terug

06-19340492 | maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. 

Laatste nieuws

Stop aanmelding K&J opleidingstraject

Het algemeen bestuur van het NIP heeft als volgende stap besloten de aanmelding voor het opleidingstraject per 15 september 2023 stop te zetten voor orthopedagogen en het reglement hierop aan te passen. Dit heeft te maken met de zeer grote toename van het aantal orthopedagogen en orthopedagogen-generalist dat zich het afgelopen half jaar heeft aangemeld.

Ook voor psychologen zal de aanmelding voor het opleidingstraject op een bepaalde datum worden stopgezet, zodat de registratiecommissie de aanmeldingen voor het opleidingstraject tijdig kan beoordelen. Omdat het hierbij gaat om lagere aantallen, kan de aanmelding van deze groep op een later moment worden stopgezet. Het bestuur neemt in een later stadium een besluit over de precieze datum hiervoor.

Zie hele artikel

Lees verder >
Puber in gesprek met psycholoog
De Jeugdzorgacademie in gesprek met...

De Jeugdzorgacademie start een serie ´De Jeugdzorgacademie in gesprek met…´. Hierin vertelt een docent over de cursus die hij/zij voor de JA verzorgt. We starten met Charlotte Nuhoff, een van de docenten van de ‘Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: Behandelinterventies Jeugd en adolescenten’.

 De ‘Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: Behandelinterventies Jeugd en adolescenten’ is een vervolgcursus op de basiscursus CGt: wat is het grote verschil met de basiscursus?

‘De basiscursus CGt gaat over lichte, enkelvoudige problematiek en leert cursisten basistechnieken en werken met de gangbare protocollen. De vervolgcursus gaat over complexe casuïstiek: wat moet je doen als je met een dwarse puber te maken hebt en de standaardaanpak werkt niet? Deze cursus is ontworpen om cursisten meer handvatten te geven, te zorgen dat ze slagvaardiger en beter toegerust zijn op het moment dat het stroef verloopt.’

 Wat maakt het werken met pubers zo bijzonder en anders dan het werken met jongere kinderen of volwassenen?

‘Als bij de behandeling van pubers het standaard protocol niet werkt, dan is er maatwerk nodig.

Lees verder >
De Jeugdzorgacademie in gesprek met Annelies Hansma

(geschreven door Mirjam van Vliet)

Dit is het derde gesprek in de serie 'De Jeugdzorgacademie in gesprek met...'. In deze serie vertelt een docent over de cursus die hij/zij voor de JA verzorgt. Deze keer spreken we met Annelies Hansma, die naast de 'Professionele fitheid' cursus, de nieuwe cursus 'Secure based leiderschap en professionele fitheid' verzorgt. 

Annelies Hansma is een bevlogen orthopedagoog generalist en manager behandelstaf bij het Leger des Heils. Ze geeft er leiding aan een team van 36 psychologen en orthopedagogen. Daarnaast geeft ze les aan hogeschool Inholland bij de opleiding Pedagogiek en geeft zij cursussen voor de Jeugdzorgacademie.

 Secure Based Leiderschap

Annelies volgde in 2019 op persoonlijke titel de cursus Professionele Fitheid bij de Jeugdzorgacademie (docent Eveline Euser), en al snel realiseerde ze zich dat ze niet alleen voor zichzelf veel aan de cursus had, maar dat die ook haar rol als leidinggevende ten goede kwam. Het besef daalde in dat er binnen de instanties waaraan zij verbonden is enorm hard gewerkt wordt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, maar dat het slagen daarvan valt of staat met hoe goed de werknemers in staat zijn hun werk te doen. Professionele fitheid speelt daarin een heel belangrijke rol en leidinggevenden zijn degenen die daar veel invloed op uit kunnen oefenen. Medewerkers hebben in eerste instantie zelf een verantwoordelijkheid ten aanzien van hun fitheid, maar bevinden zich ook in een afhankelijkheidsrelatie ten opzichte van hun leidinggevende; de leidinggevende is verantwoordelijk voor de randvoorwaarden waarbinnen gewerkt wordt en heeft daarmee veel invloed op de cultuur in het team.

Lees verder >
Parkeerbeleid Pionier

Vanaf 1 mei geldt er een ander parkeerbeleid in de woonwijk rond de Pionier. Het zal vanaf die datum betaald parkeren zijn tot 11 uur ’s ochtends. Daarna is het nog steeds vrij parkeren. Op het terrein van de Pionier zelf is het nog steeds gratis, maar zal het wel iets drukker worden.

Lees verder >
De Jeugdzorgacademie in gesprek met Eveline Euser

(geschreven door Mirjam van Vliet)

Dit is het vierde gesprek in de serie ‘De Jeugdzorgacademie in gesprek met…’. In deze serie vertelt een docent over de cursus die hij/zij voor de JA verzorgt. Deze keer spreken we met Eveline Euser, die o.a. de cursus ‘Professionele fitheid’ geeft.

De Jeugdzorg is een uitdagende sector om in te werken: hoe houd je jarenlang voldoening en plezier in je intensieve werk? Die vraag vormt het uitgangspunt van de cursus ‘Professionele Fitheid’. De cursus richt zich op werkgerelateerde emotionele belasting én veerkracht en wordt verzorgd door Eveline Euser. Eveline is orthopedagoog, GZ psycholoog (momenteel niet praktiserend in behandelpraktijk) en IMH-specialist DAIMH. In het gesprek vertelt ze bevlogen en met hart voor de hulpverlener waar deze cursus over gaat en waarom ze de training ontwikkelde.

Lees verder >
De Jeugdzorgacademie in gesprek met Arga Kramer

Het vijfde gesprek vindt plaats met Arga Kramer, docent van de cursussen handelingsgerichte diagnostiek (HGD) en handelingsgericht werken (HGW). Arga geeft zowel de basiscursus als de verdiepingscursussen. Ook is Arga mede auteur van het boek ‘Handelingsgerichte Diagnostiek in de Jeugdzorg en de JGGZ’.

Over Arga

Als je in gesprek bent met Arga valt onmiddellijk haar betrokkenheid, bevlogenheid en haar grote kennis en ervaring op. Arga is orthopedagoog generalist en startte als kinder- en jongerenwerker in diverse steden (Den Haag, Purmerend en Zaandam). Daarna werkte ze achtereenvolgens als gedragswetenschapper op enkele Boddaertgroepen van Altra Jeugdzorg Amsterdam en later bij de Samen Doen-teams en de Ouder Kind - teams, eveneens in Amsterdam. Sinds 2019 werkt zij voor Nuhoff Haarlem (GGZ) en biedt zij hulp aan kinderen, jongvolwassenen, hun ouders en hun netwerk. Arga is ook supervisor voor NVO en NIP en EMDR-practitioner.

Het belang van handelingsgericht werken en handelingsgerichte diagnostiek

Arga vertelt dat ze pas na het afronden van de universiteit haar diagnostiek aantekening heeft gehaald. Eerst wilde zij de aantekening niet, omdat het erg gericht was op ‘psychopathologie’ en ‘hokjes’, dat stond haar tegen. Wat ze miste, vond ze in de handelingsgerichte diagnostiek. HGD gaf woorden aan haar visie en een theorie. De vraag: ‘Wat heeft dit kind, met deze ouders en in deze context nodig om deze gewenste situatie te bereiken?’ staat centraal en niet in welk ‘hokje’ een kind past.’

Lees verder >