerdere klassikale uitvoeringen van deze training. Er zijn interviews gehouden met 2 ervaringsdeskundigen en 2 professionals over het thema. Beeldfragmenten van deze interviews en reflectieve vragen hierover zijn opgenomen in de e-learning. 

Leerdoelen

Na het volgen van deze e-learning: 

- Heb je kennis van de belangrijkste wettelijke kaders
- Heb je een beeld hoe cliënten inbreuken op privacy ervaren
- Kun je afwegingen op het gebied van privacy (schending) samen met cliënten maken
- Weet je hoe je een dossier zorgvuldig op kunt bouwen en beslissingen kunt verantwoorden

Werkwijze

We benutten in deze e-learning de factoren waarvan we weten dat zij het leerrendement vergroten, namelijk: 

  • Cursisten eigen leerdoelen laten formuleren en doelgericht werken: dit helpt de focus te bepalen. 
  • Gebruik maken van storytelling en emotie: het werken met twee ervaringsdeskundigen die over hun eigen ervaringen in de jeugdhulp en jeugdbescherming met dit thema spreken, zorgt voor een goede betrokkenheid bij het geleerde en creëert een echte leerervaring die beklijft (de Leeuwe, 2013). Ook maakt dit de tranfer van het geleerde naar de eigen praktijksituatie groter.
  • Interactiviteit stimuleren door vragen te stellen, door het laten beschrijven van eigen praktijksituaties, een blackboard om met elkaar vragen ter discussie te stellen.
  • Oefenen van vaardigheden: het toepassen van de geleerde stof is de beste manier om iets te onthouden (Weaver, 2013. p 5). Het bekijken en analyseren van voorbeelden uit praktijksituaties werkt zeer stimulerend binnen e-learning (Bentvelsen 2006b, p 67). Alleen uitleggen is niet voldoende, we laten cursisten het ook zelf toepassen. 

Doelgroep en toelatingseisen

HBO en WO professionals in het jeugddomein.